FAQ |
Kalender |
2005-01-21, 00:18 | #11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna. JohanH Ja det är inte dumt jag ska faktiskt tänka på den saken då jag endast har 35 i påminnelse avgift men enligt lag så får man ta 50 om jag inte har fel. Har med hört talas om http://www.balticinkasso.com/ de värkar mycket bra tackar för svaren |
|||
Svara med citat |
2005-01-21, 13:19 | #12 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är osäker om Baltic Inkasso engagerar sig i mindre belopp. Tror dom bara åtar sig fall där det handlar om större summor.
//Predrag |
|||
Svara med citat |
2005-01-21, 13:22 | #13 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra. // Mats Inkasso ja men det är väll en del som du inte får in därifrån med eller ? Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna. JohanH ___ När det gäller Mats fakturor så har han sålt dem till Acme, Mats har fått pengar och Acme äger fakturorna. Vid misslyckad indrivning så drabbas Acme av kreditförlust. Skall tillägga att Mats kunder är kreditprövade, därav köper Acme hans fakturor efter förfallodatum. Balticinkasso är bra på driva in pengar men saknar tillstånd i Sverige för att göra det ( står ej under datainspektionen). Man får väl ta överväga om det är moraliskt riktigt att samarbeta med dom, själv kan man förstå företag i knipa som behöver pengar för att klara sig. 50 kr är lagstadgad avgift. Tycker du skall ändra från 35 kr dunken, men kom ihåg att ändra villkoren till dina kunder då den måste vara avtalad. Kostnaden för paycontrol = 2,5%. +faktureningsavgift +kreditkontroll. Ha det gött. Martin |
|||
Svara med citat |
2005-01-21, 14:28 | #14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-01-22, 11:22 | #15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ursäkta en kanske oförtjänad parallell, men att anlita Baltic Inkasso känns lite som inkassobolaget som skickade ett antal Hells Angels-liknande motorcyckelsnubbar hem till kunden som inte betalt sin faktura.
Jag tror risken är stor att man kan få dåligt rykte om man anlitar inkassobolag som visar sig vara en del av ryska maffian - inte sagt att de är det. Jag skulle nog tänka över det både en och två gånger.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-01-22, 11:34 | #16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
De som betalar eller av de som inte betalar ? Jag råkade ut för ett gäng i grums som lurade mig på rätt mycket pengar nu innan jag hade kreditkoll på alla kunder och som jag förstod det där så spred det sig rätt snabbt att jag inte gjorde kreditkoll men levererade mot faktura. Dessa skulle jag gärna skicka något företag som baltic inkasso till bara så att dom vet att dom inte gör det o straffat. mvh/Tomas |
|||
Svara med citat |
2005-01-22, 22:25 | #17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För min del hette lösningen förskottsbetalning och det fungerar riktigt bra. Jag har blivit av med nästan alla falska beställningar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-01-22, 22:44 | #18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag tror man vinner mer på att förlora ett par fakturor än att övergå till förskottsbetalning, men visst - det beror säkert på vad man säljer och till vilka. |
|||
Svara med citat |
2005-01-23, 09:38 | #19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det är så många som inte vill betala i förskott. Dock är det bra att ha det på sidan men det är inget som jag skulle enbart vilja ha då det är väldigt mycket som faller bort pga detta. mvh/Tomas |
|||
Svara med citat |
2005-01-23, 14:59 | #20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag erbjöd tidigare försäljning till postförskott, samtidigt som vi hade alternativet betalning i förskott, och kunderna valde ungefär hälften av varje. Kanske ska tillägga att vi la på 37:- för de kunder som ville ha postförskott, men i sammanhanget är det en liten summa.
Dock hade vi stort problem med att ungefär var tredje kund inte löste ut sin postförskottförsändelse. Vi tob därför bort detta alternativ och erbjöd till alldeles nyligen enbart försäljning till förskottsbetalning (alternativt avbetalning i samarbete med Handelsbanken Finans, men det verkar inte populärt alls), och jag har inte märkt några tendenser till att valet att ta bort postförskottet minskade försäljningen. Numera erbjuder jag även alternativet Paynova, men än är det för tidigt att säga hur väl det faller ut. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|