Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kräva tillbaka sitt domännamn som är ockuperad

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-10, 23:54 #11
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Jonny, jag förstår vad du säger och jag hade accepterat detta OM det hade varit en individ som har också letat efter just det namnet.

Men detta är inte fallet och den som har registrerat ett domännamn som bara innehåller sponsrade länkar likt flera hundra tusen utspridda på nätet som är exakt samma (skiljer bara texten i de sponsrade länkarna) borde inte ha någon rättighet alls att behålla namnet. Speciellt inte när en person, som till och med har ägt domännamnet tidigare, och som då önskar äga den igen.

Då kommer säkert någon kommentera att vem som helst kan kräva på sig ett domännamn som har fångat intresset.
Men Nu nämner jag inte små killar som äger typ 5-10 domännamn och lägger medvetet ut endast google annonser på sin sida, utan de stora bedragarna som köper och dumpar flera miljoner domäner om året. Detta är en plåga för webben och en oerhörd onödig kostnad och ansträngning för domänregistrering.

Nuseek är en av dessa, många vet om dem, men ingen kan komma åt dem.
Alla känner inte till Nuseek tyvärr. Jag var en av dem som såg en sida med en tjej som håller sött i sin ryggsäck och en massa sponsrade länkar runt om, och tänkte inte mer på det.. men denna exakta samma layout med samma tjej har dykt upp på flera sidor och när det hände just på mitt domännamn , ja då jävlar blev jag verkligen skitförbannad.

Hoppas jag nu har beskrivit min vrede på varför jag är så envis, för det handlar inte om bara namnet utan hur den används och av vem den är registrerad för.
Nu låter jag som en värsta rebell här men... man har ju bara lust att utrota dem

Här är en länk till ett forum som klagar på liknande händelse:
http://forum.avast.com/index.php?topic=36730.0
och sidan som är exakt likadan som min http://www.avastbbs.com/
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 00:28 #12
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Siddan; har du precis fått din första dator och kommit ut på internet? Jag tror inte det, men det låter så på dina inlägg.

Detta du beskriver är inget ovanligt. Dessa företag stjäl inte domänen från dig utan plockar domäner efter att de inte blivit förnyade och hoppas att de kan dra in mer pengar på sponsrade länka än vad domänen kostade för att köpa in den. Och det fungerar ganska bra för de, då de gör det i stor skala. Är det rätt eller fel? Ja, det kan man diskutera, men de har lika stor rätt att köpa domänen och sätta reklam på den, som du och alla andra som parkerar sina sidor hos Sedo eller någon annan.

Du kan bråka, klaga, lägga dig på marken och skrika, men du kan inte göra något åt detta. Då domänen var registrerad genom eNom kunde du ha kontaktat de innan domänen gick ut så skulle de givit dig tillgång till den på ett eget konto hos de. Du gjorde inte det, utan lät domänen förfalla och först efter det så klagar du på allt och alla. Nu är det kört - finito! Så länge de är ägare till domäenn så har du inget att säga till om i saken!
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 00:30 #13
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Den ligger väl fortfarande i redemption period så du kan fortfarande köpa loss den...?

Jag förstår din frustration, men tyvärr är det så att den som gjort fel här är väl webbhotellet och möjligen du som inte insett vart det barkade.

Enom har inte gjort något fel, tyvärr (jag tycker tasting och redemption periods är trams, men det är inget man rår på tyvärr...).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 01:01 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Närmaste steget att gå är väl att stämma webbhotellet på kostnaderna för att köpa tillbaka domänen samt förlorad tid och övriga inkomster.

Även förlorad placering på google kan du säkert kräva ersättning för samt förlorad besökare.

Stora problemet är att det är svårt att vinna en sådan sak i Sverige
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 01:36 #15
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Siddan Siddan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 72
Terabyte, jag kan förstå att inte du inte bryr dig och låter sådana idioter fortlöpa... bara eftersom de kan.
Men nu var det så att mitt domän var tydligen hos PublicRegistry innan och inte hos Enom.

Patrickweb, tanken är god men dock omöjlig. Det webhotellet var först en lovande lågprisbudget hotell men som senare sades det att dom blev hackade och efter det rasade det bara utför så det är nog inte mycket att kamma hem från dem
Siddan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 06:31 #16
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Siddan@Jul 11 2008, 01:36
Terabyte, jag kan förstå att inte du inte bryr dig och låter sådana idioter fortlöpa... bara eftersom de kan.
Men nu var det så att mitt domän var tydligen hos PublicRegistry innan och inte hos Enom.

Patrickweb, tanken är god men dock omöjlig. Det webhotellet var först en lovande lågprisbudget hotell men som senare sades det att dom blev hackade och efter det rasade det bara utför så det är nog inte mycket att kamma hem från dem
Men vad är det för fel du menar har begåtts ? Det finns ju ganska klara regler, dessa regler måste ju gälla för alla, något annat vore otänkbart.
Det är klart att det är en avart av Internet, men det är också en subjektiv bedömning, någon skulle kunna påstå att han har mer nytta av dessa standardsidor än han hade av din sida, skulle det då betyda att dom hade rätt att ta domänen från dig ?

