Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


pensionssparande ?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-17, 16:55 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Pensionsspara? Mitt sparande sträcker sig till 0:-/mån

Jag har samma plan som Filip, det ser ut som det kan gå vägen =)

För att förtydliga Conny här (vill inte skriva dig på näsan, med all respekt):
Avdragsrätten för privat sparande uppgår till 12 000:-/år (2009) och insatt kapital är fritt från förmögenhetsskatt, däremot tas en avkastningsskatt ut på 0,58% av hela ditt kapital: http://www.amf.se/templates/Page.aspx?id=6655

Jag väljer att inte nyttja avdragsrätten eftersom vi har en skatt på sparandet samt att det är ingen som vet vilka skatteregler som gäller för detta när jag blir pensionär.

Däremot har jag ett privat sparande på ett par tusenlappar/mån som mycket väl kan fungera som buffert när (om, vet inte om jag kommer sluta jobba) jag blir pensionär. Då har jag skattat idag när jag känner till skattereglerna och gör det valet att pröjsa Borg idag.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 19:12 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Pensionsspara? Mitt sparande sträcker sig till 0:-/mån

Jag har samma plan som Filip, det ser ut som det kan gå vägen =)

För att förtydliga Conny här (vill inte skriva dig på näsan, med all respekt):
Avdragsrätten för privat sparande uppgår till 12 000:-/år (2009) och insatt kapital är fritt från förmögenhetsskatt, däremot tas en avkastningsskatt ut på 0,58% av hela ditt kapital: http://www.amf.se/templates/Page.aspx?id=6655

Jag väljer att inte nyttja avdragsrätten eftersom vi har en skatt på sparandet samt att det är ingen som vet vilka skatteregler som gäller för detta när jag blir pensionär.

Däremot har jag ett privat sparande på ett par tusenlappar/mån som mycket väl kan fungera som buffert när (om, vet inte om jag kommer sluta jobba) jag blir pensionär. Då har jag skattat idag när jag känner till skattereglerna och gör det valet att pröjsa Borg idag.
När du kompletterar med mer information, elelr korrigerar sakfel, så är det absolut inte att skriva mig på näsan. Jag tar då inte illa upp.

Jag tycker bara det är helt strålande att det är fler som undersöker fakta och delar med sig av sin kunskap! Helt enkelt STRÅLANDE, digiart!!!!!

Att jag inte håller med dig om att man ska avstå från sin avdragsrätt idag är en annan fråga.

Man kan också spara i kapitalförsärking som inte är avdragsgill idag men skattefri vid utbetalningen i framtiden.

Det går aldrig att veta vilka skatteregler som gäller i framtiden, men man kan bara agera utifrån det man vet, resten är som att köpa en lott och gissa/hoppas att man köpte en vinstlott, inte att det blev en nitlott....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 19:18 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag pensionssparar inte. Jag har genom vissa arbetsgivare fått nån form av pensionssparande, men det är bara någon tusenlapp.

Jag vill inte binda upp pengarna. Dels är det minst 30 år kvar till pension och dels har jag planerat för att vara snuskigt rik när jag når den åldern.

Däremot sparar jag lite i fonder och investerar i aktier; men det är inte direkt med pensionen som mål.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-17, 20:43 #14
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker bara det är helt strålande att det är fler som undersöker fakta och delar med sig av sin kunskap! Helt enkelt STRÅLANDE, digiart!!!!!
Haha, nu tog du väl i så du trillade av stolen
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 00:48 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Haha, nu tog du väl i så du trillade av stolen
Nej, det gjorde jag inte, det är helt enkelt så jag ösnkar att WN skulle funka hela tiden... min kommentar kom rakt ifrån hjärtat.... och är ärligt menad...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 00:52 #16
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Jag pensionsparar 10% av min beräknade bruttolön och skulle jag gå över några gränser för högre skattesatser gör jag eventuellt en extrainbetalning i slutet av året.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 11:57 #17
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
Jag har sparat på privata pension/försäkring sedan jag var 18 år, då hetter det vetege idag: länksförsäkringar, jag hoppas sitta i min lägenhet i Brasilien och dricka ett glas vin varje dag........och ha en egen ständtant........
Jag är nu i 50 års åldern,så det blir några år,de flesta jag har går börja ta ut när jag är 55 år.
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 12:28 #18
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag sparar i aktiefonder, sedan har jag väl en del sparat från tidigare arbetsgivare. Dock med min släkts historia vete katten om jag blir pensionär, vi har en förmåga att knappt bli det tyvärr, så jag lever rätt mycket för stunden.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 14:30 #19
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Sparar sen en tid tillbaka i nån fond som heter Fond 80. Riktar sig till dom som är födda runt 80-talet. Precis som Conny skriver så är den Aktiebaserat från början och övergår med tiden till att vara mer fondsparande.. Jag Sparar någon hundring per månad, inget som påverkar en fattig. Dras genom autogiro. Hur smidigt som helst. Blir någon tusenlapp extra när det är dags att lägga skorna på hyllan och börja lira lite golf .


Kommentar: Oavsett entreprenörskap så ska du alltid tänka framåt! Den som spar han...
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 08:55 #20
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 257
Handlar frun här i byn lärde mig för länge sedan: En årsinkomst på banken, så klarar man allt! och vad kul det blir att sätt sprätt på kosingen när man blir pensonär, när alla som tänkt sig ärva...............
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017