Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Går dåligt för webbsajten Sverige.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-25, 01:10 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@May 24 2007, 20:58
Inte då, en anställd person kostar utan problem en halv mille per år, och har de några redaktörer anställda + att de översätter text är 6 mille per år inte så farligt egentligen.

Sen är det en helt annan fråga om det är rimligt att driva en sida som denna.
Det är ju ett jättejobb att göra den här typen av webbsida. Men försök att sätta det i perspektiv. Jag är inte så insatt i byggbranschen, men jag vet att man i norrland kan köpa en mindre villa för knappa 500.000 kr. Det innebär att villan inte kostade mer än 500.000 kr att bygga (säkert finns det lite byggsubventioner att ta med i beräkningen, men vi hoppar det nu eftersom vi utgår ifrån att byggbolaget gör 0 kr profit). Det innebär att det finns lika mycket arbete bakom den här webbplatsen som det finns bakom 120 stycken villor. Efter de tio åren som har gått, så motsvarar den här webbsidan (ta en titta på den igen!) alltså byggandet av en mindre by i arbetsinsatts. Det är i mina ögon helt orimligt och jag anser därför att man har varit vårdslös med skattebetalarnas pengar.

Du har säkert rätt i att många webbsidor av den här typen har kostat liknande summor. Men det gör bara saken ännu sorgligare. Det är oacceptabelt att man inte kan handskas bättre med skattepengar. En avancerad webbsida ska väl i värsta fall motsvara uppförandet av en villa i arbetsinsats… Sen har vi den löpande driften av webbsidan och små uppdateringar, men det bör bara motsvara några timmar arbete i veckan.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 01:16 #12
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Tobab@May 24 2007, 20:53

Blir billigare nu då när borgarna styr.
Ni menar att Anders Borg, eller någon annan minister, anställer lite svart arbetskraft och på så sätt sänker kostnaderna?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 01:19 #13
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Inte då, en anställd person kostar utan problem en halv mille per år, och har de några redaktörer anställda + att de översätter text är 6 mille per år inte så farligt egentligen.

Sen är det en helt annan fråga om det är rimligt att driva en sida som denna.
Det är ju ett jättejobb att göra den här typen av webbsida. Men försök att sätta det i perspektiv. Jag är inte så insatt i byggbranschen, men jag vet att man i norrland kan köpa en mindre villa för knappa 500.000 kr. Det innebär att villan inte kostade mer än 500.000 kr att bygga (säkert finns det lite byggsubventioner att ta med i beräkningen, men vi hoppar det nu eftersom vi utgår ifrån att byggbolaget gör 0 kr profit). Det innebär att det finns lika mycket arbete bakom den här webbplatsen som det finns bakom 120 stycken villor. Efter de tio åren som har gått, så motsvarar den här webbsidan (ta en titta på den igen!) alltså byggandet av en mindre by i arbetsinsatts. Det är i mina ögon helt orimligt och jag anser därför att man har varit vårdslös med skattebetalarnas pengar.

Du har säkert rätt i att många webbsidor av den här typen har kostat liknande summor. Men det gör bara saken ännu sorgligare. Det är oacceptabelt att man inte kan handskas bättre med skattepengar. En avancerad webbsida ska väl i värsta fall motsvara uppförandet av en villa i arbetsinsats… Sen har vi den löpande driften av webbsidan och små uppdateringar, men det bör bara motsvara några timmar arbete i veckan.
Aha, men att vi inte sätter lite villabyggare på att göra webbsidor då. De verkar ju kunna sin sak... ahh, nej just det. Villabyggare är de där killarna som körde epa-traktor, tuggade snus och inte fixade matte A. Undrar om det kan finnas ett samband här.. HMMMMM.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 01:57 #14
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by grazzy@May 25 2007, 01:19

Aha, men att vi inte sätter lite villabyggare på att göra webbsidor då. De verkar ju kunna sin sak... ahh, nej just det. Villabyggare är de där killarna som körde epa-traktor, tuggade snus och inte fixade matte A. Undrar om det kan finnas ett samband här.. HMMMMM.
Att bygga en villa kräver nog mer än snusande byggarbetare som vet hur man spikar och blandar sement. Sen skulle det inte förvåna mig om en snickare idag tjänar bättre än en asp-programmerare. Det är förmodligen ett enklare arbete att utveckla en webbsida än att bygga ett hus. Yrkeskunskap kostar, oavsett om det är i it-sektorn eller byggbranschen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 02:18 #15
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Nu undrar jag om grazzy glömde en smiley eller om han bara är dum. Det senaste uttalandet var ju iaf något oproffsigt, och som Gustav säger även feluppfattat då en vanlig byggfirma tar samma timtaxa som en vanlig IT-utvecklare. Men men...

I alla fall håller jag helt med Gustav om att det är extremt mycket pengar som verkar gå rakt ut i rymden. Att skattebetalarna ska betala för något som inte gynnar någon är väl inte direkt försvarbart, och om så mycket pengar ska läggas ut så ska man i alla fall veta vad man gör - vilket ansvarstagarna för detta projekt inte verkar göra.

Jag har också mycket svårt att förstå hur 6 mkr per år är rimligt. Det ska ju vara en rätt redig produktion för den kostnaden. Förvisso har jag ingen som helst koll på hur mycket liv det har varit på den webbplatsen, men jag antar att man inte kan se någon rimlighet i att den kostade 6 mkr i alla fall. WN kan väl få ta över domänen och siten så ska vi se att det blir något grymt av den.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 04:42 #16
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av Tobab
Blir billigare nu då när borgarna styr.
Ni menar att Anders Borg, eller någon annan minister, anställer lite svart arbetskraft och på så sätt sänker kostnaderna?
Anställer svart arbetskraft?..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 08:18 #17
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Ja, det blev lite fel. Ha, ha ha ha ha.....

En liten "Freudian Slip". Skulle vara .....anställer svartjobbare och inte svarta jobbare
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 09:42 #18
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
6 miljoner i driftkostnad....inte dåligt
Jag tycker att tanken är god och funktionerna har sina poäng, men överlag tycker jag sidan är lite rörig och skulle behöva en liten ansiktslyftning för att bli riktigt bra.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 11:15 #19
Ungdebatt Ungdebatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 30
Ungdebatt Ungdebatt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 30
En väldig driftkostnad.
Själv har jag faktiskt aldrig gått in på den domänen, konstigt nog, eftersom den är ganska "självklar".
Synd att lägga ned den tycker jag. Har man så stor bugdet så kan man göra mycket mer med sajten.
Ungdebatt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-25, 12:04 #20
superblunds avatar
superblund superblund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 2
superblund superblund är inte uppkopplad
Nykomling
superblunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 2
Hm... klurade lite på detta igår innan jag sett denna tråd, och det blev till en liten stripp av det hela - http://www.flippe.se/?p=23.
Hur som helst, anses detta vara reklam får ni naturligtvis ta bort inlägget.
superblund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017