Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Managed hosting hos Glesys eller ÅF hos Binero

Visa resultat för omröstning: Vad ska vi välja?
Managed hosting från Glesys 15 50.00%
Återförsäljare åt Binero 3 10.00%
Inget av alternativen 12 40.00%
Antal röster: 30. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-10, 11:43 #11
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av barxth Visa inlägg
Intressant med det ständiga "overselling"-argumentet. Hur många fysiska megabyte som finns i serverhallen tror i alla fall jag är mindre intressant för kunden än vad de själva får för pengarna. Dynamik gynnar alla - särskilt kunden

Finns fler framgångsrika exempel som jobbar mer från kundens perspektiv.
http://www.dreamhost.com/unlimited.html
sorry men där får du allt ta emot en känga..
Dreamhost är ett monster till företag.
Och de har i många fall inte service alls.
Och "overselling" som de kör med är på en helt annan nivå än binero det medger jag.
Men dreamhost är inte värda 5 öre i kvalitet i mina och många andras ögon.

"Overselling" (säljer totala kvoter som är större än den tillgängliga fysiska hårdvara/lina man har egentligen)..
Det gör i princip alla stora leverantörer.
Det gör de för att hålla priset nere vilket är förståeligt.
Men när man tummar på det så är det kvaliteten man tummar på.
Det kan ingen säga emot.
I en lastbalanserad miljö osv osv så delar man på varandras servrars resurser men direkt när man översäljer så tummar man på kvaliteten för priset.

Sen om kunden tycker det är värt det..
DET är absolut högst individuellt och i många fall är svaret JA.

Men använd inte dreamhost som exempel.
De som tjänar mest på det är skräpsiter och dreamhost själva. .

p.s har några kunder som använder binero och är nöjda. Om deras site dör så blir dessa inte så ledsna så deras krav är inte 100% uptime .
Så detta var ingen attack emot binero :P. sorry för offtopic.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 12:09 #12
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Glesys lär inte sätta upp konton åt er
Varför skulle vi inte göra det?
Vi ser även till att backup fungerar, brandväggen är korrekt, och att servern uppdateras kontinuerligt för att undvika säkerhetsproblem. Vi hjälper kunden att hitta flaskhalsar vid prestandaproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
- utan där måste ni ha en plan som vida överstiger att dunka in konton i ÅF läge.
Vad betyder detta?
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 12:18 #13
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 11
Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
sorry men där får du allt ta emot en känga..
Dreamhost är ett monster till företag.
Och de har i många fall inte service alls.
Det kan mycket väl stämma, det har jag inte någon erfarenhet av (så jag tar din känga ). Syftade mest på "unlimited"-delen då vi ändå pratade just overselling av t.ex. utrymme och trafik. Det är inte direkt kopplad till hur bra övriga delar i tjänsten fungerar.

Poängen var i alla fall att så länge man ur kundens synvinkel kan leverera det som lovas just när det gäller utrymme och trafik så ser jag inte overselling som ett problem hos någon leverantör.

Senast redigerad av barxth den 2010-09-10 klockan 12:23
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 14:02 #14
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
"om inte VPS:Er, thin provisioning och hosting i allmänhet är en definition av överförsäljning så vet jag inte vad överförsäljning är..."
Precis så är det.

Intressant att fler och fler webbhotell öppet vågar erkänna detta... Vi fick ju hur mycket kritik som helst under flera år, just på grund av att vi sysslade med överförsäljning - även om i princip alla andra redan gjorde det, fast med mycket mindre marginaler (vilket bet oss i rumpan rätt snabbt, då vi växte för fort. Åtgärdat nu, dock ).

Jag förstår fortfarande inte skillnaden med vår "fria trafik" som vi hade tidigare (även om det det är att gå lite för långt med "obegränsat/fri") och Binero's "inga problem-trafik", som egentligen bara är en omformulering och ny version av "fri trafik". För inget webbhotell räknar med att ens en väldigt liten del av sina kunder kommer uppnå 2000 GB trafik i månaden, vilket Binero är väl medvetna om.

Det är ren marknadsföring, och ger egentligen inget mervärde för kunden då majoriteten av kunderna aldrig ens kommer komma över 50 GB i månaden.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 14:32 #15
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
@Björklund Kan inte tänka mig att vi snackar om samma konton. Om någon sätter upp en VPS hos er och kör managed för några hundringar i månaden - så kan ni tänka er att drifta deras webbhotell på den VPS:en. Dvs sätta upp konton, drifta mail från den och allt som kommer med att ha en VPS eller liknande och drifta webbhotell därifrån? Managed-biten brukar normalt vara avhängt till just maskinen och dess mjukvara och den driften - inte affärsbitar ovanpå? Men vore roligt att höra var ni drar gränsen?

