Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Något måste vara fel i vårt samhälle

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-28, 19:48 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Men det ger också dubbelt så mycket jobb (nästan) vilket ser bra ut i statistiken. Skämt åsido, du kan väl knappast på fullt allvar försvara strafftider med att det är dyrt? Den parametern om någon är absolut inget som får vara med i ekvationen. Då skulle vi nämligen återinföra dödsstraff då det är billigare än fängelse.
Dödsstraff är inget alternativ i ett civiliserat samhälle som värnar om människoliv och rättssäkerhet. Kostnaden ÄR de facto relevant eftersom förebyggande av brott är extremt mycket viktigare för samhället och alla enskilda individer än hämnden och straffet. Jag är övertygad om att majoriteten av alla brott som begås kan förebyggas mycket bättre än vad som görs idag liksom de flesta självmord, trafikolyckor etc. Att inte ta någon som helst hänsyn till denna aspekt är känslokallt skulle jag vilja säga.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-28 klockan 19:54
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-28, 19:50 #12
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
Sorry naturligtvis bord jag kunna presentera fakta till mitt inlägg.
Här har du ena länken http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa...na_4781445.svd
Ska försöka komma ihåg var jag läste om våldtäkten.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-28, 20:01 #13
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Säger inte något om straffet mot ”The Pirate Bay” men hur kan ett mord och gruppvåldtäckt generera så stötande låga straff.
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Slå ihjäl en pensionär på en parkeringsplats = 2 års fängelse och minimalt skadestånd.
Mannen som slog ihjäl en pensionär dömdes uppenbarligen inte för mord utan antagligen för vållande till annans död. Du kanske vet något om "mordet" som alla andra inte vet, vad vet jag.

Edit: Så var tydligen också fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Brutalt gruppvåldta och misshandla två tjejer = 1,5 års ungdomsvård och ett minimalt skadestånd.
Vet inte vilket fall det gäller men straffsatsen för minderåriga är lägre.

Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Driva en sökmotor = 1 års fängelse och 46 miljoner i skadestånd.
Du borde nog skilja sökmotorer från sökmotorer sedan är skadeståndet antagligen relativt lågt till vad det egentligen har kostat alla de drabbade. Å andra sidan är det ju vi konsumenter som har fått betala för att vissa inte kan låta bli att sno saker.

Senast redigerad av Kaugesaar den 2010-11-28 klockan 20:05
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-28, 20:27 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Sorry naturligtvis bord jag kunna presentera fakta till mitt inlägg.
Här har du ena länken http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fa...na_4781445.svd
Ska försöka komma ihåg var jag läste om våldtäkten.
Just vad gäller våldtäkter så är de av naturliga skäl bland de mest komplicerade brotten vad gäller bevisningen. Personer har bevisligen blivit dömda felaktigt och andra har friats trots att de flesta varit tämligen övertygade om deras skuld. Jag tycker det är svårt att motivera särskilt mycket högre straff än de vi har idag.

Mannen i Landskrona dömdes för vållande till annans död. Vi har olika straffsatser för "mord" beroende på omständigheterna och det tycker jag också vi bör ha.

Problemet med den här typen av diskussioner är att diskussionen förs utifrån ytliga tidningsartiklar och man får därmed bara mycket fragmentarisk information som det egentligen inte går att dra några vettiga slutsatser utav.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 09:53 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Dödsstraff är inget alternativ i ett civiliserat samhälle som värnar om människoliv och rättssäkerhet. Kostnaden ÄR de facto relevant eftersom förebyggande av brott är extremt mycket viktigare för samhället och alla enskilda individer än hämnden och straffet. Jag är övertygad om att majoriteten av alla brott som begås kan förebyggas mycket bättre än vad som görs idag liksom de flesta självmord, trafikolyckor etc. Att inte ta någon som helst hänsyn till denna aspekt är känslokallt skulle jag vilja säga.
Nej dödsstraff är inget alternativ, det anser jag också, men om nu ekonomin är en faktor så blir det ett alternativ.

Det ena utesluter inte det andra och de ska definitivt inte påverka varandra. Kostnader för kriminalvård ska inte kopplas samman med kostnader för brottsförebyggande så tillvida att de har direkt påverkan på varandra (om den ena ska ökas måste den andra minskas osv.). Det är två helt skilda saker och ska så också behandlas. Det är min enkla åsikt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 10:54 #16
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg

Vet inte vilket fall det gäller men straffsatsen för minderåriga är lägre.
Hur tänkte du nu??
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 10:54 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej dödsstraff är inget alternativ, det anser jag också, men om nu ekonomin är en faktor så blir det ett alternativ.

Det ena utesluter inte det andra och de ska definitivt inte påverka varandra. Kostnader för kriminalvård ska inte kopplas samman med kostnader för brottsförebyggande så tillvida att de har direkt påverkan på varandra (om den ena ska ökas måste den andra minskas osv.). Det är två helt skilda saker och ska så också behandlas. Det är min enkla åsikt.
Precis som du skriver så är ekonomin EN faktor och inte den ENDA faktorn. Dödsstraffet är uteslutet just pga de andra faktorer jag tog upp. Det är en omöjlighet att bortse från ekonomin om man tänker realistiskt och rationellt. Oavsett vad man tycker om det så kostar allting i den offentliga verksamheten pengar. Går det åt mer pengar på ett ställe så måste det tas från ett annat, såvida man inte vill höja skatterna allteftersom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 11:33 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Precis som du skriver så är ekonomin EN faktor och inte den ENDA faktorn. Dödsstraffet är uteslutet just pga de andra faktorer jag tog upp. Det är en omöjlighet att bortse från ekonomin om man tänker realistiskt och rationellt. Oavsett vad man tycker om det så kostar allting i den offentliga verksamheten pengar. Går det åt mer pengar på ett ställe så måste det tas från ett annat, såvida man inte vill höja skatterna allteftersom.
Eftersom kriminalvård inte innefattar brottsförebyggande åtgärder så är det inte så det fungerar. Skitsamma om det är skatten som bekostar någpt, så länge det är olika förvaltningar/konton så tas det ingen sådan hänsyn. Det vet vi av erfarenhet och praxis.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 11:35 #19
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver Visa inlägg
Hur tänkte du nu??
Hur han tänkte? Tja, det är faktiskt så domstolarna gör - kika på mordet på Therese (Sturebymålet) t.ex. Var exakt det står att de ska göra så vet jag inte men det finns säkert någon annan som vet det.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-29, 12:31 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Problemet med TPBs skadestånd är väl snarare att det grundar sig på en upplevd förlust än en verklig. För våldsbrott är både straffsatser och skadestånd löjligt låga i Sverige.

Ekonomisk brottslighet har mycket hårdare påföljder än våldsbrott...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017