Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Driftproblem på TV3.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-21, 18:16 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by mlindstrom@Jul 21 2006, 17:05
Skulle kunder vara villiga att betala för en "certifierad tjänst", där "någon annan" gått igenom leverantören och kontrolletar att de uppfyller vissa publicerade krav? Typ en 9001/7799 light...
/Mattias
Det låter som du har ganska bra koll på certifieringar åt det här hållet. Har du någon uppfattning om vad en "certifieringsbesiktning" kan tänkas kosta?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-22, 17:14 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Jag anser inte att någon här ska tro att en certificering typ ISO 9001 skulle garantera att en servehall är "säker". En certificering enligt ISO 9001 innebär att saker och ting görs på ett bestämt sätt och har inte det minsta med kvalité att göra.

Det innebär t.ex. att om du köper en sak och den har bra kvalité (enligt din bedömning) så kommer alla saker att ha samma kvalité. Men det innebär också att om du anser att saken hade dålig kvalité, så kommer alla saker att ha samma dåliga kvalité då de är gjorda på samma sätt.

Det är upp till varje kund att ställa frågan hur webbhallen garanterar att den inte ska stå utan ström eller utan förbindelse med Internet. En certificering skulle knappast i mina ögon öka trovärdigheten, för det förekommert mycket fusk med certificeringar. De som i dagsläget ljuger kommer att ljuga även med cerificering.

En sak kan åtminstone jag konstatera. Den webbhall som garanterar en 100 % tillgänglighet med hänvisning till UPS, generatorer osv. ljuger. Den webbhalls om kan redogöra för de eventuella fel som faktiskt kan uppstå låter mer trovärdig i mina öron.

Precis alla kan få sin server ur bruk. Det finns inga som helst garantier. Frågan är nog i stället: Hur fort kan felet avhjälpas och hur kommer det att ske?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-22, 19:11 #13
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av mlindstrom
Skulle kunder vara villiga att betala för en "certifierad tjänst", där "någon annan" gått igenom leverantören och kontrolletar att de uppfyller vissa publicerade krav? Typ en 9001/7799 light...
/Mattias
Det låter som du har ganska bra koll på certifieringar åt det här hållet. Har du någon uppfattning om vad en "certifieringsbesiktning" kan tänkas kosta?
Hejsan!

En certifiering kostar omkring 60000-75000kr och då gäller detta en förrevision, certifiering och periodiska revisioner minst en gång varje år....Priset baseras bl.a på storleken av ditt företag och kan justeras efter bl.a personalstyrka..

ISO9001 syftar till ge företaget stöd för att styra sina processer, det handlar absolut inte om att jobba efter ett bestämt sätt utan en av grundstenarna är att man alltid skall verka för att ständigt förbättras och jobba aktivt med förebyggande åtgärder..

kvalitetssystem i allmänhet handlar om att få företag att växa..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-22, 20:43 #14
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Originally posted by -jonny@Jul 21 2006, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av mlindstrom
Skulle kunder vara villiga att betala för en "certifierad tjänst", där "någon annan" gått igenom leverantören och kontrolletar att de uppfyller vissa publicerade krav? Typ en 9001/7799 light...
/Mattias
Det låter som du har ganska bra koll på certifieringar åt det här hållet. Har du någon uppfattning om vad en "certifieringsbesiktning" kan tänkas kosta?

Hejsan
En certifiering kostar omkring 60000-75000kr och då gäller detta en förrevision, certifiering och periodiska revisioner minst en gång varje år....Priset baseras bl.a på storleken av ditt företag och kan justeras efter bl.a personalstyrka..
ISO9001 syftar till ge företaget stöd för att styra sina processer, det handlar absolut inte om att jobba efter ett bestämt sätt utan en av grundstenarna är att man alltid skall verka för att ständigt förbättras och jobba aktivt med förebyggande åtgärder..
kvalitetssystem i allmänhet handlar om att få företag att växa..

Jag vill ta tillbaka kostnaden då det som sagt skiljer en del beroende på företagets storlek och typ av verksamhet.

Vi är ca; 50 anställda och betalar någonstans av ovanstående inkluderat ISO14001, ISO9001 & QS9000 (QS=automotive)..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-22, 22:39 #15
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Jag har många års erfarenhet av arbete med ISO9000 och andra s.k. kvalitetssäkringssystem, och jag är nog böjd att hålla med guran om att det inte har det minsta med kvalitet att göra. Tyvärr. Rätt använt kan nog arbetsmetoder enligt ISO9000 innebära att företaget upprätthåller någon viss kvalitetsnivå, men själva standarden säger inget om vilken kvalitetsnivå. Det går alldeles utomordentligt bra att leverera sk*t och hävda att man följer ISO9000, eftersom man har dokumenterade rutiner som säkerställer att man levererar sk*t. Jag känner till åtminstone ett företag som hävdar just exakt det när man pressar dem lite. (Inga namn).

De flesta företag som har certifierat sig har gjort det enbart för att kunderna kräver det, eller att de tror att kunderna kommer att kräva det. Och att kunderna kräver det beror ofta på att deras kunder i sin tur kräver det. Där kedjan slutar hittar man ofta ett företag som tycker att kartan är viktigare än verkligheten.

I vissa fall används certifieringen också som en (förmodad) trovärdighetsförstärkare i marknadsföringen. Företagen tror lite diffust att den kostnad de drar på sig för att erhålla och bibehålla certifieringen ska betala sig genom fler, och kanske bättre betalande kunder. Någon kalkyl har man sällan gjort.

