Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lära sig nya programmeringsspråk

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-11, 16:43 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Haha, sippat lite ur en öl eller en svagt spetsad drink har man gjorde jag ganska många gånger medan jag programmerade under studietiden.
Det var rätt skönt. Det gäller ju dock att man inte blir speciellt full. När du känner att du börjar bli full fungerar det inte så bra längre.

Det finns ju flera studier som visar att både kreativitet och flera kognitiva förmågor ökar vid måttligt alkoholintag, medan koordination och motorik minskar. Kreativitet och kognitiva förmåga är ofta väldigt viktigt när man programmerar vilket inte koordination och motorik är. Att skriva på tangentbord är inga problem då det ligger i muskelminnet.

Det är det här som lite skämtsamt kallas "Ballmer Peak" från den fantastiska serien XKCD.
http://betabeat.com/2012/04/bottoms-...al-study-says/
Om man känner att man behöver alkohol när man jobbar så har man ju dock fått andra problem på köpet
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 17:46 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om man känner att man behöver alkohol när man jobbar så har man ju dock fått andra problem på köpet
Jo det är svårt att välja vad man ska dricka, det håller jag med om. Eller det var kanske inte det du menade?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 22:10 #13
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om man känner att man behöver alkohol när man jobbar så har man ju dock fått andra problem på köpet
Det är ju såklart inget man kan göra varje dag, eller göra till en vana. Men att exempelvis skriva de sista kodraderna med en öl på fredagseftermiddagen ser jag inga som helst problem med.
Hela teorin bygger ju dock på att man endast kan konsumera väldigt små mängder alkohol. Kan man inte hantera det och hålla det på en stabil låg nivå så får alkoholen snabbt motsatt effekt.

Jag kanske bör förtydliga. Jag tycker inte att man ska ha som vana dricka alkohol på jobbet, förutom möjligen någon öl för att runda av veckan eller vid speciella tillfällen. Jag konsumerar själv extremt lite alkohol så jag är allt annat än en alkolist.

Senast redigerad av pelmered den 2013-06-11 klockan 22:14
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017