Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket vinst?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-04-30, 18:28 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om kunden betalar 20 000 kr inklusive moms innebär det att kunden betalar 4 000 kr moms. Intäkt är alltså 16 000 kr.
Bruttolön 12 174 kr => 3 825 kr i arbetsgivaravgift. Eller en lönekostnad på 15 999 kr, alltså hela "vinsten".
Från dessa 12 174 kr ska det dras preliminärskatt, säg att det är 3574 kr eftersom din preliminärskatt är beroende av många faktorer.
Nettoutbetald lön 8 600 kr och då har inget försvunnit i administrationsavgifter.

Du får alltså ut cirka 43% av vad kunden betalar skattat och klart.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-30, 19:59 #12
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Tack för svaren, verkar som om man jobbar nästan gratis på grund av moms + skatt + arbetsgivaravgifter + en massa annat...

Tror jag kom på felet i mitt tillvägagångssätt, jag betalar utgifterna på flera tusen från vinsten. Vad är det som förändras om jag visar utgifterna innan jag tar ut vinst?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-30, 23:57 #13
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Nu skattar du på kostnaderna också. Du slipper det.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 11:03 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Ett tips som du säkert inte kunde lista ut själv vore kanske att sluta jobba med ett företag som sköter skattedelen åt dig och anlita en revisor istället?
En revisor får inte "sköta" ekonomin i ett företag. En revisors uppgift är att granska företagets redovisning så den är korrekt utförd. En revisor får aldrig sköta bokföring eller ekonomi åt ett annat företag.

Om man vill anlita någon att "sköta" ekonomin så kan det vara en "redovisningsbyrå", "redovisningsekonom", "bokföringsbyrå", "Ekonomiansvarig" eller dyligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 11:24 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tack för svaren, verkar som om man jobbar nästan gratis på grund av moms + skatt + arbetsgivaravgifter + en massa annat...

Tror jag kom på felet i mitt tillvägagångssätt, jag betalar utgifterna på flera tusen från vinsten. Vad är det som förändras om jag visar utgifterna innan jag tar ut vinst?
Vinst <> Lön

Dvs vinst och lön är inte samma sak.

Som Jonny börjat redogöra för så blandar du ihop saker.

Företagets intäkt är inte 20 000 kr utan 16000 kr.

Från de 16000 kr så ska du dra bort omkostnader du har i verksamheten, exempelvis kostnader för dator, mobiltelefon, resekostnader, internet, webbhotell, litteratur (böcker, tidningar), kontorshyra, inköp/avskrivningar av kontorsmöbler, marknadsföringskostnader, m.m.

Dessa omkostnader kan i ett normalt enpersons företag vara ca 100 000 kr (men kan variera) per år. En schablon kan vara att är ca 125 kr per debiterad timme. Låt oss anta att det uppdrag som ditt företag fick 16000 kr i intäkt för tog 32 timmar att göra (500 kr/tim för att ha något att räkna på). Då var dessa omkostnader ca 4000 kr.

Det ger att du har 16000-4000 => 12000 kr kvar i resultat före lönekostnader.

Av de 12000 kr så blir arbetsgivaravgifterna (i ett AB) 2869 kr (12000-9131) kr och kvar blir då 9131 kr som kan jämföras med bruttolön (dvs före avdrag för din privata inkomstskatt).

Det betyder att av intäkten på 16000 kr så kan du ta ut en bruttolön på 9131 kr dvs 57%, men om du räknar in momsen så blir det ca 45-46%.

Drar du bort inkomstskatten (säg ca 30%, eller ca 2739 kr) så får du ca 6392 kr i handen. Dvs ca 32% av de 20000 kr som kunden betalade.

Då har företaget inte haft en enda krona i vinst, dvs 0 kr och 0 procent. Du har då tagit ut maximal lön och inte sparat en krona i företaget.

Det är inte en sund ekonomi att hela tiden tömma bolaget på varenda krona på det här sättet, du bör se till att du har åtminstone 10-20% av de 16000 kr kvar som nettoresultat i bolaget, dvs av de 12000 kr so borde du spara 1600-3200 kr så bolaget har kvar det (efter företagskatt på 22% så blir det 1248-2498 kr i vinst.

Då minskar din högt beskattade bruttolön från 9131 till 5931-7531 kr för samma uppdrag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-05-01 klockan 11:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 12:01 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Inklusive moms, moms är inräknat i 20,000 kr som kunden får betala.

