FAQ |
Kalender |
2010-08-24, 08:47 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Någon som kan tipsa om något program som jag kan installera på en Windows maskin och som sen loggar vår ADSL-anslutning typ ping med statistik. Det jag ska ha det till är att kolla vår ADSL-ansutning som lägger ner sig i bland för att sen koppla upp sig efter ca 30 sekunder. Innan jag felanmäler så vill jag har lite mer information om vad som kan vara fel. (Har bytt till nytt ADSL modem utan att det blir bättre.)
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 09:17 | #2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du har säkert redan testat med en annan dator, men om inte, gör det. Har själv haft problem med en maskins drivrutiner för nätverket. Var 10:e minut lade allt av, för att efter ca 30 sekunder senare komma igång igen.
Annars är det väl enkelt att sätta upp en webbserver på maskinen, och sen använda pingdom.com för att kolla upptiden. Pingdom är gratis för övervakning av en webbplats. |
|||
Svara med citat |
2010-08-24, 09:24 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har även testat på andra maskiner och tyvärr kvarstår felet. När ADSL går ner så kan jag fortfarande logga in på ADSL-modemet och där ser allt bra ut så felet känns "lite längre bort".
Tack för tipset men Pingdom.com innebär att jag ska öppna DMZ eller liknande mot en maskin i mitt nät samt att jag hela tiden har samma IPnr på ADSL-modemet. Vill hellre gå andra vägen. |
||
Svara med citat |
2010-08-24, 09:28 | #4 | ||
|
|||
Banned
|
Testa att använda GIGRIB från Pingdom...
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 10:01 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2010-08-24, 10:34 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ping -t google.se :P Inte så du får en fin stats med tid men du ser antal tappade paket alla fall.
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 10:53 | #7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mitt önskemål är ett program som tex pingar en server på nätet var 5 sekund (eller oftare) och sparar allt i en logg som man sen kan ta ut statistik på antal avbrott samt när. Kryddan vore om när ett avbrott sker kunna trigga en tracert för att eventuellt se vart avbrottet är. |
||
Svara med citat |
2010-08-24, 12:16 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sitter modemet i första jacket? Prata även med leverantören om dom kan aktivera loggning på din anslutning.
Har haft detta problemet på en gammal anslutning. Visade sig enligt leverantören att jacket som skulle vara först inte var det. |
||
Svara med citat |
2010-08-24, 12:23 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det sitter i första jacket men jag ska riva ut alla telefoner etc och ha endast modemet inkopplat för säkerhets skull. Händer 2-3 gånger i timmen (som jag tänker på). Ska kontakta leverantören men vill ha lite mer statistik innan jag gör det.
|
||
Svara med citat |
2010-08-24, 12:25 | #10 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
Svara med citat |