FAQ |
Kalender |
2009-11-03, 16:25 | #11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Brukar använda en enkel princip som i princip liknar är MVC, men bla utan sk "templates", och gör en "Page Controller" klass per sida.. Exempel för en indexsida: <?php $page = new PageController_Index() ?> <html> <title><?php print $page->title ?></title> ... Ovanstående kan alltså ses som en "view", medans klassen fungerar som en "controller". "Modellen" med affärslogik hanteras sedan i en separat klass.. Tänk annars generellt på att: Undvik att baka in html, css, javascript i php koden. Lägg all CSS i .css filer. Lägg all javascript . js filer. ORM undviker jag i alla fall... Tänk generellt på att frameworks som Zend framework och tex Symphony framework kan passa i vissa situationer, men kanske inte om du kör egna projekt pga den komplexitet de innebär. |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 16:27 | #12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
PHP-kod:
|
||
Svara med citat |
2009-11-03, 16:32 | #13 | ||
|
|||
Medlem
|
Älskar CodeIgniter!
Har tittat på bland annat CakePHP men fastnade för CI. Bra dokumentation, bra community och snabbt. ORM har jag aldrig fastnat för. jQuery för javascript är för mig ett måste. |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 16:41 | #14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ramverk är generellt betydeligt bättre än att arbeta utan ramverk. När man är nybörjare på programmering så kan det vara riktigt viktigt att lära sig flera olika ramverk så man får en överblick på marknaden. Det finns många ramverk att välja på.
Många gånger pratar man även om komponenttänkande som man haft i 100-tals år i byggbranchen. Det hela bygger på tanken med att återanvända tänkande och arbete som andra redan gjort. Så slipper man själv göra allt från början varje gång man utvecklar nya stystem, man bygger vidare på någon annans arbete hela tiden. Det gör att man hela tiden kommer funktionellt längre än man skulle gjort utan komponenterna för samma kostnad. MVC är ett mönster att koda efter (Model-View-Controler) som är rikktigt gammal, namnet dök väl upp för inte så många år sedan men mönstret som sådant har många år på nacken. Det är beprövat och funkar hyfsat så det är utmärkt för nybörjare att jobba efter, då får man en hygsat stabil grundstruktur i sina applikatoner. Tids nog bygger man upp egna erfarenheter p ådet företag man jobbar och gör tillägg till ramverket som snabbar upp utvecklingsprocessen ytterligare. Tänk dock alltid på att de tillägg du gör bör byggas så det underlättar att byta ramverk i framtiden. Prestandamässigt blir inet ramverk negativa för prestandan om man jpobbar med kompilerade binär-komponenter. |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 17:44 | #15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det uppskattas verkligen! Mycket av det jag har lärt mig är tack vare alla här på WN. Positiva och kunniga människor som har motiverat mig! Försöker bara ge så mycket som möjligt tillbaka till communityn </OT> |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 19:34 | #16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Just nu jobbar jag mycket i Zend Framework. Där kan man verkligen kollra bort sig både prestandamässigt och i massor av lite för "fin" objektorientering. Men det är ändå något som ger struktur och massor av funktionalitet som frigör tid som bättre spenderas på kärnlogik. Så man ska använda rätt saker. När något ser ut att kunna bli ett prestandaproblem bygger man om och specialanpassar. Innan man ser något sådant är det onödigt att lägga tid på att skapa egen struktur eller bygga saker som redan finns. Vissa delar i ramverk kan till och med hjälpa dig undvika prestandafällor iom bra implementationer av cachning. Så även om jag själv mest använder Zend Framework för tillfället skulle jag råda den som vill använda ett PHP-ramverk men ändå bygga det mesta själv att använda Codeigniter och hålla sig till dess MVC-struktur samt deras active record för databasåtkomst. |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 20:23 | #17 | ||
|
|||
Medlem
|
suttit hela dan med CI och den känns verkligen som en vinnare när jag testat både symfony och cakephp. tycer dom är för stora och komplexa för mina miniprojekt och att det skulle ta några veckors plugg innan man förstår dom helt.
CI är verkligen bra. redan nu efter en dag har jag förstår hur man programmerar efter MVC och fått med en massa best practices på köpet. som någon nämnde tidigare är det verkligen bra att köra efter MVC! detta med OOP är ganska kul att lära sig. man får mkt bättre överblick över koden och man vet vad man håller på med. även för ett medium projekt är det ju jädrans bra metod att programmera på. är det någon här som använder/använt cakephp? ville bara kommentera deras singular/plural namn konventioner. vad bökigt och oproffsigt inte alls vad man vill ha som programmerare? vi vill ju ha saker mer logiskt och korrekt. kändes som att man fick chansa på att namnen skulle passa. och bara att lägga ner tid på det (justera namnreglerna i konfigurationsfilen etc) kändes dumt. CI är så stilren med bästa dokumentationen EVER! den hjälper en så man kan komma igång med programmeringen direkt, och inte behöver lära sig massa annat än php som de andra kräver. läst lite om kohana. någon som kan säga något om det? alltid kul och höra debatt om x VS y skulle vilja höra mer om fler "programmeringsstyles" någon som vet om facebook och youtube togs fram av fw eller inte? Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-11-03 klockan 20:44 |
||
Svara med citat |
2009-11-03, 22:06 | #18 | ||
|
|||
Medlem
|
Ang CodeIgniter vs Kohana
Har själv mest kört med CodeIgniter och har mest hört fördelar med det så som community, dokumentation och stöd för PHP4 (vilket inte är en fördel för mig dock). Kohana sägs vara lite renare. Sen påstår vissa att Kohana ger bättre prestanda genom att det är PHP5 only men har svårt att tro att det påverkar då CI kör base4/5 beroende på vilken version servern kör... Mer input om Kohana vore intressant! |
||
Svara med citat |
2009-11-04, 18:13 | #19 | ||
|
|||
Medlem
|
Tittat runt lite på Kohana's sida. För mig är CI grymt när det gäller struktur. Gillade inte Kohana's dokumentation men mer vet jag inte. För ett framework ska vara bra räcker det inte enbart med det kodmässiga. Hela paketet måste vara bra. Och CI teamet vet ju verkligen vad det är dom är ute efter att leverera. Stilren enkelhet, just like Apple. Fan vad deras dokumentation äger! Aldrig behövt anteckna så lite.
Någon som använt Kohana och kan kommentera det övriga? |
||
Svara med citat |
2009-11-04, 23:35 | #20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Just därför har jag nästan inte skrivit några applikationer i Kohana men däremot använt kod från Kohana som inspiration för andra egna projekt. Precis som du säger, dokumentationen för CI är helt underbar! Kan förstå att du har börjat få förståelse för MVC så snabbt, hade jag hamnat direkt hos CI så hade jag nog också gjort det. Finns ganska många screencasts också där folk skriver kod för CI och berättar om den, rätt bra resurs. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|