FAQ |
Kalender |
2004-06-28, 22:00 | #11 | |||
|
||||
Medlem
|
Förhållandet service/kvalitét relaterat till pris är rätt intressant.
Det finns "små-hotell" som erbjuder lika service till ett avsevärt lägre pris som "stor-hotell" erbjuder. Även ex tjänster inräknat. Vilken kvalitéts-kategori skulle/bör dessa "små-hotell" tillhöra? Devicen; "man får vad man betalar för" är ju sann, till viss mån. Men att utgå från att "dyrast är bäst" passar inte i dagens läge. Om vi ser på "överjästa" hotell med höga ingående kostnader och smal vinst-marginal, så finns det en viss risk att de allt fler lågpris-hotellen tar över marknaden & fler elefanter som faller. Det är just den explosion på marknaden av dessa "små-hotell" som bidrar till det kaos som lilla Pelle & andra lätt trampar fel i. Kvalitéts-kategorier "gratis-hotell" och "betal-hotell" är de som jag närmast kan tänka på när jag reflekterar över Pelle som ej är i behov av den service/kvalitét som ett "betal-hotell" bör ha. Pelle's behov stämmer då bättre in på "gratis-hotell"... Eller? Jag tror att det fortfarande bör finnas en gemensam norm för web-hotell, oavsett dess pris-filosofi, som kan tjäna som en slags kvalitéts-märkning till gagn för både Pelle och företag. Låt oss fortsätta den intressanta diskussionen. Det lovar gott! MVH: WebMazter |
|||
Svara med citat |
2004-06-28, 22:38 | #12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Dessutom har vi ju här på WN sett en tendens på vad många medlemmar anser om ett av sveriges "stor-hotell" med sköldpaddan i loggon... . Citat:
Citat:
// Mats |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 09:45 | #13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hmm...Nu leker jag med tanken att eventuellt starta upp en webbsida likt dom webbhotells-guider som finns på nätet.
"Finns ju en hel drös med såna ju" :blink: , tänker någon!.. Visst, men ingen av dessa guider verkar bry sig om hur seriösa webbhotellen verkligen är. Varför inte bygga upp en guide som ställer krav på just kvalitén! Tänk er att marknadsföra denna "portal" som enda existerande där spekulanterna verkligen kan lita på vad webbhotellen utger! Ett sätt för att hålla "företagsamma fjortisar" borta är att ta betalt av hotellen för publicering... Man kan exempelvis ta fram ett dokument med XX antal punkter som någon ansvarig på webbhotellet kontrollerar, intygar, signerar och återsänder. Sedan granskas slumpvis utvalda webbhotell mot deras utlovade support, pingtider, servrar, mm, mm.. Att bygga upp en äkta kvalitetstandard är ett tungt arbete som är mycket segdraget. Dessutom kan vi "vanliga" inte göra detta (måste i så fall vara godkända av statligt kontrollorgan), men det är absolut på sin plats att göra någonting. Denna typ av kvalitetsmärkning kan bli hur stor som helst om man vill, ...men visst varför inte börja med webbhotellen? Skriv här, maila eller PM:a mig! |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 11:29 | #14 | ||
|
|||
Medlem
|
En lösning vore att de webbhotell som vill bli ha en "kvalitétsstämpel" ger bort ett konto till kontrollanten/webhotellsguiden. Där placerar man lite enkelt kod som testar snabbhet i SQL och PHP t.ex. Sen kan kontrollanten/guide med jämna mellanrum automatiskt pinga och testa kontot och på så sätt samla objektiv statistik på upptider, accesstider osv. som kan vägas mot prissättning.
Webhotellet får en fin "vi är kvalitétskontrollerade" knapp som länkar till guidesidan. Vad sägs? |
||
Svara med citat |
2004-06-29, 11:31 | #15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske kan använda sig av denna domän www.webbhotellet.ws ?
Har ingen användning för den ändå...tror jag inte i alla fall.. :huh: |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 12:03 | #16 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Storen's idé är strålande, då det faktiskt inte finns liknande guider. Kombinerat med Christian's geniala förslag, vore det riktigt kanon! Har några företag och ska genast bearbeta in idéerna i marketing. Detta är ju alldeles förträffligt! MVH: WebMazter |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 13:36 | #17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Christian-> Visst skall hotellen få använda en stämpel..Dom skall ju också få känna sig stolta och inte bara kontrollerade
WebMazter-> Eh..Får jag vara med? :unsure: ...Företag? ja..? |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 13:45 | #18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kan bli lite som i Faulty Towers när restauranginspektören kommer på besök... |
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 14:36 | #19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
ni nämner "Fr Trafik" och som exempel tar vi B-one som anser att normal bandbredds-anvädning är 500MB/mån. Det står inte i avtalet och skulle de vinna i en rättegång med deras avtal? De stänger ju dessutom av kontot när det känner för det verkar det som. Jag anser inte det som normal tafik mängd men hur många hotar om rättegång? Falsk marknadsföring kör det företaget med anser jag... fast så lågt har många budget-hotell sjunkit.
|
|||
Svara med citat |
2004-06-29, 14:39 | #20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Haha
Ja, visst kan det bli så...och säkert försöker webbhotellen också att framställa sig i särskilt "god dager" eller komma med otaliga "ursäkter". Men man måste tänka på syftet om varför denna portal/giude finns till. Syftet som sagt är ju att förbättra samt uppmana till utveckling av webbhotellen... |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|