Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eastpoint slutför förvärv av franska OptiWORDS

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-22, 16:55 #11
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Jag är en gnällspik. Men det hänger samman med vad JonathanS skriver. Eastpoint må köpa och köpa, men som sagt, vad spelar det för roll när aktiekursen dalar? Se annan tråd för fler åsikter i frågan Eastpoint vs. WN.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-22, 18:58 #12
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by JonathanS@May 22 2007, 16:44
Maccke, du som har koll på Eastpoint. Hur kommer det sig att ni går ner så kraftigt på börsen? De senaste två månaderna har värdet på Eastpoint nästan halverats. Detta trots att ni köper upp en massa företag och allt. Borde inte dessa uppköp tas emot bättre av marknaden?

Jag är personligen en novis när det gäller börsen, men jag följer intresserat er utveckling. Därav min fråga, ingenting annat (läs: ingen kritik).
Hej Jonathan, bra fråga du ställer!

Låt mig gå igenom några väsentliga delar:

Tidsperspektiv
När man tittar på aktiekurser så bör man alltid ha ett lite längre tidsperspektiv. Att dra för stora slutsatser på hur en aktie rör sig under några veckor eller månader och stirra sig blind på kursen blir lätt missvisande. Det är väldigt många faktorer som spelar in nämligen och investerare har olika tidshorisonter.

Halverats? Uppgång med över 100 % detta året!
Aktien har inte halverats, men antalet aktier har ökat en hel del, därför kan det bli lite förvirrande. Men samtidigt bör man se på företaget med en lite längre tidshorisont än några veckor.

Aktien har faktiskt gått upp med 140 % sedan årsskiftet, medan genomsnittet för aktier på Stockholmsbörsen gått upp med knappt 10 %. Så vi är faktiskt nöjda med utvecklingen. Se graf som jämför med utvecklingen för Tradedoubler, Ericsson och ett genomsnitt av de största bolagen på Stockholmsbörsen.

Avyttringar
Under året som gått har vi gjort ett antal förvärv, som du nämner. Ofta har vi betalt företagen som skall integreras med oss i aktier. Vi har dock inte haft någon inlåsningstid för hur länge dem måste äga aktierna, vilket vissa företag brukar ha. Ibland vill vissa av personerna vars företag blivit uppköpta sälja av lite aktier, för att få loss pengar. Detta pressar givetvis kursen.

Utspädning
Uppköpen finansieras huvudsakligen genom aktier. Detta innebär att man trycker nya aktier och ger dem till de nya ägarna. Detta kan, på kort sikt, leda till att aktien går ner. Men ju mer investerare ser fördelarna, ju längre tid som går och då man kan se de faktiska resultaten av uppköpen, så går aktien upp istället. Det är lite missvisande att bara kolla på aktievärdet med ett bolag som gör mycket uppköp där aktierna späs ut. Bolagsvärdet ligger på 350 miljoner.

Pågående nyemission
Huvudsakligen för att kunna göra fler förvärv och växa internationellt så tar företaget in drygt 50 miljoner. Alla som ägde aktier den 16:e maj erbjuds att köpa 1 ny aktie för var 4:e aktie dem har, detta för 15 öre/aktie. Alla aktieägare får alltså en rätt kraftig rabatt om dem vill köpa på sig fler aktier. Detta pressar såklart aktien om man ser på väldigt kort sikt. När nyemissionen är klar så bör aktien återhämta sig något.

Långsiktighet
Många effekter och faktorer kan som sagt påverka en aktie på kort sikt. Det är därför bäst att vara långsiktig i en aktie som denna, som växer kraftigt varje år (över 100 % i snitt de senaste åren). Tror man på företaget och marknaden (Internetmarknadsföring, hosting, CMS-, intranetlösningar mm) så kan man gå in med 2-5 års investeringshorisont. Vill man syssla med daytrading så rekommenderas större aktier, där det är lättare att köpa och sälja, samt lättare att göra teknisk analys.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-22, 20:27 #13
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
snacka om att ni ger oss andra mindrevärdeskomplex.
Vågar man sitta jämte er i Swedmas arbetsgrupp när/om vi träffas tros ?
Bara att beundra er förmåga att kunna/vilja hantera allas starka viljor som förmodligen följer med köpen.

Jag hörde från Swedma att det första mötet er mellan om er eventuella medverkan var/verkar givande, kul om det blir lite tyngd bakom gruppen, hoppas bara att vi får med engagerade slutkunder med så att det verkligen blir tyngd bakom konceptet.

