Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


åäö domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-16, 01:32 #11
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
I seriös verksamhet brukar man även ge ut sin e-postadress.
Jag har varit inne på myndighetssidor där kontaktformuläret inte funkat, men att de tack och lov skrivit ut mailadressen i klartext.

Formulär är mycket bra, men det ska även finnas möjlighet att skicka ett mail rent "manuellt".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 12:10 #12
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Någon uppdatering kring detta?
domän med åäö som default domän eller inte?

Hur är supporteringen nu för tiden av detta? Inte många som kör IE6 längre.
om vi säger som tandläkare.se eller tandlakare.se vilken skulle ni köra som primär och vilken skulle ni lägga 301 på?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 16:57 #13
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Någon uppdatering kring detta?
domän med åäö som default domän eller inte?

Hur är supporteringen nu för tiden av detta? Inte många som kör IE6 längre.
om vi säger som tandläkare.se eller tandlakare.se vilken skulle ni köra som primär och vilken skulle ni lägga 301 på?
Jag hade tveklöst kört på tandläkare.se och 301:at tandlakare.se till den.

Jag anser att Google lägger mer vikt i å-ä-ö. Låter logiskt i mina öron
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 19:38 #14
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
om vi säger som tandläkare.se eller tandlakare.se vilken skulle ni köra som primär och vilken skulle ni lägga 301 på?
Jag hade utan tvekan kört på tandlakare.se och 301'at tandläkare.se till den.

Som det redan har sagts många gånger förekommer det allt för många problem med specialtecken i domännamn för att fördelarna (vilka det nu är) ska kunna väga upp det.

Mail fungerar inte alls med något annat än standardtecknen. Försöker man länka till sidor med specialtecken renderas det i många klienter felaktiga URLer som ej är klickbara (exempelvis Facebook har (eller i alla fall hade) detta problem), och så vidare.

Google bryr sig nog inte så mycket om det står ett "a" eller "ä" i ett domännamn. Som nämnts har de ganska bra koll på språk och vad man egentligen menar
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-12, 20:06 #15
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror aldrig Google kommer ge IDN-domäner några väsentliga fördelar. Den främsta anledningen är alla miljontals sajter som kört utan dessa tecken fram till dess möjligheten gavs. Det finns som sagt var en del nackdelar med att välja att köra på IDN och de uppväger inte de mycket små fördelar som möjligen finns. Däremot bör man givetvis alltid skydda sig genom att äga bägge varianterna om det är en viktig sida.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-13, 11:51 #16
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Folk i allmänhet är fortfarande, och kommer länge vara, benägna att skriva en internetadress med aao snarare än åäö. Fokuserar man på en webbsida som till 100% (och då menar jag verkligen 100%) tar sin trafik från Google är det nog eventuellt något, något bättre med IDN-domän då bloggare mm kanske skriver din adress med åäö snarare än tex batlan.se (ist f båtlån).

Om du däremot har någon som helst förhoppning att få type-ins (dvs via adressfältet i webbläsaren) och inte heller riskera att välvilliga bloggare skriver fel (skriver aao-adressen) så bör du absolut gå för aao-adressen men självklart även köpa åäö/IDN-domänen och peka om. Det är ju ganska irriterande om man får en felskriven länk till sin sida (ex. någon vill tipsa om din sida båtlån.se men länkar till batlan.se)...

Sweely: Jag respekterar ditt sätt att göra sidor och tjäna pengar på nätet (hell, jag till och med avundas det), men det är nog viktigt att du beskriver på vilket sätt du arbetar när du ger rekommendationer.

Personligen tycker jag att IDN-domäner är rent skräp utan någon som helst egennytta annat än att registrarerna ska tjäna mer pengar. De skapar bara mexikanska dödlägen och en mer statisk webbutveckling.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 01:29 #17
qwer qwer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
qwer qwer är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 3
Standard ÅÄÖ är lite lite bättre

Vår erfarenhet är att domäner med "å,ä,ö" rankar bättre på Google än "a,a,o", även om skillnaden är ganska liten (domännamn är en liten del av seo). Det samma gäller (tro det eller ej) för bilder och övriga filnamn.

Testa att sök efter bilder på Google med ord som innehåller å,ä,ö. T.ex. "höna", "köpa" osv.

Om du planerar att optimera optimalt skulle vi rekommendera att du kör mailen på din adress utan å,ä,ö och hemsidan på adressen med å,ä,ö. Men om du inte har kunskap kring domänadministration rekommenderar vi dig att hålla det enkelt och köra med a,a,o rakt igenom.

Tips: Registrera alla dina domännamn på Loopia (de har bäst domänadministration). Man behöver inte ha domännamnen på samma ställe som man har hemsidan. Domännamn, hemsida och e-post är skilda saker.

Domännamn = Loopia
Hemsida = Ej crystone, ej surftown (One.com är faktiskt ganska bra)
E-post = Google Apps (går att använda Outlook som vanligt)

/QWER
qwer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 19:01 #18
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag styrde nyligen över en av mina sajter (se signatur) till IDN-varianten. Nu är det någon månad sedan och det har gått relativt smärtfritt även om den tappat några placeringar på vissa sökord. Google verkar ha följt alla 301or och uppdaterat sina URL:er i serp. Jag tror däremot det kommer fixa till sig när Google är klara med sina magiska formler.

Sajten har i dagsläget ingen e-post-kontakt, men när jag fixar det så lägger jag helt enkelt upp e-post på icke-IDN-domänen för att slippa ev. problem.

Min erfarenhet av denna flytt säger mig att man får räkna med att det svajar till lite i serpen under en tid efter flytten. Även om det ger minimal effekt ur ett SEO-perspektiv så är det ganska exotiskt med "ü" i domännamnet

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-10-15 klockan 02:56
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-14, 21:37 #19
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Jontz Jontz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 95
Det optimala är att regga båda domänerna. Om du bara tar en så ta den utan ö.
Jontz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017