Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Faktura ?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-21, 00:18 #11
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare
dunkens avatar

Citat:
Originally posted by Mats@Jan 20 2005, 22:54
Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra.

// Mats
Inkasso ja men det är väll en del som du inte får in därifrån med eller ?

Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna.

JohanH

Ja det är inte dumt jag ska faktiskt tänka på den saken då jag endast har 35 i påminnelse avgift men enligt lag så får man ta 50 om jag inte har fel.

Har med hört talas om http://www.balticinkasso.com/ de värkar mycket bra

tackar för svaren
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 13:19 #12
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem
Predrags avatar

Jag är osäker om Baltic Inkasso engagerar sig i mindre belopp. Tror dom bara åtar sig fall där det handlar om större summor.

//Predrag
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 13:22 #13
magzs avatar
magz magz är inte uppkopplad
Nykomling

magz magz är inte uppkopplad
Nykomling
magzs avatar

Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra.

// Mats

Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna.

JohanH

___

När det gäller Mats fakturor så har han sålt dem till Acme, Mats har fått pengar och Acme äger fakturorna. Vid misslyckad indrivning så drabbas Acme av kreditförlust. Skall tillägga att Mats kunder är kreditprövade, därav köper Acme hans fakturor efter förfallodatum.

Balticinkasso är bra på driva in pengar men saknar tillstånd i Sverige för att göra det ( står ej under datainspektionen). Man får väl ta överväga om det är moraliskt riktigt att samarbeta med dom, själv kan man förstå företag i knipa som behöver pengar för att klara sig.

50 kr är lagstadgad avgift. Tycker du skall ändra från 35 kr dunken, men kom ihåg att ändra villkoren till dina kunder då den måste vara avtalad.

Kostnaden för paycontrol = 2,5%. +faktureningsavgift +kreditkontroll.

Ha det gött.

Martin
magz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-21, 14:28 #14
dunkens avatar
Flitig postare

Flitig postare
dunkens avatar

Citat:
Originally posted by magz@Jan 21 2005, 13:22
Fungerar kanonbra.

// Mats

JohanH

___

När det gäller Mats fakturor så har han sålt dem till Acme, Mats har fått pengar och Acme äger fakturorna. Vid misslyckad indrivning så drabbas Acme av kreditförlust. Skall tillägga att Mats kunder är kreditprövade, därav köper Acme hans fakturor efter förfallodatum.

Balticinkasso är bra på driva in pengar men saknar tillstånd i Sverige för att göra det ( står ej under datainspektionen). Man får väl ta överväga om det är moraliskt riktigt att samarbeta med dom, själv kan man förstå företag i knipa som behöver pengar för att klara sig.

50 kr är lagstadgad avgift. Tycker du skall ändra från 35 kr dunken, men kom ihåg att ändra villkoren till dina kunder då den måste vara avtalad.

Kostnaden för paycontrol = 2,5%. +faktureningsavgift +kreditkontroll.

Ha det gött.

Martin
Du har fått ett mess om varför jag inte har använt er ännu
Oläst 2005-01-22, 11:22 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Ursäkta en kanske oförtjänad parallell, men att anlita Baltic Inkasso känns lite som inkassobolaget som skickade ett antal Hells Angels-liknande motorcyckelsnubbar hem till kunden som inte betalt sin faktura.

Jag tror risken är stor att man kan få dåligt rykte om man anlitar inkassobolag som visar sig vara en del av ryska maffian - inte sagt att de är det. Jag skulle nog tänka över det både en och två gånger.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 11:34 #16
dunkens avatar
Flitig postare

Flitig postare
dunkens avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jan 22 2005, 11:22
Ursäkta en kanske oförtjänad parallell, men att anlita Baltic Inkasso känns lite som inkassobolaget som skickade ett antal Hells Angels-liknande motorcyckelsnubbar hem till kunden som inte betalt sin faktura.

Jag tror risken är stor att man kan få dåligt rykte om man anlitar inkassobolag som visar sig vara en del av ryska maffian - inte sagt att de är det. Jag skulle nog tänka över det både en och två gånger.
Jo visst kan man kanske få sämre rykte men av vilka ?

De som betalar eller av de som inte betalar ?

Jag råkade ut för ett gäng i grums som lurade mig på rätt mycket pengar nu innan jag hade kreditkoll på alla kunder och som jag förstod det där så spred det sig rätt snabbt att jag inte gjorde kreditkoll men levererade mot faktura.

Dessa skulle jag gärna skicka något företag som baltic inkasso till bara så att dom vet att dom inte gör det o straffat.

mvh/Tomas
Oläst 2005-01-22, 22:25 #17
Supermoderator

Supermoderator

För min del hette lösningen förskottsbetalning och det fungerar riktigt bra. Jag har blivit av med nästan alla falska beställningar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 22:44 #18
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by jonny@Jan 22 2005, 21:25
För min del hette lösningen förskottsbetalning och det fungerar riktigt bra. Jag har blivit av med nästan alla falska beställningar.
Jag är en av de som inte köper av butiker som kräver Förskottsbetalning, om inte produkten ifråga inte går att hitta på något annat ställe, eller om den inte är betydligt mycket billigare på ditt ställe.

Jag tror man vinner mer på att förlora ett par fakturor än att övergå till förskottsbetalning, men visst - det beror säkert på vad man säljer och till vilka.
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-23, 09:38 #19
dunkens avatar
Flitig postare

Flitig postare
dunkens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av programmer
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jag är en av de som inte köper av butiker som kräver Förskottsbetalning, om inte produkten ifråga inte går att hitta på något annat ställe, eller om den inte är betydligt mycket billigare på ditt ställe.

Jag tror man vinner mer på att förlora ett par fakturor än att övergå till förskottsbetalning, men visst - det beror säkert på vad man säljer och till vilka.
Jag håller helt klart med.

Det är så många som inte vill betala i förskott.
Dock är det bra att ha det på sidan men det är inget som jag skulle enbart vilja ha då det är väldigt mycket som faller bort pga detta.

mvh/Tomas
Oläst 2005-01-23, 14:59 #20
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Jag erbjöd tidigare försäljning till postförskott, samtidigt som vi hade alternativet betalning i förskott, och kunderna valde ungefär hälften av varje. Kanske ska tillägga att vi la på 37:- för de kunder som ville ha postförskott, men i sammanhanget är det en liten summa.

Dock hade vi stort problem med att ungefär var tredje kund inte löste ut sin postförskottförsändelse. Vi tob därför bort detta alternativ och erbjöd till alldeles nyligen enbart försäljning till förskottsbetalning (alternativt avbetalning i samarbete med Handelsbanken Finans, men det verkar inte populärt alls), och jag har inte märkt några tendenser till att valet att ta bort postförskottet minskade försäljningen.

Numera erbjuder jag även alternativet Paynova, men än är det för tidigt att säga hur väl det faller ut.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017