Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


förvaltarskap

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-12, 17:17 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Jag vill bara förtydliga att det var kapitel 9, paragraf 7 och inget annat jag menade. Det var sent som sagt
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-12, 17:29 #12
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Det här med förvaltare är lurigt, jag hade en mindre strid med en kund som sedan visade sig stå under förvaltning. där skulle jag egentligen inte fått en krona, men lyckades genom genom att förklara för förvaltaren vad som hänt och hur pengar passerat bakom ryggen på förvaltaren få ut 50% av det jag krävde.

som jag fattat det så har oftast personer som har förvaltare inte full tillgång till sin lön utan de får "fickpengar" och det är förvaltaren som ser till så att Hyra mm betalas.

anledningen till förvaltarskapet är ju ofta pga att personen i fråga inte klarar av att hantera sin ekonomi.

Frågan är hur man kollar upp om någon står under förvaltarskap. syns det på en Kreditupplysning?
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-12, 18:03 #13
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Enligt 11 kaptilet, 8:e paragrafen så har huvudmannen själv rätt att sluta avtal om tjänst eller annat arbete, förfoga över vad han eller hon genom arbete förvärvat efter det att förvaltare förordnats samt avkastning på egendom och slutligen har hon eller han också rätt att förfoga över gåvor och arv.

Det är själva grundförutsättningen men de är dispositiva så de går att avtala bort enligt andra stycket men då ska det föreligga "särskilda skäl". Min erfarenhet är att man försöker begränsa förvaltarskapet till ett absolut minimum så det kan vara värt att kolla upp. Psykiskt sjuka och tvångsintagna får t.ex. ofta förvalta de pengar de tjänat in genom "slöjdstugan" på psykavdelningar.

Grundprincipen vid ogiltiga handlingar (vilket det blir om man ingår ett avtal med någon under förvaltning) är att ju att allt ska återgå som om avtalet aldrig slutits. Så jag skulle faktiskt gissa att du blev lurad men då vet jag ju inga detaljer om fallet heller.

Det är ju kommunen som administrerar goda män och förvaltarskap så jag skulle nog tro att man får vända sig till dem för att kolla upp sånt. Ring till din kommuns överförmyndare och fråga. Han eller hon borde ju veta
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017