Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nattens strömavbrott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-28, 10:39 #11
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag kan bekräfta att även vi på Levonline drabbades av detta strömavbrott. Strömpiken slog ut delar av vår utrustning på ett sådant sätt att vår dieselgenerator inte kunde försörja hallen (trots att vi testar diselen varje månad). På Levonline för vi samtal med våra leverantörer den här veckan om hur vi ska kunna säkra driften så att elen fungerar även vid ett sådant här fel.

Vår målsättning är alltid att stå kvar när andra faller. Därför är det mycket pinsamt för oss att drabbas av detta.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 11:11 #12
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Vår målsättning är alltid att stå kvar när andra faller. Därför är det mycket pinsamt för oss att drabbas av detta.
Om serverhallen hade haft mer än ett dieselaggregat så hade ni haft större chans stå kvar. Långt ifrån säkert med tanke på vad som hände, men man bör ju bygga redundant även när det gäller reservsystemen.
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 11:17 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
UPS kan bli grillade i värsta fall, men vissa saker går förebygga mer eller mindre.

Extra överspänningsskydd samt extra bypass möjligheter med reserv UPS som inte har aktiv koppling till elnätet som extra skydd kan vara bra att ha om det är mycket kritiskt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-28, 12:40 #14
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Men iallafall, nog kan man väl välja att stå i en annan stad med sina tjänster. Dock tror jag väl att Sveriges elbolag prioriterar kabelbrott i större städer högre än en liten ort. Så när väl elavbrottet drabbar en liten ort så , vänta dig inte att elbolaget skyndar sig.
Några hundra kunder som drabbats vs tio tusentals är stor skillnad i "PR" för dom..
2h avbrott i Stockholm blir nog åtskilliga timmar till på en av de mindre orterna.

....
Det är jag inte säker på. Mindre kommunalägda elnätbolag har ofta en hög service gentemot lokala företag som inte ligger alltför avsides. Har man däremot E.on, Vattenfall eller Fortum som nätleverantör får man räkna med att servicen är hårt centraliserad och att ambitionen kan vara lägre, oavsett var man bor.

Citat:

Ett udda exempel: Ålands "internetleverantör" tappade all sin internet trafik mot netnod vad jag kan se från trafikgraferna på Netnod.
Hela Ålands internettrafik går över Sverige vad jag vet, trots att det formellt tillhör Finland.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-30, 13:08 #15
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
Mahadevaa Mahadevaa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
Tänkte väl att det var något som inte stod helt rätt till denna dagen då många sidor var oerhört sega. Nu vet jag varför!
Mahadevaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-03, 00:53 #16
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Lumax Visa inlägg
Om serverhallen hade haft mer än ett dieselaggregat så hade ni haft större chans stå kvar. Långt ifrån säkert med tanke på vad som hände, men man bör ju bygga redundant även när det gäller reservsystemen.
Ja det är ju såhär i efterhand veta vad som är bäst. Rackspace är ju jäkligt duktiga, men dom hade ett stort avbrott i deras UK hall för ett antal månader sedan då BÅDA deras UPS slogs ut pga. en bugg i en UPS'en som spred sig till den andra vilket gjorde att båda slogs ur när strömmen gick i london.

Banhof klarade sig utan problem, och dom står bara 400 meter bort
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-03, 00:58 #17
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
studiox - rackspace har haft ett antal haveri i USA också under våren... ett par strömrelaterade.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-03, 15:59 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
studiox - rackspace har haft ett antal haveri i USA också under våren... ett par strömrelaterade.
Nu har dom ju rätt många datacenters i usa, jag är kund även där men har inte haft något avbrott, man får ju annars automatiskt en ticket och kompensation om man trots allt skulle ligga nere.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017