FAQ |
Kalender |
2013-05-04, 10:27 | #11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan InternetSweden klargöra vad som gäller?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2013-05-04, 11:13 | #12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Min tolkning. Om du dör så ingår domänen i dödsboet så länge som dödsboet betala förnyelsen och dödsboet inte upplöses. I och med att det finns en förvaltare av dödsboet så har den rätt att överföra/byta innehavare av en domän till en ny innehavare tex en arvstagare.
|
||
Svara med citat |
2013-05-04, 12:36 | #13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I USA finns det alltså företag som explicit hjälper dig att överlåta domännamn till valda mottagare efter din död. I det fallet jag nämnde så började registrarerna att "rädda" personens namn och t.o.m. betala tiotusentals dollar för att dra tillbaka dem från de auktioner som de hamnat i. Endast pga- påtryckningear från de stora innehavarna riktat mot dessa företag att göra "det rätta" för de efterlevande. Så ditt uttalande om vad som gäller om man inte förnyat sina namn gäller tydligen inte alltid Nu säger jag inte att man kan förvänta sig samma behandling själv. Bara för att Rupert Murdoch skulle dö, så kommer inte fox.com att övertas av registret, utan den juridiska personen (företaget) kommer fortsätta att förnya och använda domänen. |
||
Svara med citat |
2013-05-04, 12:44 | #14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vill börja med att ge bakgrunden till villkorsförändringen:
Det förekommer domännamn som förnyats år efter år där innehavaren sedan länge inte är vid liv och eller existerar (juridiska personer). Så trots att registranten sedan länge inte existerar så har den som förfogat över kontot kunnat förnya och nyttja domännamnet. Ansvaret för fullständiga och korrekta innehavaruppgifter har även sedan tidigare sett ut på följande sätt (detta är alltså inte förändrat): Citat:
Villkorsförändringen i juni ger alltså .SE rätten: Citat:
Nu till frågan om testamente och överlåtelseavtal.. Hos en Juridisk person (Bolag) så träder en konkursförvaltare eller likvidator in för att förfoga över ev. tillgångar. I de fall där ett domännamn ses som en tillgång (dvs eftertraktad domän) så har denne möjlighet att avyttra den Juridisk personens tillgångar - dvs överlåta domännamn. I andra fall där domännamn endast ses som en kostnad (förnyelsekostnad), så är det mest troliga att domännamnet sägs upp/ låter löpa ut. För en fysisk persons bortgång, så kan sannolikt ett domännamn räknas in som kvarlåtenskap i ett dödsbo (Detta är min personliga uppfattning - alltså inte .SE:s uppfattning). - Ett dödsbo räknas som en juridisk person! Citat:
Finns ett testamente så skiftas dödsboet av på förhand utsedd testamentsexekutor Ref: http://lawline.se/answers/7277 Alltså min personliga syn på sakfrågan: - Att registrera ett domännamn är detsamma som att "köpa sig nyttjanderätten" av en unik teckensträng. - Den unika nyttjanderätten kan för .se-domäner ske för 1-10årsperioder samt förnyas i samma periodlängder. - Nyttjanderätten är bunden till registranten. - Registranten, eller den som förfogar över registrantens tillgångar(Förmyndare/förvaltare/testamentsexekutor) avgör och kan överlåta dessa tillgångar till 3:e part. Men viktigt att poängtera är att villkorsförändringen alltså handlar om när en konkurs eller likvidation är avslutad eller dödsboet upplösts. Senast redigerad av Internet Sweden den 2013-05-04 klockan 12:55 |
|||
Svara med citat |
2013-05-05, 00:29 | #15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hur funkar det rent praktiskt om man skulle dö och sitter
På ett gäng premiumdomäner som man vill skall gå i arv, kan IIS gå in och överlåta domänen till arvtagare? Eller är det mitt jobb att förvara koder i ett kassavalv? |
|||
Svara med citat |
2013-05-05, 05:49 | #16 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på och fortfarande hävdar att man kan "äga" ett domännamn? Man kan vara innehavare av en domän men aldrig "äga" den. Ett aktiebolag kan man äga om man äger alla aktier i bolaget. Ett hus, eller markområde kan man äga. Lösöre kan man äga. Men inte internetdomäner. Jag förstår fortfarande inte vad de gjort som "räddat" några domäner till efterlevande???? Jag begriper inte vad du pratar om!!! Kan du förklara så jag fattar? |
||
Svara med citat |
2013-05-05, 10:55 | #17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Säger man att man äger en domän så innerbär det att Man äger RÄTTEN till en domän, vad skulle man annars äga? värdet styrs av efterfrågan. Vi har diskuterat detta i massor av trådar och du tar upp det om och om igen. |
|||
Svara med citat |
2013-05-05, 13:31 | #18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Återigen, varför hakar du upp dig på detta? Det spelar som sagt inte så stor roll i praktiken, utan det som diskuteras här är snarare vad som händer vid död/konkurs etc. samt hur man kan skydda sig på eventuella sätt, beroende på typ av innehav. När du snöar in på en separat fråga på detta sättet, så speglar du inte verkligheten, där företag och individer båda har tillräckligt mycket förtroende för denna nyttjanderätt att de är villiga att betala miljoner för den. Det finns liksom inget problem så länge du förnyar ditt namn. |
||
Svara med citat |
2013-05-05, 16:14 | #19 | |||
|
||||
|
Citat:
Det är denne som ombesörjer ägarbyten och behöver kalla in nödvändiga underlag för att exekvera ägarbytet. Vilka rutiner "din" registrar har för detta, bör du kontakta denne om, och inget som jag kan uttala mig om generellt. Ovan förutsätter att konkurser inte är avslutade och att dödsbon inte är upplösta. Det är först efter att konkursbon/dödsbon stängts och avslutats som den nya kommande punkten 6.1.5 kan komma att bli aktuell. Men vill du att en domän ska tillfalla en viss person eller organisation efter efter din bortgång, så kan ju ett bra första steg vara att upprätta ett testamente, skulle jag gissa. |
|||
Svara med citat |
2013-05-05, 20:06 | #20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |