Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotellens leverantörer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-08-27, 10:27 #11
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Robert@Aug 27 2004, 09:57
Så om omständigheterna gör så att företagssidan ligger i sverige för 10kr/mån och webtjänsterna i USA så är man "en stjärna"???
Du har redan fåt ett svar från Decibel som är är utmärkt exempel. Dock var mitt exempel från just ett webbhotell jag hittade. I det fallet körde man själv sin företagssidan på surftown. Varför gör man det när man har ett eget webbhotell? Ser ingen anledning att man gör det. Visst kan det vara ok, men det skapar frågor kring företaget. Är de återförsäljare bara? Kör de kanske inte sina egna servarar? Ja, listan kan göras lång.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-28, 20:08 #12
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Om en Internetoperatör använder STOKAB eller Telia/Skanova för att med fiber ta sig fram till ett webbhotell och deras servrar tycker inte jag spelar så stor roll. Båda är stabila, säkra leverantörer av optofiber.

Jag tycker oxå man kan fråga webbhotell som påstår att dom kör redundanta linor från olika operatörer hur dom löst det. Fråga om dom har eget AS-nummer och om dom har egna BGP-routrar. Dom flesta webbhotell som påstår att dom kör redundant snackar gojja.
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-08-30, 11:02 #13
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Originally posted by MusikGuru@Aug 26 2004, 23:59
Hej,

Nu är jag på gång att pröva ännu ett webbhotell och undrar lite vad jag skall välja. har tittat på lite alternativ i jungeln och kommit fram till att väldigt få nämner vem de har som leverantör. Man får allt som oftast kolla upp själv om det är USA servrar eller svenska hallar.

Skall man överhuvudtaget titta på leverantören? Hur viktigt är det för kvalitén, driftsäkerheten och viktigast av allt hastigheten. Såg att det finns nog inte så många leverantörer och många i Stockholmsområdet väljer t.ex. Stokab. Var inne på deras sida och de har en del kända namn bland sina kunder, typ port80 och bahnhof.

Finns det vissa svenska leverantörer som är kanon och vissa som man skall akta sig för??
Väldigt många av Webbhotellen i Sverige är egentligen

* Återförsäljare för något stort Amerikanskt webbhotell
* Köper server i USA som står i nån stor Co-Locationhall
* Är mindre seriösa leverantörer i Sverige (Kanske står "serverhallen" i någon garderob ?)

Jag tycker att en relativt bra tumregler är att du får vad du betalar för. Framförallt när det
blir problem. Om din server du ligger går ner på, och du betalar 9 Kr i månaden, då kan du inte
förvänta dig att hotellet tar kontakt med dig och berättar det för dig. Betalar du 900 Kr i månaden
kan du förvänta dig att få både telefonsamtal, fax och post om att du haft en driftstörning.

Största flaskhalsen och problemen uppstår dock på Internet, och där är det viktigt att du valt
ett hotell som har en bra leverantör.

Några osanningar:

Bara för leverantören har Fiber betyder det inte att du får bättre tjänst - En fiber kan man gräva
av lika lätt som en kopparkabel.

Det är väldigt ovanligt att man har fiber till ett rack, om man inte köpt mer än 100 Mbit/s. Det är få
leverantörer som ser det som motiverbart. Uppgradera är lätt !! - Jag driver själv ett webbhotell
där vi har 2x100 Mbit (Redunans i racken). Koppar såklart.

Dom flesta som säger att dom har tillgång till 1Gigabit ljuger. En gigabit Internetkapcitet kostar
garanterat mer än i princip alla webbhotell har råd med. Det ser dock bättre ut att skriva det.

Stokab är ingen Internetleverantör, dom levererar FIBER i Sthlm mellan en KUND och en INTERNETLEVERANTÖR.

Antal kunder är ofta lika med hur många domäner man hostat, vilket inte är samma sak

Många ljuger som redunans, om man har hotellet i sin egen "datahall" så är redunans extremt dyrt.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-27, 12:43 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Eftersom det pratats en del om Song tidigare i tråden så kan jag tillägga att min egen erfarenhet inte är så värst bra. Våra servrar stod tidigare i Ludvika och ursprungliga internetleverantör var Arrowhead. Dessvärre blev driftstörningarna för många när Arrowhead köptes upp av Song.

Det visade sig att det fanns switchar utan UPS och en hel massa märkliga fel till och från. Detta var en av många anledningar till att vi valde att flytta servrarna till Stockholm (Sundbyberg) och en annan operatör som har fungerat felfritt sedan flytten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017