@jgabor Fri trafik känns som en helt annan värld än "obegränsad" eller "inga problem" för den del. Binero köper trafik och skulle gå i konkurs om någon satte 100 Gbps ut under långa perioder. Eller ja - de har ju varit nere för någon Dosats nyligen och det lär inte varit i de mängderna... "Inga problem" måste styras i det enkla avtalet de har för annars är man igen ute på hal is. När man inte kan klara EN kunds möjliga begäran känns det fel hos mig. En sak är att översälja som de flesta gör - de kan klara att ett antal kunder tar max utrymme - men inte alla. Det är en beräknad Igen - tar man däremot obegränsat så kan en kund sänka allt...

Vi kommer själva titta ytterligare en gång på överhuvudtaget använda ordet obegränsat då det är fel i alla former. Vi har med det på ett antal ställen där en enkel begränsning hade varit mer rättvisande - även om det är väldigt högt och 99.99% aldrig ens kommer i närheten som du säger.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-10, 15:53 #16
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
@Björklund Kan inte tänka mig att vi snackar om samma konton. Om någon sätter upp en VPS hos er och kör managed för några hundringar i månaden - så kan ni tänka er att drifta deras webbhotell på den VPS:en. Dvs sätta upp konton, drifta mail från den och allt som kommer med att ha en VPS eller liknande och drifta webbhotell därifrån? Managed-biten brukar normalt vara avhängt till just maskinen och dess mjukvara och den driften - inte affärsbitar ovanpå? Men vore roligt att höra var ni drar gränsen?
Ett webbhotell på en VPS? Det är väl kanske lite att ta i...
Om en kund vill ha en eller hundra sajter på en VPS spelar oss ingen roll. Det är bara en lite längre for-loop för att skapa konton, domäner och webbserverkonfiguration. Men det är precis detta som är "managed" för oss. Vi hjälper kunden med det dom behöver på sin server/servrar. Löpande uppdateringar av OS och applikationer, brandvägg, backuper m.m. Självklart är det olika pris för olika behov. Vi går igenom med kunden var hon/han har för behov och där efter ser vi hur mycket tid som går åt och sedan kan vi sätta ett pris.

Det handlar om mer än "några hundringar"... Vi har kunder som behöver en managed SMTP-server för att kunna skicka mail. För en sådan tar vi inte mycket betalt. Sedan har vi någon kund som har ett helt rack med lastbalanserade servrar, och de får betala lite mer.

Det vi däremot inte gör är att ansvara för kundens egen applikation, ex deras egenutvecklade programvara. Vi kan övervaka och ge larm via epost, sms eller att kunden blir uppringd när problem uppstår. Vi tar i princip inte heller managed hosting på Microsoftalternativ då vi valt att lägga vår kompetens på saker vi tycker är roligt att jobba med (finns dock undantag).

Vad är "managed" för er?
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-13, 09:37 #17
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
Tack för era åsikter. Verkar som att vi inte ska välja Binero i alla fall om man tittar på hur folk har röstat, kanske snarare handlar om att folk tycker managed hosting rent generellt är ett bättre val än att vara ÅF till något webbhotell.

Något som jag däremot tycker är lite intressant är att många tycker att varken Binero eller Glesys är bra, men har inte fått några direkta förslag på andra alternativ? Försökte kolla runt lite på managed hosting men kan inte säga att jag hittat så många andra alternativ som verkar bättre för oss.
jofa85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-13, 09:51 #18
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av jofa85 Visa inlägg
Tack för era åsikter. Verkar som att vi inte ska välja Binero i alla fall om man tittar på hur folk har röstat, kanske snarare handlar om att folk tycker managed hosting rent generellt är ett bättre val än att vara ÅF till något webbhotell.

Något som jag däremot tycker är lite intressant är att många tycker att varken Binero eller Glesys är bra, men har inte fått några direkta förslag på andra alternativ? Försökte kolla runt lite på managed hosting men kan inte säga att jag hittat så många andra alternativ som verkar bättre för oss.
Vad är det era kunder behöver i form av hosting?
Om det är lite lätt företags informations siter mest så är det sådant som nästan hade kunnat stå hemma i garderoben (om du förstår vad jag menar..)
Medans om det är stora och välbesökta siter som förlorar riktiga pengar för varje minut som siten är nere.

Eller kanske bara snäppet över info site..
Kräver inte mycket och om siten dör 10 minuter per månad max så är det ingen som kommer gråta när de går till banken.

Är som sagt väldigt stor variation på behov och det egentliga behovet styr ju lite vad man borde köpa.
Sedan är det budget också.
Om budgeten är tilltagen så är det ju värt att köpa mer än vad man behöver.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-13, 10:04 #19
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
jofa85 jofa85 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 4
@mervinst - I dagsläget har vi nog inga kunder vars hemsidor är så affärskritiska att dom förlorar stora pengar om hemsidan går ner 10 min, men det är ju stora seriösa företag som naturligtvis blir berörda om hemsidan går ner. Sedan har ju även vi olika typer av kunder och helst skulle man ju vilja differentiera olika typer av hosting paket för att anpassa efter olika kunders behov. Men jag tror vi kommer kunna ta helt ok betalt om vi kan motivera varför och leverera en bra tjänst.
jofa85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017