Kunderna är privat personer inte företag.

Känns fel att man får behålla cirka 40% av det kunden betalar 20,000kr för.
Det låter konstigt att privatpersoner köper tjänsten webbdesign. Är det inte enskilda firmor du menar?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 12:19 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Det är inte en sund ekonomi att hela tiden tömma bolaget på varenda krona på det här sättet, du bör se till att du har åtminstone 10-20% av de 16000 kr kvar som nettoresultat i bolaget, dvs av de 12000 kr so borde du spara 1600-3200 kr så bolaget har kvar det (efter företagskatt på 22% så blir det 1248-2498 kr i vinst.

Då minskar din högt beskattade bruttolön från 9131 till 5931-7531 kr för samma uppdrag.
Ibland går det lite för fort med siffrorna ....

Om man sätter av en vinst enligt ovan så får man kvar 10400 kr (12000-1600) dvs 10400 kr eller 8800 kr (12000-3200) som man kan använda för lönekostnader.

När man drar bort arbetsgivaravgifterna (delar med 1,3142) så får man 6696 kr respektive 7914 kr som blir bruttolönen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 18:22 #18
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Det låter konstigt att privatpersoner köper tjänsten webbdesign. Är det inte enskilda firmor du menar?
Tack för detaljerade svaret, verkar som om jag får tänka om strategin, just nu lär jag inte få mer än 2-3 uppdrag per månad så lönsamheten är inte alls bra. Måste planera om så jag får fler kunder snabbare.

Priset kan jag inte höja då det redan är dyrt för privat personer.

Liknande "webdesign" företag kan också köpa men hittils endast privat.

Att det skall vara så svårt att tjäna pengar, spelar ingen roll hur många bollar man har i luften ändå är det riktigt svårt. Börjar förstå varför de flesta väljer att jobba för andra och inte startar eget.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 18:57 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tack för detaljerade svaret, verkar som om jag får tänka om strategin, just nu lär jag inte få mer än 2-3 uppdrag per månad så lönsamheten är inte alls bra. Måste planera om så jag får fler kunder snabbare.

Priset kan jag inte höja då det redan är dyrt för privat personer.

Liknande "webdesign" företag kan också köpa men hittils endast privat.

Att det skall vara så svårt att tjäna pengar, spelar ingen roll hur många bollar man har i luften ändå är det riktigt svårt. Börjar förstå varför de flesta väljer att jobba för andra och inte startar eget.
Konkurrens kallas det, och den är global. Svenskar som flyttar utomlands (Väldig många inom "internet" som gör det) kan exempelvis ta 50% lägre kostnad mot folk i Sverige. Och ändå få bättre ställt pga. dom inte behöver betala skatt knappt.

Eller en Indie eller från Pakistan kan ta över 90% lägre kostnad.

Men visst är svårt tjäna pengar i Sverige då allt är dyrt och skatt förjävlig. Så inte företagsvänligt för småföretagare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-01, 21:32 #20
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Konkurrens kallas det, och den är global. Svenskar som flyttar utomlands (Väldig många inom "internet" som gör det) kan exempelvis ta 50% lägre kostnad mot folk i Sverige. Och ändå få bättre ställt pga. dom inte behöver betala skatt knappt.

Eller en Indie eller från Pakistan kan ta över 90% lägre kostnad.

Men visst är svårt tjäna pengar i Sverige då allt är dyrt och skatt förjävlig. Så inte företagsvänligt för småföretagare.
Har funderat på Malta länge, men att ta det steget kommer att kosta en hel del, kan inte bara åka iväg utan att det redan går bra i Sverige.

Kostnader så som:
Boende
Hjälp att bilda bolag + kring kostnader och bankavgifter.
+ massa annat.

Tror nästan man måste ha ett företag som tjänar 50,000kr+ i månaden i vinst + flera hundra tusen i banken innan man ens kan tänka på Malta.

Vet exakt vad som skall göras och med skattelättnaden i Malta skulle jag kunna slå ut mina konkurrenter ganska omgående, då jag kan erbjuda bättre pris till kunder och annat.

Men det är inte bara att göra det, det måste som sagt gå med bra vinst innan man kan ta steget.

Senast redigerad av Lindalicious den 2015-05-01 klockan 21:38
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017