Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Timpris jour

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-01, 16:20 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Nu vet jag inte om man ska bråka om juridiska termer och kalla det jour eller beredskap.

Självklart får personen inte betalt för timmar han inte jobbar, utan man får betalt för kunna tänka sig jobba inom 2h 24/7.

Så han får betalt för ha en telefon igång och lovar att svara i den 24/7 och kunna inställa sig inom 2h.

I hans fall var det ju bara krav på kunna koppla upp sig på ett VPN nät inom 2h, vilket inte blir så stor begränsning då det finns bärbara datorer idag.

Enda extra är väl kanske lite olika 3G abb och extra antenn så kan man vara rätt långt borta för ändå kunna jobba.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 16:30 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om man ska följa justa regler för aretstagare så ska ju den som har jour och är bunden, dvs inte kan vara "ledig" ska ju ha full lön för hela sin jourtid. Då blir kostnaden som jag visat.

Man kan ju givetvis avtala med underleverantörer som inte kan reglerna för arbetstagare eller ehenföretagare som helt enkelt är extremt villiga att ta jobbet med jour/beredskap utan att få marknadsmässig lön.

Men som jag skrev så behövs det en personalstyrka på 7 personer som skiftar om jobbet för att klara att leverera tjänsten som sådan. Kan man skrapa ihop ett gäng som har annat som de kan kombinera med denna tjänst så kan det fungera.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 16:46 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om man ska följa justa regler för aretstagare så ska ju den som har jour och är bunden, dvs inte kan vara "ledig" ska ju ha full lön för hela sin jourtid. Då blir kostnaden som jag visat.

Man kan ju givetvis avtala med underleverantörer som inte kan reglerna för arbetstagare eller ehenföretagare som helt enkelt är extremt villiga att ta jobbet med jour/beredskap utan att få marknadsmässig lön.

Men som jag skrev så behövs det en personalstyrka på 7 personer som skiftar om jobbet för att klara att leverera tjänsten som sådan. Kan man skrapa ihop ett gäng som har annat som de kan kombinera med denna tjänst så kan det fungera.
Ser man hur många som har jour/beredskap i Sverige så har typ ingen i närheten av dom summorna du beräknat det fram till.

Sedan vet jag inte du kan tycka det är rimligt få 900h när man ligger o sover, och enda man måste göra är att svara i telefon om det nu råkar ringa.

Visst jag skulle räknat 31,5 mille netto för min tid per år för 24/7 jobb, men jag skulle ändå aldrig minskat min frihet på det sättet.

Saken är att i verkligheten brukar beredskap ligga på 5-10k per vecka extra, och finns väldigt många som är väldig glada för den summan.

Sedan finns det självklart extremt stora företag som har en högre summa.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 16:53 #14
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Med villkoret 24/7 jour med 2 timmars inställesetid så måste du ha en gubbe som är tillgänglig hela tiden så jag tror 12 k i veckan är alldeles för lågt räknat, det blir en årsintäkt på 624 KSEK.

Enligt mina beräkningar innebär det då en timtaxa på 624 000 / 14592 h dvs 42,76 SEK/h som debitering, det tror jag är en riktigt dålig affär för leverantören.

Om man räknar ett lågt arvode på 600 SEK/h så betyder det att man behöver ha en total intäkt på 8 755 200 SEK per år och för att kunna hålla priset 624 KSEK/avtal så borde du ha 14 såna jouravtal.

Men jag skulle nog drista mig till att säga att man borde ha en normal timtaxa på 900 för en sån beredskap och då borde man ha en intäkt på 13 132 800 SEK/år eller 21 avtal.

Men det är ju klart att om TS kan ordna så att kostnaderna är relaterade till intäkten på något sätt så jourorganisationen kan skalas upp vid behov så går det nog att administrera ändå. Men se upp så inte kostnaden skenar iväg, och ha täta uppföljningar så ni har koll på läget.

Rent praktiskt innebär det att du behöver ha 7,3 personer heltidsanställda för att klara att leveraera denna tjänst. det är därför det kallas 7-skift. men det är bara en gubbe som är tillgänglig vid varje enskild tidpunkt.
Vet inte om jag är riktigt med i ditt resonemang/beräkning. ;o
Du är med på att det är beredskap!? Dvs det är "bara" kostnaden för rätten att ringa dygnet runt (och få hjälp inom 2 timmar) vi diskuterar?

Glömde att nämna en parameter. Jouren gäller "bara" utanför kontorstid, dvs 17-08. Så jag kom fram till 123 h./v. Vilket ger ett timpris på c:a 100:-/h för beredskapen (vid priset 12.000 :-/v.)
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 21:58 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ser man hur många som har jour/beredskap i Sverige så har typ ingen i närheten av dom summorna du beräknat det fram till.

Sedan vet jag inte du kan tycka det är rimligt få 900h när man ligger o sover, och enda man måste göra är att svara i telefon om det nu råkar ringa.

Visst jag skulle räknat 31,5 mille netto för min tid per år för 24/7 jobb, men jag skulle ändå aldrig minskat min frihet på det sättet.

Saken är att i verkligheten brukar beredskap ligga på 5-10k per vecka extra, och finns väldigt många som är väldig glada för den summan.

Sedan finns det självklart extremt stora företag som har en högre summa.
Det är skillnad på vad leverantören debiterar för och vad den enskilde medarbetaren får i lön.