Jag fattar inte att man missar att betala sin domän om den nu är viktig, är det så att man gör det åt någon annan, något företag man hjälper...ja...då är det väl ännu viktigare.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 07:31 #17
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Jul 8 2008, 03:03
Att uppdatera DNS-servrar kan ta upp till 48 timmar, men det behöver inte ta mer än en timme eller två. Att lägga upp en standardiserad spamsida tar inte mer än några minuter.

Jag tycker synd om dig som förlorade domänen genom slarv från webbhotellets sida, även om jag inte förstår varför du inte bara betalade avgiften.

Tyvärr så tror jag precis som Maccke att dina chanser att återfå domänen är väldigt små. Domänen är inte "ockuperad", utan den är snarare "annekterad" vid det här laget...
Ett tips till den som har .com, .net och .org , lämna aldrig ifrån dig kontrollen av domänen till 3:e part, utan se till att du står som billling kontakt, detta kommer bli extra viktigt nu när vi kommer in en lågkonjentur, och då många webbhotell kommer bli uppköpta eller försvinna.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 07:41 #18
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jul 11 2008, 01:01
Närmaste steget att gå är väl att stämma webbhotellet på kostnaderna för att köpa tillbaka domänen samt förlorad tid och övriga inkomster.

Även förlorad placering på google kan du säkert kräva ersättning för samt förlorad besökare.

Stora problemet är att det är svårt att vinna en sådan sak i Sverige
Civilmål kostar ganska mycket. 1 h hos adovokaten kostar nog mer än vad som är förlorat i det här fallet..

Sedan bör också den som äger domänen ha sitt ansvar också. Dvs se till att man står som kontakt på billingkontakt domänen.. Jag skulle aldrig släppa från mig domäner till 3:e part. För några år sedan hade jag en webbplats hos ett stort webhotell i Skåne, domänen var inte ens reggad hos dom, men dom skulle absolut vara den som hade kontroll över domänen, sedan vackrade xx DATA att släppa domänen.

En domän kostar ca $11 att köpa, sedan kanske man investera 100k kr i "varumärket" , men man har fortfarande inte kontrollen över sitt egna varumärke, och kanske det som bolaget lever på.

Skulle man göra så när man gör andra affärer? Knappas!

Sedan kan finnas en annan tolkning också, kunden kanske inte har betalt för domänen hos webbhotellet, som webhotell vill du inte ligga och betala för massa saker som kunder kanske inte betala för.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-11, 08:26 #19
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Siddan@Jul 10 2008, 23:54
Jonny, jag förstår vad du säger och jag hade accepterat detta OM det hade varit en individ som har också letat efter just det namnet.
Men detta är inte fallet och den som har registrerat ett domännamn som bara innehåller sponsrade länkar likt flera hundra tusen utspridda på nätet som är exakt samma (skiljer bara texten i de sponsrade länkarna) borde inte ha någon rättighet alls att behålla namnet. Speciellt inte när en person, som till och med har ägt domännamnet tidigare, och som då önskar äga den igen.
Då kommer säkert någon kommentera att vem som helst kan kräva på sig ett domännamn som har fångat intresset.
Men Nu nämner jag inte små killar som äger typ 5-10 domännamn och lägger medvetet ut endast google annonser på sin sida, utan de stora bedragarna som köper och dumpar flera miljoner domäner om året. Detta är en plåga för webben och en oerhörd onödig kostnad och ansträngning för domänregistrering.
Nuseek är en av dessa, många vet om dem, men ingen kan komma åt dem.
Alla känner inte till Nuseek tyvärr. Jag var en av dem som såg en sida med en tjej som håller sött i sin ryggsäck och en massa sponsrade länkar runt om, och tänkte inte mer på det.. men denna exakta samma layout med samma tjej har dykt upp på flera sidor och när det hände just på mitt domännamn , ja då jävlar blev jag verkligen skitförbannad.
Hoppas jag nu har beskrivit min vrede på varför jag är så envis, för det handlar inte om bara namnet utan hur den används och av vem den är registrerad för.
Nu låter jag som en värsta rebell här men... man har ju bara lust att utrota dem
Här är en länk till ett forum som klagar på liknande händelse:
http://forum.avast.com/index.php?topic=36730.0
och sidan som är exakt likadan som min http://www.avastbbs.com/
Jag kan förstå din upprördhet. Jag har genom eget slarv lyckats tappa en premiumdomän till N N.

Jag gillar inte heller tasting eller rena parkeringssidor men det är så regelverket ser ut idag. Det må vara moraliskt förkastligt, men de har förhållit sig till spelreglerna.

I och med att du upptäckte det hela medan domänen låg i redemption kunde du ha återfått domänen för en tusenlapp. Sura pengar visst, men du hade kanske kunnat få kompensation från webbhotellet i efterhand?

Skicka gärna ett PM om vilken domän det gäller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-12, 05:30 #20
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Fel tillfälle att behålla stoltheten genom att inte betala 1000kr av principskäl. Måste ju varit en domän som var viktig och värd över 1000kr iom att den är värd allt detta besvär.
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017