Jag kanske har haft otur, men jag har aldrig träffat på ett företag som (på allvar) infört ett ISO9000-system för uppnå de fördelar som "reklamen" lovar ska inställa sig med någon sorts automatik så snart man har systemet på plats. Ibland har man på vissa nivåer inom ett företag använt dessa fördelar som en förevänding för att starta ett sådant projekt, men jag har aldrig varit med om att man på allvar trott på speciellt mycket av det man predikat. Ofta är det något som man snappat upp från konsulter (som jag), utan att tänka på att dessa i första hand är ute efter att få ett uppdrag.

Ofta talas det om att ISO9000 ger stöd för ständiga förbättringar (modeord), men min erfarenhet är att det oftast är precis tvärt om. När man jobbat i månader eller år för att utarbeta och dokumentera rutiner och dragit dessa genom en revision ska det mycket till innan man ändrar ett enda kommatecken.

Storen säger att "kvalitetssystem i allmänhet handlar om att få företag att växa..", men han säger inte på vilket sätt. Och det kanske är säkrast, för min erfarenhet är det som växer fortast är byråkratin och kostnaderna, samt speciellt i visa mindre företag, egot. Att ett företag samlar 11 personer i ett konferensrum för att begå en kontraktsgenomgång avsende ett arbete som beräknas ta en timme för en montör (autentiskt exempel), är en tillväxt i arbetsmängd och leveranstid som inte är ägnat att gynna vare sig kundens upplevda kvalitet eller företagets fortlevnad.

För övrigt är det svårt att hitta en bra definition av ordet kvalitet. I brist på annat brukar jag säga att kvalitet är att möta, och möjligen överträffa kundens förväntningar. Om en webbhotellskund förväntar sig att hans webbsajt ska hållas uppe oavsett vad som händer, och så inte sker för att universum råkar försvinna in i ett svart hål, då är det det ur kundens synpunkt en brist i kvaliteten hos tjänsten, medan det objektivt sett snarare är en brist i kvaliteten hos webbhotellets kommunikation med kunden eftersom han har fått den förväntningen.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-22, 23:25 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Snarare borde det då bildas en certifieringsorgansiation där kraven definieras enligt olika riktlinjer.

En besiktning innebär att man visar upp exempelvis reservkraftsgeneratorer och kalkyler på behovet av reservkraft.

Man kan tänka sig "vår serverhall har godkänts för reservkraftscertifiering nivå 1"; där det kan finnas olika nivåer. Den enklaste att allt fungerar i en timme, därefter kanske ett dygn och den högsta nivån innebär att det finns reservkraftsanläggningar som kan användas för kontinuerlig drift i minst en vecka om strömmen saknas.

Backuprutiner etc kan definieras på liknande sätt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 01:10 #17
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Jag blev förvånad när jag såg att detta kunde hända.
Jag har tidigare själv drivit ett litet webbhotell med servrar i New York, och som alla vet så störtade 2st flygplan in i WTC på manhattan, mina servrar var i en datahall ett par hundra meter från WTC, strömen gick självklart och efter att den kom tillbaka så stängdes den av och sattes på ett antal gånger de följande veckorna, men mina servrar tutade och körde utan en sekund avbrott, inte äns denna terrorist attack störde min hosting tack vare diesel generatorer, leverantörens största problem var att få frakta in diesel i det avspärrade området.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 08:58 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by jonny@Jul 22 2006, 23:25
Snarare borde det då bildas en certifieringsorgansiation där kraven definieras enligt olika riktlinjer.

En besiktning innebär att man visar upp exempelvis reservkraftsgeneratorer och kalkyler på behovet av reservkraft.

Man kan tänka sig "vår serverhall har godkänts för reservkraftscertifiering nivå 1"; där det kan finnas olika nivåer. Den enklaste att allt fungerar i en timme, därefter kanske ett dygn och den högsta nivån innebär att det finns reservkraftsanläggningar som kan användas för kontinuerlig drift i minst en vecka om strömmen saknas.

Backuprutiner etc kan definieras på liknande sätt.
Det för tankarna till en branschorganisation vilket inte heller skulle vara helt fel.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 14:19 #19
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Westman@Jul 23 2006, 08:58
Det för tankarna till en branschorganisation vilket inte heller skulle vara helt fel.
Det är så sant.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 15:03 #20
BigDukes avatar
BigDuke BigDuke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 87
BigDuke BigDuke är inte uppkopplad
Medlem
BigDukes avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 87
Citat:
Jag har inte tänkt starta en längre diskussion om vår reservkraft för den biten har jag kommenterat i ett öppet brev på vår webb.

Angående att MTG skulle lämna Crystone som kund så är detta något våra kontakter på TV3/MTG inte känner till. Jag har idag pratat med MTG och de är lika förvånade som jag till artikeln.

Faktum är att samtliga personer som har den befattningen att de kan uttala sig om detta har semester. För vår del kan jag säga att vi beklagar att vi brustit och att vi jobbar febrilt med att lösa det.

Det är alltså två saker vi pratar om:
1. Problem i samband med elavbrott och där kan jag med största ödmjukhet säga att vi brustit och att vi måste ta oss i kragen.

2. Att MTG skulle lämna Crystone som leverantör på grund av elavbrott. Det är fel och för mig är det en gåta varifrån den informationen kommer.

Med vänlig hälsning

Runar Hreinsson
VD för Crystone AB
http://www.idg.se/tjanster/artikelfo...asp?cid=441369

Se där...
BigDuke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017