FAQ |
Kalender |
2014-03-16, 14:39 | #11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2014-03-16, 15:15 | #12 | ||
|
|||
Administratör
|
Det är fritt att hålla sig utanför en reglerad börs. Det är först när man är med i leken som man måste följa lekens regler.
Frånvaron av regler av en stark aktör (t ex en stat eller börsen själv) är det som gör att de flesta med rent mjöl i påsen håller sig borta från omfattande handel utanför börserna.
2014-03-16, 15:29 | #13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Varje företag är unikt, med olika storlek o områden. Självklart kan jag se det stora problem med insiderhandel i vissa företag. Men dock inte i alla typer av företag. Men finns något som heter rösträtt som aktieägarna har, så är väl lämpligt att det är aktieägarna själva som ska kunna bestämma över styrelsen och VD. Och hur bolag ska styras inklusive om nyckelpersoner ska kunna få köra insiderhandel eller inte. Aktieägarna vill ha så stor avkastning som möjligt, det är grundprincip. Sedan att nyckelpersoner tjänar extra på insiderhandel när dom gör en bra affär kan jag tycka kan vara rättvist. Sedan kanske jag ska fråga dig, när det gäller politik får man acceptera om man är i minoritet så har man inget att säga till om vid omröstning. Samma sak bör gälla aktieägarna? Om en majoritet av aktieägarna vill något annat får man acceptera det, eller får man köpa mer aktier så man kan få en starkare röst. För är helt frivilligt vara aktieägare, du kan sälja om man inte är nöjd. Samma sak man kan välja flytta ut från Sverige om man inte är nöjd med politiken eller landet. Så länge bolaget ökar och aktieägarna får hög o högre avkastning och företaget tillväxt så bör alla vara nöjda. Menar många företag har ju bonus program, insiderhandel hade kunnat blivit exakt samma sak. Ofta känns det mer som det handlar om avundsjuka / jantelagen på allt. Senast redigerad av patrikweb den 2014-03-16 klockan 15:39 |
||
Svara med citat |
2014-03-16, 17:20 | #14 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
PS. Det finns inget som säger att insider-handel faktiskt gynnar företaget personen besitter information om, det är ofta också exakta motsatsen. Så du får nog skriva om din åsikt till "så länge man själv tjänar på det" vilket i min erfarenhet stämmer rätt bra in på din världsbild redan.
2014-03-16, 18:04 | #15 | |||
|
||||
|
Samma tjat hela tiden från patrikweb och samma argument: så fort man inte får göra precis som man vill så är det jantelagen.
Så fel, så tröttsamt och så uttjatat. |
|||
Svara med citat |
2014-03-16, 19:04 | #16 | ||
|
|||
|
Citat:
Och ja, man äger aktier för få tjäna så mycket själv på det. Men om man samtidigt skadar företaget så kommer man förlora pengar på sina aktier i slutändan. Och ja börsen är ju så stabilt idag o allt, inga finanskriser eller banker som åt helvete eller hela länder som är bankrutta. |
||
Svara med citat |
2014-03-16, 23:10 | #17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Patrikweb: lösningen är att inte börsnotera.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2014-03-17, 06:48 | #18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men om några gör större vinster pga. ett avtal och ska därefter med facit i handen kunna dra nytta av det här kan jag tycka är orättvist mot andra människor.
Deras aktier skulle ju också stiga i värde, men köper företaget i förväg upp dessa så har de ju "lurat" personerna. Ungefär som när folk lurade sina småsyskon när de var yngre "titta det här är en guldpeng och är värt mycket mer än det där pappret". Dessutom, vet några att kvartalårsrapporten kommer gå åt helvete och aktien kommer sjunka i botten. Ska de då få dra sig ur till "Normalpris" innan facit kommer fram till allmänheten. Det gör ju att det i princip inte är värt att handla med aktier för oss andra om inte alla spelar på lika villkor. Sen förstår jag att folk borde få göra vad de vill med deras företag. Men det är inte det som är diskussionen här riktigt. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|