För er som undrar vad jag pratar om så finns det en tråd här på WN där Swedma försöker få in synpunkter/deltagare/önskemål från marknaden.

http://www.webmasternetwork.se/f9t21196.html


Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-22, 20:45 #14
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by 1337pm@May 22 2007, 16:55
Jag är en gnällspik. Men det hänger samman med vad JonathanS skriver. Eastpoint må köpa och köpa, men som sagt, vad spelar det för roll när aktiekursen dalar? Se annan tråd för fler åsikter i frågan Eastpoint vs. WN.
Detta om att du säger dig vara en gnällspik vill jag passa på att utnyttja om man säger så.

För inte så jättelängesen så var det ju mestadels du och jag och även Hubbert som hade synpunkter på ett företag som definitivt inte skulle klara/vilja ha en granskning av Swedma (transparensen lär ju inte vara av intresse för dem om man säger så).
Sista ordet fick du med på köpet i tråden

http://www.webmasternetwork.se/f11t11319.html

Varför inte utnyttja att du är på och har synpunkter och har kundkontakter i din dagliga verksamhet ?
Du kan ju vara med och påverka riktningen på gruppen och vara en nyttig "gnällspik" där, eller har du fullt upp med att bli en IT miljonär kanske ?

Om du svarar ja på sista frågan så får jag väll åberopa att ett visst marknadsföringsvärde kan infinna sig om vi får ihop något som köparna verkligen vill ha.

Vore kul om du och även Hubbert var med och byggde ett bra koncept.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-22, 20:48 #15
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Personligen tycker jag att det är inspirerande när folk VÅGAR göra affärer och läser gärna om det här på wn!
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 09:46 #16
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Citat:
Utspädning
Uppköpen finansieras huvudsakligen genom aktier. Detta innebär att man trycker nya aktier och ger dem till de nya ägarna. Detta kan, på kort sikt, leda till att aktien går ner. Men ju mer investerare ser fördelarna, ju längre tid som går och då man kan se de faktiska resultaten av uppköpen, så går aktien upp istället. Det är lite missvisande att bara kolla på aktievärdet med ett bolag som gör mycket uppköp där aktierna späs ut. Bolagsvärdet ligger på 350 miljoner.

Utspädning görs oftas när företag har dåligt med eget kapital i kassan, tidigare aktieägarna vill inte lägga upp mera pengar eller får inte banklån e.dyl



Citat:
Avyttringar
Under året som gått har vi gjort ett antal förvärv, som du nämner. Ofta har vi betalt företagen som skall integreras med oss i aktier. Vi har dock inte haft någon inlåsningstid för hur länge dem måste äga aktierna, vilket vissa företag brukar ha. Ibland vill vissa av personerna vars företag blivit uppköpta sälja av lite aktier, för att få loss pengar. Detta pressar givetvis kursen.


Inlåsningstid är till för att skapa förtroende för företaget. Inte motsatsen, dom nya aktieägarna vill sälja sina aktier. Säljarna, tror dom inte på aktien ?



Citat:
Pågående nyemission
Huvudsakligen för att kunna göra fler förvärv och växa internationellt så tar företaget in drygt 50 miljoner. Alla som ägde aktier den 16:e maj erbjuds att köpa 1 ny aktie för var 4:e aktie dem har, detta för 15 öre/aktie. Alla aktieägare får alltså en rätt kraftig rabatt om dem vill köpa på sig fler aktier. Detta pressar såklart aktien om man ser på väldigt kort sikt. När nyemissionen är klar så bör aktien återhämta sig något.

Pågående nyemission. Oftast p.g.a. brist på eget kapital och dålig cash flow i företaget. Och med en rätt kraftig rabatt går oftas kurserna upp, inte ner.???


Citat:
Halverats? Uppgång med över 100 % detta året!
Aktien har inte halverats, men antalet aktier har ökat en hel del, därför kan det bli lite förvirrande. Men samtidigt bör man se på företaget med en lite längre tidshorisont än några veckor.

Aktien har faktiskt gått upp med 140 % sedan årsskiftet, medan genomsnittet för aktier på Stockholmsbörsen gått upp med knappt 10 %. Så vi är faktiskt nöjda med utvecklingen. Se graf som jämför med utvecklingen för Tradedoubler, Ericsson och ett genomsnitt av de största bolagen på Stockholmsbörsen.

Aktien är en lågpris aktie, en 25 öres aktie. Många småsparare, lycksökare, risktagare satsar oftas på dessa aktie som går kraftigt upp och ner hela tiden p.g.a olika rykten m.m.
Att jämföra sin aktiekurs och kursutvekling med Eriksson... vad är det för trams. Jämför med företag i samma division och likvärdiga.


