Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


handel med domännamn hotad?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-06, 20:59 #11
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by aquastorm@Mar 6 2008, 14:32
Jag vet att man kan se det så. Det är för att jag håller på att utväckla vad jag egentligen hade tänkt för den.
Ok, så det är därför fokus ligger på Adsense annonser på bästalånet. se också...utvärdering...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:14 #12
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Ursäkta men jag måste citera dig en gång till med tanke på din inställning till andras "skräpsidor"

Citat:
Originally posted by aquastorm@Mar 6 2008, 09:50
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.
På din sida bästalånet(punkt)se har du ju t.o.m. kopierat lanakuten(punkt)se rakt av med centrerad text och allt..

Hur va det du sa nu igen:
Citat:
Jag tror att om färre domäner registrerades endast för att visa reklam skulle fler seriösa projekt komma till.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-06, 22:38 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Grattis till ett utmärkt förslag, senatorn. Var kan jag skriva på för att stödja lagen?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 12:02 #14
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.
Japp! och i samma veva borde "dom" förbjuda sidor med produkter och tjänster som verkar stötande. Även bloggar och nyhetssidor med fel åsikter borde förbjudas. För att inte tala om alla dessa miljoner meninslösa länkkataloger och länksidor med adsense på....tror knappast att folk aktivt söker sig till en länkkatalog när man vill hitta information, produkter och tjänster. Google klarar det bättre.

...jag gillar inte heller att komma till sidor med bara reklam på, men nån måtta får det i alla fall va......sidor som sysslar med regelrätta brott ska bekämpas och stängas, men vanligt hederligt folk ska väl kunna lägga upp va dom vill på sina domäner.....annars kan man ju alltid flytta Nord-Korea.....där har dom ett rent och fint Internet.....
Är det VM i missförstånd och överdrifter eller? :blink:
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 12:47 #15
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Ursäkta men jag måste citera dig en gång till med tanke på din inställning till andras "skräpsidor"

Citat:
Ursprungligen postat av aquastorm
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.

På din sida bästalånet(punkt)se har du ju t.o.m. kopierat lanakuten(punkt)se rakt av med centrerad text och allt..

Hur va det du sa nu igen:
Citat:
Jag tror att om färre domäner registrerades endast för att visa reklam skulle fler seriösa projekt komma till.
Ajajaj akta dig med bästalånet(punkt)se, ser google den sidan så kommer antagligen hela sidan blockas från adsense om inte hela ditt konto.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 13:02 #16
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Bästalånet var en riktig höjdare:

"Bästalånet.se håller för närvarande på att samla in de olika bankernas räntor. Vi beräknar att detta kommer att vara färdigt till sommaren. Kanske finns något bra erbjudande ovan."

-Jag kan fixa bankräntorna åt dig i eftermiddag, lovar du då att du slänger upp ett innehåll på sidan?

Black on black, njaäää, men darkgrey on black. Det är väl nära nog...
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 13:25 #17
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Adam N - Är du medveten om hur regelverken ser ut för domäner?
Nej, men jag har mina aningar och det är uppenbart att det inte fungerar på ett sätt som är optimalt för vanliga hederliga internetanvändare.

Är DU medveten om de problem som regelverken skapar? Är du beredd att acceptera ändringar som löser dessa problem? Har du några egna förslag på hur problemen ska lösas?

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 6 2008, 19:53

För com-adresser finns det följande auktoriserade ICANN-registrarer
http://www.verisign.com/information-servic...age_002166.html
Till det får du räkna med många tusen subombud till dessa.

Vidare är det fritt för alla att registrera en .com-adress helt utan förbehåll. Vad du sedan gör med DIN adress är väl också helt upp till dig!?
Jag ser fördelarna med detta, men jag ser också nackdelarna och jag är optimistisk (naiv?) angående vad man kan göra åt nackdelarna utan att ta bort fördelarna. Om min dotter ska gå in på bratz.com och råkar skriva bratz.cm eller brats.com, så vill jag inte att hon ska hamna på en porrsida på grund av att någon idiot har registrerat dessa domäner i syfte att få barn att klicka på porrlänkar som ger ekonomisk kickback till idioten (nej, det är inte porr på dessa domäner, det var bara ett exempel).

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 6 2008, 19:53

Så länge årsavgiften betalas för domänen ser jag det knappast som avgörande om domänen är MFA eller temasida eller helt utan innehåll.
Du visar ju själv 5 googleannonser på din sida any ro.se - vissa ser säkert din sida som en "reklamsida"! och vem ska dra gränsen?
Jag tror inte någon ser min sida som en "reklamsida" pga googleannonserna. Däremot är det ju en del i marknadföringen av mig själv och mitt företag. Jag tycker Googles annonskoncept är överlägset alla andra former av annonser då de automatiskt speglar innehållet på sajten. Än så länge så har inga av mina besökare klagat på annonserna, men om någon skulle göra det, så skulle jag förstås ta bort dem. Jag la in dem mest som en kul grej för att prova på hur det funkade. Pengarna jag tjänar på annonserna är helt försumbart.

Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Mar 6 2008, 19:53

När det sedan handlar om ditt inlägg om varumärken så får du gärna tänka lite längre där också!
Ett varumärke är inte samma sak som domäner! Det finns drygt 260 toppdomäner och räknar man med alla subdomäner som flera länder tillhandahåller som co.uk, me.uk, org.uk osv så har du drygt 400 toppdomäner.
De allra flesta av dessa är sk ccTLD dvs Landsdomäner vars regelverk styrs av det egna landets registerhållare. Vanligtvis är det fritt för alla att registrera en domän enligt först-till-kvarn, med ett par undantag som exempelvis kräver lokal representant. Ett varumärke är dels indelat i ett 40-tal klasser och även geografisk begränsning. Och oavsett om du skulle skydda ALLA klasser och hela världen - så ger det ändå ingen automatisk rätt till ett domännamn - lika lite som ett domännamn ger rätt till en varumärkesregistrering.
Du talar ju bara om hur det fungerar idag. Kan du inte komma med lite egna visioner istället? Det jag är ute efter är hur det borde fungera för att få ett internet som är bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Med din tankemönster skulle alltså Du exempelvis inte fått registrera dina adresser any ro.se (2006) eller any ro.nu (2007) eftersom any ro.com registrerades av en Korean redan 2002 med annan verksamhet..
Helt fel! Jag utgår ifrån de varumärkesregler som är etablerade runt om i värden och syftet med dessa. Att en korean har registrerat anyro.com betyder inte att han/hon har detta som varumärke och har världsomspännande rätt till detta.

Frihet är underbart, men bara när det kombineras med någon form av ansvar som gör att man inte inkräktar på andra personers frihet. Först till kvarn är sällan en lösning som gynnar majoriteten.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 14:04 #18
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Tänkte skriva lite till om varför jag är emot rättigheten att registrera godtycklig domän
och lägga upp valfritt innehåll.

Som många andra här på WN så har jag en ny webbplats på gång. Jag har inte
bestämt vilket domän jag ska använda och har spånat fram alla möjliga alternativ. De
flesta namn jag har kommit på är upptagna och i 9 fall av 10 är det just sidor som bara
innehåller reklam. :angry:

Det här har tagit väldigt mycket tid. Tid som jag hade kunnat använda till att göra min
kommande sajt bättre.

Jag antar att det finns många seriösa företagare som har drabbats av detta. En del
kanske till och med har gett upp och vi går därför miste om en massa värdefulla
webbplatser pga att det finns en massa reklamsidor.

Ett annat exempel är domäner som registreras bara för att säljas vidare. Som Drupal-
användare så tycker jag att drupal.se borde vara en svensk sida som handlar om
Drupal. Försöker man gå in på drupal.se så styrs man nu om till någon mupp-sida där
domänen säljs för 25 000 euro.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 14:30 #19
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 821
www.SnoweBill.com Sign it!
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-07, 14:33 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Fniss Adam N - Jag anser att du har en barnsligt naiv syn på tillvaron och frihet när det passar dig själv.
tar du dig tid att söka eller läsa i lite trådar på WN så hittar du ganska snart mina, andras och ICANNs förslag och åsikter om de drygt 30-35 miljoner com-adresser som ligger i tastingscheman (och visioner om utvecklingen).

Visst är det ett problem som behöver åtgärdas, och jag är av den uppfattningen att om det skulle kosta så lite som en quarter istället för att vara gratis, så skulle intresset decimeras med väldig fart. Men vad jag dryftar här i ämnet spelar noll roll eftersom beslut om detta kommer att tas av de berörda ansvariga senare i vår

Vidare förutsätter du en massa saker i ditt resonemang och om vi tar ditt exempel med bratz.com - vad är det som säger att bratz.cm och brats.com och liknande adresser inte skulle kunna vara registrerade och ha verksamhet före bratz.com-sidan..eller för den delen ha helt legitima förehavanden i Kamerun eller annan del av världen. Du förutsätter alltså att endast större kända sidor får existera och att teckenlika domäner automatiskt ska peka till dessa för att din dotter inte lärt sig tangentbordet eller att någon annan har för feta fingrar!? Är det korrekt uppfattat - Tänk då tanken att det kan finnas stackars Koreanska barn vars föräldrar svär över dina adresser.. Är det ett stort problem för dig med din stackars dotter så råder jag dig till att spara den som favorit som hon kan klicka på. alternativt lägga in spärrar lokalt för att komma till de farliga sidorna.

Jag har själv kraftigt begränsat intresse av porrsidor på nätet, men att begränsa och förbjuda nätets innehåll är en farlig utveckling om du frågar mig.

Vidare måste jag säga att det är en intressant syn du har på dina egna annonser;
Citat:
Pengarna jag tjänar på annonserna är helt försumbart.
Är knappast relevant i sammanhanget - du har 5 textannonser på din sida och i likhet med de miljontals domäner som ligger i parkeringsprogram så är annonserna associerade med sidans innehåll eller domännamn. Var menar du att skillnaden ligger? Det tar kanske 5-10 minuter att sätta upp en templatesida med relevant livefeedinnehåll som du kan begränsa att visa endast 5 textannonser och du hinner även peppra den med keywords, taggar, h1, h2 och alttexter - men är då den sidan mindre värd än din för att den gick snabbt att göra?

Slutet på ditt inlägg blir närmast löjeväckande då det talar emot det du skriver tidigare.

Precis som du skriver saknar ett varumärkesskydd i Korea rätt på Niue och i Sverige och lika lite ska man klampa in på in i Kamerun och domdera gällande bratz.cm bara för att din dotter och andra inte är vana vid tangentbord.

Jag däremot är helt övertygad om att först till kvarn är just den lösning som gynnar majoriteten - tillkommer sedan namntvister finns ATF och UDRP förfaranden som prövar rätt till domänen. Och vad gäller .com-domäner så talar statistiken för att ca 85% av de som igångsätter UDRP får rätt till domänen. Det är var registrants frihet och ansvar att använda sin domän till vad han eller hon vill - inte ditt och mitt!

Det är också lite lustigt att vissa Svenskar med sina 0,53% av världens internetanvändare ser på Internet från någon sorts storebrorsroll..

December 2007:
Globalt 1 319 872 109
Sverige 6 981 200
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017