Det är ju inte så att i normalfallet leverantören enbart är en kund , utan tanken på sikt är väl att leverantören ska ha ett antal kunder och då är det ständigt någon som är ute på "uppdrag", så något sovande på jourtiden kan vi nog bortse från. För den arbettagare som har ansvar för jouren så är det i normalfallet jobb, även om det kan föreligga lugnare perioder inemellanåt.

Om leverantören kommer upp i 21 kunder så öär det vara full rulle hela tiden för den som har jouren.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 22:10 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Vet inte om jag är riktigt med i ditt resonemang/beräkning. ;o
Du är med på att det är beredskap!? Dvs det är "bara" kostnaden för rätten att ringa dygnet runt (och få hjälp inom 2 timmar) vi diskuterar?

Glömde att nämna en parameter. Jouren gäller "bara" utanför kontorstid, dvs 17-08. Så jag kom fram till 123 h./v. Vilket ger ett timpris på c:a 100:-/h för beredskapen (vid priset 12.000 :-/v.)
Givetvis påverkar det om det enbart gäller utanför kontorstid! Jag gjorde min beräkning utifrån förutsättningarna i första inlägget och där stod det 24/7.

Men antalet timmar per år blir ju då 14592-1920 dvs 12672 timmar.

Multiplicera det med 900 så får du en årsarvode på 11 404 800 SEK.

Om du då vill ha 624 KSEK per avtal så blir det ca 18 avtal för att uppnå den omsättningen. och personalbehovet minskar med 1,6 manår från 7,3 till 5,7 manår.

Min kalkyl bygger ju på förutsättningen att du ska bedriva verksamheten i full skala med full bemanning, och med justa villkor för personalen.

Det är som jag skrev så att den som jobbar med jourverksamheten ska ju ha lön för att denne inte kan vara ledig. Förr fick de som hade jour mycket dålig ersättning, genom att många arbetsgivare inte betalade annat än en spottstyver för att en person skulle sitta jour, men med moderna krav på rättvis behandling i arbetslivet så ska ju den som inte är ledig ha full lön för sin tid. Sen är det ju upp till arbetsgivaren att belägga personalen med jobb.

Men är man egenföretagare så kan man ju ha andra principer att jobba med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 22:52 #17
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
men med moderna krav på rättvis behandling i arbetslivet så ska ju den som inte är ledig ha full lön för sin tid.
Njäe, kan nog inte hålla med dig här. Du menar att man som anställd ska kräva samma lön för att göra ingenting (bara vara tillgänglig men i övrigt göra vad man vill), som om man sitter på ett kontor och jobbar!? Känns väldigt märkligt i mina öron, man jag kanske är en dålig arbetsgivare...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-01, 23:56 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Njäe, kan nog inte hålla med dig här. Du menar att man som anställd ska kräva samma lön för att göra ingenting (bara vara tillgänglig men i övrigt göra vad man vill), som om man sitter på ett kontor och jobbar!? Känns väldigt märkligt i mina öron, man jag kanske är en dålig arbetsgivare...
ja, det känns ju extremt märkligt om arbetsgivare kräver att man ska vara tillgänglig för jobb utan att få lön.....

Jag skulle inte acceptera något annat än full lön. Sen är det upp till arbetsgivaren att se till att man har något vettigt att göra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 01:00 #19
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
ja, det känns ju extremt märkligt om arbetsgivare kräver att man ska vara tillgänglig för jobb utan att få lön.....

Jag skulle inte acceptera något annat än full lön. Sen är det upp till arbetsgivaren att se till att man har något vettigt att göra.
Mjo, det är ju upp till person, jag skulle tacka ja till att ha jour för 40kr i timman (enligt din första beräkning) utan att ens tveka :P
Kekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 08:24 #20
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
ja, det känns ju extremt märkligt om arbetsgivare kräver att man ska vara tillgänglig för jobb utan att få lön.....

Jag skulle inte acceptera något annat än full lön. Sen är det upp till arbetsgivaren att se till att man har något vettigt att göra.
Ursäkta, men vad du anser och hur Sverige fungerar (i överrenskommelse med fackliga
organisationer) skiljer sig ordentligt. För att svaret ens ska vara relevant för trådskaparen
så ska man inte uppfylla hjulet på nytt när det redan finns överrenskommelser på
marknaden. Beredskap/Jour är ju inget nytt påhitt direkt.

Citat:
Jourtillägg och beredskapstillägg (jfr § 16)
Följande belopp gäller vid SLU fr o m 2007-02-01 (för veterinär gäller dock istället vad som sägs i anmärkning till avtalet):

Jourtillägg
Grundersättning 30,00 kr/tim
Dubbel ersättning 60,00 kr/tim
Ovanstående ersättningar höjs med 100 % eller 200 % vid helger, jfr avtalstexten § 16, punkterna a-d.

Beredskapstillägg
Grundersättning 18,00 kr/tim
Dubbel ersättning 36,00 kr/tim
Ovanstående belopp höjs med 100 % eller 200 % vid helger, jfr avtalstexten § 16, punkterna a-d.

Jour: Man är på arbetsplatsen eller annan anvisad plats.
Beredskap: Man är hemma eller på annan överrenskommen plats.

Telefon måste vara på och du får inte åka längre än att kunna hålla din inställelsetid.
Alkohol får du skippa.

När något sedan händer så sätter du ju upp 3 h övertid och får således bra betalt när du jobbar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017