Jag har ingen åsikt om Eastpoint AB och dotterbolaget Getupdated uppköp m.m. Mina kommentarer ar endast några svar till Macce inlägg ovan.

// Lennart
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 19:06 #17
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by Sundream@May 23 2007, 09:46
Citat:
Utspädning
Uppköpen finansieras huvudsakligen genom aktier. Detta innebär att man trycker nya aktier och ger dem till de nya ägarna. Detta kan, på kort sikt, leda till att aktien går ner. Men ju mer investerare ser fördelarna, ju längre tid som går och då man kan se de faktiska resultaten av uppköpen, så går aktien upp istället. Det är lite missvisande att bara kolla på aktievärdet med ett bolag som gör mycket uppköp där aktierna späs ut. Bolagsvärdet ligger på 350 miljoner.

Utspädning görs oftas när företag har dåligt med eget kapital i kassan, tidigare aktieägarna vill inte lägga upp mera pengar eller får inte banklån e.dyl



Citat:
Avyttringar
Under året som gått har vi gjort ett antal förvärv, som du nämner. Ofta har vi betalt företagen som skall integreras med oss i aktier. Vi har dock inte haft någon inlåsningstid för hur länge dem måste äga aktierna, vilket vissa företag brukar ha. Ibland vill vissa av personerna vars företag blivit uppköpta sälja av lite aktier, för att få loss pengar. Detta pressar givetvis kursen.


Inlåsningstid är till för att skapa förtroende för företaget. Inte motsatsen, dom nya aktieägarna vill sälja sina aktier. Säljarna, tror dom inte på aktien ?



Citat:
Pågående nyemission
Huvudsakligen för att kunna göra fler förvärv och växa internationellt så tar företaget in drygt 50 miljoner. Alla som ägde aktier den 16:e maj erbjuds att köpa 1 ny aktie för var 4:e aktie dem har, detta för 15 öre/aktie. Alla aktieägare får alltså en rätt kraftig rabatt om dem vill köpa på sig fler aktier. Detta pressar såklart aktien om man ser på väldigt kort sikt. När nyemissionen är klar så bör aktien återhämta sig något.

Pågående nyemission. Oftast p.g.a. brist på eget kapital och dålig cash flow i företaget. Och med en rätt kraftig rabatt går oftas kurserna upp, inte ner.???


Citat:
Halverats? Uppgång med över 100 % detta året!
Aktien har inte halverats, men antalet aktier har ökat en hel del, därför kan det bli lite förvirrande. Men samtidigt bör man se på företaget med en lite längre tidshorisont än några veckor.

Aktien har faktiskt gått upp med 140 % sedan årsskiftet, medan genomsnittet för aktier på Stockholmsbörsen gått upp med knappt 10 %. Så vi är faktiskt nöjda med utvecklingen. Se graf som jämför med utvecklingen för Tradedoubler, Ericsson och ett genomsnitt av de största bolagen på Stockholmsbörsen.

Aktien är en lågpris aktie, en 25 öres aktie. Många småsparare, lycksökare, risktagare satsar oftas på dessa aktie som går kraftigt upp och ner hela tiden p.g.a olika rykten m.m.
Att jämföra sin aktiekurs och kursutvekling med Eriksson... vad är det för trams. Jämför med företag i samma division och likvärdiga.


Jag har ingen åsikt om Eastpoint AB och dotterbolaget Getupdated uppköp m.m. Mina kommentarer ar endast några svar till Macce inlägg ovan.

// Lennart
Ifall ett tillväxtföretag vill få in mer pengar för expansion, då är oftast det bästa alternativet att göra nyemission. Utspädning blir en naturlig del. Det vore väldigt omständigt, tidskrävande och en rad andra nackdelar att få en majoritet av aktieägarna att lägga upp egna pengar. Utspädning efter uppköp med egna aktier, vilket använt i drygt 50 % av fallen, är också ett sätt att få in fler nya ägare. Detta ökar likviditeten i aktien, vilket är positivt.

Det finns väl alltid dem som vill sälja aktier. Kanske för att finansiera ett nytt bilköp eller uppfylla något annat som man alltid önskat, det är väl helt naturligt! Blir du mångmiljonär så kan det väl vara kul att kunna använda lite av pengarna, eller? De flesta personerna bakom företagen som vi köpt upp har inte gjort det, men vill någon uppfylla en dröm så är det ju synd att stänga in dem. Jag har svårt att förstå hur du menar att man skapar förtroende genom inlåsning? Förtroende skapar man nog bättre på annat sätt, inlåsning är ju något man "tvingar" folk med.

