Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


NSA-läckan träder fram....

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-11, 02:28 #11
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av gurka Visa inlägg
Ett uppswing för anonymiseringstjänsterna därute kanske!
Tror knappast NSA bryr sig om exakt vilken dator/ IP du använder, så länge du sitter inloggad på FB, Google, Skype m.fl.
Inte ens TOR lär hjälpa i detta fallet...
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 05:24 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Han lär nog bli åtalad som alla andra, tyvärr. Dels för att det är under presidentens order som övervakningen existerat men också för att han begått ett brott, oavsett hur jävligt det han avslöjat är.

Som någon tidigare skrev så lär inte Obama vila förräns han är utlämnad till USA - oavsett vilket land han befinner sig i.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 08:06 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Han lär nog bli åtalad som alla andra, tyvärr. Dels för att det är under presidentens order som övervakningen existerat men också för att han begått ett brott, oavsett hur jävligt det han avslöjat är.

Som någon tidigare skrev så lär inte Obama vila förräns han är utlämnad till USA - oavsett vilket land han befinner sig i.
Det är väl möjligt att du (med flera) får rätt, men är det något land som har lite att sätta emot så är det ju just Kina. Om de sedan anser sig dra någon nytta av att behålla honom är en annan femma.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 09:03 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
fast jag har alltid varit lite skeptiskt till facebook, även om man är en i mängden och inte intressant för USA. man lämnar ut all privat information som är superkänslig. det minsta man borde begära är att man har möjlighet att kryptera datan så endast X personer kan läsa det i klartext, man förstår varför inte facebook är intresserade av att ha ett sådant system när man läser detta. varken google, facebook, skype erbjuder nått sådant.
Det spelar ingen större roll att du är skeptisk, gemene man bryr sig inte om sådant ändå. För egen del får USA spionera hur mycket de vill på mig ifall de inte tycker de har något bättre för sig
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-11, 09:21 #15
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det spelar ingen större roll att du är skeptisk, gemene man bryr sig inte om sådant ändå. För egen del får USA spionera hur mycket de vill på mig ifall de inte tycker de har något bättre för sig
Som sagt, även om jag inte har något att dölja känns det knasigt.

Ungefär samma känsla som att någon kopierat och lämnat ut nyckeln till mitt hem och det är fritt fram att rota bland mina privata prylar.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-12, 20:13 #16
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Som sagt, även om jag inte har något att dölja känns det knasigt.

Ungefär samma känsla som att någon kopierat och lämnat ut nyckeln till mitt hem och det är fritt fram att rota bland mina privata prylar.
Jo, jag ifrågasatte som sagt var inte att du känner på det viset men de flesta reflekterar inte särskilt mycket över det, därav att det inte är något större bekymmer för Facebook, Google med flera.

Jag är tveksam till att Snowden gjorde detta helt osjälviskt. Lutar mer åt att han ville få sin tid i rampljuset och bli nästa Assange. Att helt sonika överge sin flickvän sedan flera år tillbaka på det viset luktar lite unket minst sagt - hon lär bli hårt ansatt även om han inte finns i närheten. Känns spontant som en intelligent narcissist i likhet med Assange. Därmed inte sagt att avslöjandet i sig är fel.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-12, 21:11 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, jag ifrågasatte som sagt var inte att du känner på det viset men de flesta reflekterar inte särskilt mycket över det, därav att det inte är något större bekymmer för Facebook, Google med flera.

Jag är tveksam till att Snowden gjorde detta helt osjälviskt. Lutar mer åt att han ville få sin tid i rampljuset och bli nästa Assange. Att helt sonika överge sin flickvän sedan flera år tillbaka på det viset luktar lite unket minst sagt - hon lär bli hårt ansatt även om han inte finns i närheten. Känns spontant som en intelligent narcissist i likhet med Assange. Därmed inte sagt att avslöjandet i sig är fel.
Vi kan förstås gissa (med enbart andra eller tredjehandsinformation via media). Men vad vet vi egentligen om hans hans avsikter och vad vet vi om hans flickvän annat än att hon är 28 år och arbetar som akrobat (även det andrahandsinfo)?

Eventuella personlighetsdrag behöver inte heller utesluta att dessa två (Snowden och Assange) har goda intentioner med sitt handlande. Personligen säger jag varken bu eller bä innan jag vet mer.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 10:18 #18
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Som sagt, även om jag inte har något att dölja känns det knasigt.

Ungefär samma känsla som att någon kopierat och lämnat ut nyckeln till mitt hem och det är fritt fram att rota bland mina privata prylar.
Jag håller helt med dig. Bra liknelse. Oavsett om man har något att dölja bör alla ha rätt till en privat sfär där ingen får rota. De flesta vill inte att deras fruar/sambos/barn osv ska läsa ens privata mail helt fritt .. och än mindre någon total främling.

Själv så tror jag att gemene man i Europa tycker riktigt illa om detta, även om jag inte sett några undersökningar. Svenska politiker tycker väl iaf det är allvarligt, även om de står tysta och pacifierade med hänvisningar till EU-arbete.

Dock visar ju undersökningar i USA att majoriteten stödjer det pga "kriget mot terrorism". Jag tycker detta stöd är mer skrämmande än själva övervakningen. Påminner för mig mycket om tänk som möjliggör och skapar totalitära stater än ett som hör hemma i ett samhälle där frihet värderas högt. Söndra och skapa misstänksamhet och hat mot "de andra" ... så kommer acceptansen för det mesta på köpet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-24, 10:25 #19
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Om man skall förlita sig på media har ju både Hong Kong / Kina och nu Ryssland vägrat lämna ut honom.

Bra tycker jag! "Världspolisen" behöver sig en liten näsknäpp emellanåt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-24, 16:18 #20
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Om man skall förlita sig på media har ju både Hong Kong / Kina och nu Ryssland vägrat lämna ut honom.

Bra tycker jag! "Världspolisen" behöver sig en liten näsknäpp emellanåt.
Jag håller med dig. Även om Ryssland och Kina knappast är några helgon i jämförelse med USA så behövs det motvikter. EU är för trögt och splittrat för att fungera på samma sätt. Övervakning i sig kan vara bra i vissa fall men när det sker i hemlighet i den här omfattningen så är något väldigt, väldigt fel.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017