FAQ |
Kalender |
2011-11-30, 13:19 | #11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Sedan kan man fråga sig om det är rimligt att man någonstans ska kunna sälja eller köpa produkter endast genom att identifiera sig med personnummer och adress. Dessa uppgifter kan ju vem som helst få tag i utan svårigheter.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-30 klockan 13:23 |
||
Svara med citat |
2011-11-30, 14:31 | #12 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
Svara med citat |
2011-11-30, 15:43 | #13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tillägg: För övrigt så verkar TS ha läget under kontroll så hela diskussionen är hypotetisk. Senast redigerad av Westman den 2011-11-30 klockan 15:46 |
|||
Svara med citat |
2011-11-30, 16:05 | #14 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker det blev en väldigt intressant diskussion av min fråga, och det verkar vara lite delade åsikter i frågan. För min del känns det givet att de måste driva det vidare på ett eller annat sätt, men vilket som enligt er på WN hade varit det korrekta finns det uppenbarligen lite delade meningar om. Klantigt av mig, rätt eller fel av dem är inget jag kan avgöra.
Nu är i varje fall polisanmälan upprättad och inkassokravet borta. Som en liten rolig detalj så ringde jag först till inkassobolaget på deras nummer som stod på hemsidan och efter att ha suttit en stund i telefonkö fick jag veta att jag skulle ringa till ett annat kontor då de inte hade samkörda system mellan kontoren. Skyllde på uppköp, men kändes inte helt effektivt för varken dem eller mig. Jag har även gjort en adressändring nu för att slippa fler otrevliga överraskningar när jag får för mig att besöka min lägenhet. |
||
Svara med citat |
2011-12-03, 23:36 | #15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
Svara med citat |
2011-12-04, 05:33 | #16 | ||
|
|||
|
Citat:
Precis som Jonny skriver så är det upp till inkassobolaget att bevisa att de har ett avtal med TS. |
||
Svara med citat |
2011-12-04, 11:34 | #17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Jag (om det var jag som var drabbad) hade som sagt vägrat göra företagets arbete åt dem. Däremot är de välkomna hem till mig på en kopp te om de vill diskutera ärendet, men jag tänker inte försöka få tag på en öppen polisstation eller sitta i telefonkö, skriva under papper och eventuellt dras in i en rättsprocess där jag ska förklara vilka men jag lidit - trots att jag inte lidit några men! Inkassoföretaget vill förmodligen även ha en kopia på polisanmälan, så jag måste lyckas skaffa fram en kopia (vilket man kan få direkt på polisstationen, men då ska jag också ta mig till en polisstation) och själv stå för porto och kuvert. Tydligen innebär det kostnader i form av både tid och pengar för att göra en sådan polisanmälan - tid jag hellre lägger på mina egna fritidssysselsättningar och pengar jag hellre lägger på att skicka brev till någon jag känner. Som jag ser det finns därför bara ett alternativ: Nej, jag tänker inte göra någon polisanmälan då det är företaget som drabbats av brottet. De har tillåtit folk att teckna kreditavtal utan att personuppgifterna kan kontrolleras. Det är deras val, inte mitt. De tjänar pengar på det så då får de även stå för utgifterna och riskerna. Jag, som inte ens har avtal med företaget, ska inte behöva göra några utlägg på grund av deras misslyckanden. Vad vinner jag på det? |
|||
Svara med citat |
2011-12-04, 19:02 | #18 | |||
|
||||
|
Som jag också redan har skrivit, TS gick med på att göra en polisanmälan och därefter skulle bolaget ta bort ärendet helt (vilket var vad TS ville, inte att det istället för KFM skulle hamna hos tingsrätten). Det räcker ju inte med att bestrida ett krav för att det ska försvinna, det vet du.
|
|||
Svara med citat |
2011-12-04, 19:04 | #19 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-12-04, 21:59 | #20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag tycker inte att en polisanmälan är så simpel som du får det att låta som. Jag har som sagt själv behövt göra några stycken, och efter 3-4 stycken på ett par månader är det rätt trist. Jag har valt att gå till polisstationen varje gång, vilket inneburit att jag ska gå dit, stå i kö, förklara för polisen och sedan vänta på att de skriver ner ärendet. Jag tror att man även kan ringa in sitt ärende men då vet jag inte om man får två kopior, och så ska man fortfarande komma ihåg att skicka en av kopiorna till inkassobolaget. Jag tycker att personlig administration är jobbigt och trist, och du har som sagt fortfarande inte riktigt motiverat varför "jag" ska behöva göra det när det är företaget som gett en kredit till en person de aldrig träffat, i hopp om att de ska tjäna pengar på det. "Jag"/den drabbade har fortfarande ingen chans i världen att tjäna något på det. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|