Eastpoint gör en omvänd splitt i samband med att man hoppar av NGM och kliver in på den lite större nordiska handelsplatsen First North. Detta kommer innebära att aktien står i 25 kr/st, istället för 25 öre och ger förhoppningsvis en högre omsättning och större intresse för aktien.

Anledningen att jag jämförde med Ericsson, Tradedoubler och Stockholmsbörsen var enbart för att folk känner igen dessa aktier och för att dem skulle kunna se att den genomsnittliga "svensson-aktien" inte gått upp mer än c:a 10 % under året som gått. Vi försöker på inget sätt jämföra oss med Ericsson, vi är fortfarande ett mycket litet bolag jämfört med föregående, dock med stora tillväxtplaner!

Att mindre tillväxtföretag överhuvudtaget noteras är ju framför allt för att få valuta i sina aktier för att kunna förvärva bolag och växa vidare. Annars kunde man ju lika gärna struntat i att bli ett publikt bolag. Det trodde jag du visste Lennart?
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 13:18 #18
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Sundream Sundream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 161
Som i mitt tidigare inlägg har jag ingen åsikt om Eastpoint AB och dotterbolaget Getupdated uppköp m.m. Mina kommentarer ar endast några svar till Macce inlägg ovan då jag inte tagit del av företaget vetsamhet eller bokslut.

Citat:
Det vore väldigt omständigt, tidskrävande och en rad andra nackdelar att få en majoritet av aktieägarna att lägga upp egna pengar.
I stora företag typ Eriksson och Volvo är det ett problem, men oftast har små företag som Eastpoint AB och motsvarande, endast 3-4 stora aktieägare som har en klar majoritet av aktierna, ungefär 60-70 % och dom träffas ganska ofta, dagligen.

Citat:
Det finns väl alltid dem som vill sälja aktier. Kanske för att finansiera ett nytt bilköp
Arbeta flera år med att bygga upp ett fortag, for att sedan sälja det for att finansiera ett nytt bilköp......(ett skämt ??)

Citat:
Eastpoint gör en omvänd splitt i samband med att man hoppar av NGM och kliver in på den lite större nordiska handelsplatsen First North. Detta kommer innebära att aktien står i 25 kr/st, istället för 25 öre och ger förhoppningsvis en högre omsättning och större intresse för aktien.
Detta är mycket bra, det skapar förtroende, intresse och stabilitet i aktien.

Citat:
Anledningen att jag jämförde med Ericsson, Tradedoubler och Stockholmsbörsen var enbart för att folk känner igen dessa aktier och för att dem skulle kunna se att den genomsnittliga "svensson-aktien" inte gått upp mer än c:a 10 % under året som gått.

Nja, jag tror inte att det "Svenssons" som kommer att handla med era aktie, dom handlar oftast enbart med dom säkra och stabila aktierna. Ni är nog en högrisk aktie och Ni bör jämföras Er med andra högrisk aktier som går upp och ner med 50 - 200 %

Citat:
Att mindre tillväxtföretag överhuvudtaget noteras är ju framför allt för att få valuta i sina aktier för att kunna förvärva bolag och växa vidare. Annars kunde man ju lika gärna struntat i att bli ett publikt bolag. Det trodde jag du visste Lennart?
Det är jag fullt medveten om och jag har inte på något sätt ifråga satt det, utan håller fullt och fast med dig om detta. Men det gäller bara att inte få växtvärk.


// Lennart
Sundream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 17:03 #19
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Originally posted by Sundream@May 24 2007, 13:18

Citat:
Det finns väl alltid dem som vill sälja aktier. Kanske för att finansiera ett nytt bilköp
Arbeta flera år med att bygga upp ett fortag, for att sedan sälja det for att finansiera ett nytt bilköp......(ett skämt ??)

Det är väl inget skämt. Jag känner faktiskt en som gjorde precis så.
Innerst inne bor det nog en liten Svensson i oss alla...
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 01:37 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
QUOTE
Det finns väl alltid dem som vill sälja aktier. Kanske för att finansiera ett nytt bilköp
..det är ju just "finansiering av bilköp" som starkt bidragit till att ge Eastpoint möjligheten att rulla igång allt med uppköp, börsintro, expansion osv.. Den norrländska bilhandlarenmiljonären som gjort/gör stora bilaffärer med bla östeuropa är ju den största enskilda aktieinnehavaren efter Kaneteg och Varveus i Eastpoint, med över 120 miljoner aktier, så det är väl den som tillfört bolaget mest kapital utifrån..

Därför var en rolig parantes Maccke - ingen kritik mot Eastpoint !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017