Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


flashblock

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-02, 01:37 #11
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Flash har EXTREMT få nackdelar by default. Mycket färre än t.ex. HTML och dylikt.
Problemet är, precis blixtsystems så bra förklarade, att Flash är obegränsat i så pass stor utsträckning att det leder till att personer missbrukar det.
Och att Flash skulle vara krävande är en väldigt utbredd fördom, självklart kan Flash vara krävande, men samma sak gäller här, det missbrukas av mindre duktiga kodare och designers som gör processorkrävande sidor.

grazzy, När du säger saker som att "Fördelarna är små", så får det mig att undra hur mycket erfarenhet du har av Flash och Flashutveckling.
Och menar du att så fort man vill göra något som sträcker sig utanför de normer för vad du tycker att webben borde innehålla så ska man göra ett fristående program? Där kan vi prata ökade filstorlekar, och kompatabilitetsproblem!
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 01:48 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Flash ska aldrig användas till följande:

*Navigering
*Content (huvudsakligen textbaserat)
*Layout

Flash kan användas till följande:

*Filmer
*Spel

Detta är såklart bara mina personliga åsikter och en gång i tiden var jag en dum webbdesigner som gjorde hela sidor i flash, vilket jag nu ser tillbaka på och skrattar varmt åt :)
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 02:06 #13
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Jag kan hålla med om alla dina invändningar grazzy.
Det finns ändlösa exempel på flash sidor som irriterar mig till vansinne.
Jag blir också irriterad när det kommer flash intron eller det spelas upp ljud utan att jag har bett om det.
Jag ogillar att sitta och vänta på något ska ladda ner om jag inte bett om att det skall laddas.

Av de nackdelar du nämnde är det dock endast att det är proprietärt som är en begränsning med själva teknologin.
Men från mitt perspektiv det är också en fördel då flash pluggen beter sig likadant på alla webbläsare med extremt få undantag.
Med DHTML så är det betydligt mer besvärligt just för att det inte finns bara en webbläsare och en standard för kod.

De övriga skälen har alla med dålig design att göra, från utvecklaren sida eller i beställarens specifikation.
Med Flash måste medvetet göra så att sidan eller programmet uppför sig på samma sätt som användaren förväntar sig.
Om du gör en applikation kan man få det att bete sig som windows program gör.
Om man gör en hemsida kan man få det att bete sig som html gör.
Det går att använda sig av back och forward, men det måste implementeras och sker inte av sig självt.
Det går att göra sidor som inte drar processorkraft och som är extremt små och snabba att ladda ner.
Det går självklart att välja hur mycket ljud och effekter men vill ha.

Webbapplikationer och e-learning är utmärkta och ibland nödvändiga att ha på nätet.
Det kostar en del att skicka ut DVD till folk och det är lättare för användarer att nå materialet om det finns tillgängligt med ett musklick.
Med e-learning finns kan dessutom resultaten behöva knytas till databaser och det finns en hel del anledningar att ha det intra eller internet baserat många gånger.

Angående exempel på bra flash sidor.
Då man inte skall göra reklam och länka till sina egna sidor vad jag förstått så är det bättre att jag nämner några jag tycker är bra.
Jag kommer inte på så många enklare sidor just nu, men av de mer flashiga:

www.miniusa.com är ett exempel där flash kommer till bra använding.
www.2advanced.com och www.webagent007.com är bra sidor men med ljud och en himla massa flashande. Kanske inte heller de mest användarvänliga, men de fyller sitt syfte väl. Att skaffa dem klienter. De får in en hel del jobb tack vare sina hemsidor kan jag lova.
Famfab.se såg jag har en flash sida nu med ett lite lugnare intryck än de ovan.
www.shopcomposition.com är en intressant shopping sida.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 02:19 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag tror vi får enas om att vara oense i den här frågan.

Jag tittade lite på miniusa, och allt jag kan se är en helt vanlig webbplats som har bilder och dropdownmenyer. Och dessutom står sidan och "laddar" för att få visa lite bilder. Hela sidan ligger som en popup. Det är tom små "popups" i själva systemet (tänker på varningen för counterfeit mini coopers).

Allt det där sammantaget säger mig bara att personen som har gjor den här sidan inte har läst sin nielsen :)
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 02:20 #15
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Originally posted by grazzy@May 1 2005, 18:08
Jag har inget imot statiska bilder, textannonser eller tom en del animerade gif-ar. Däremot flash är satans verktyg.
Det är ju något man ställer in.... Du kan tillexempel lägga till en enkel regel:

Kod:
*.swf
Så sköter det resten
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 02:36 #16
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by blixtsystems@May 2 2005, 02:06

www. 2advanced .com och www. webagent007 .com är bra sidor men med ljud och en himla massa flashande. Kanske inte heller de mest användarvänliga, men de fyller sitt syfte väl. Att skaffa dem klienter. De får in en hel del jobb tack vare sina hemsidor kan jag lova.

Personligen tycker jag att 2advanced:s sida är vad den heter.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 09:15 #17
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
@grazzy
Det som gör att flash är lämpligt för mini's sida är att man kan konfigurera sin bil på webben.
Det är ingen som beställer en DVD för att göra det, så att ha en liten webbapplikation med Flash är ett bra alternativ.
Sen att Neilsen skulle ogilla sidan kan jag hålla med om. Men jag är glad att internet inte ser ut som han vill.
Jag kommer ihåg då jag kollade in Niesens egen sida, och den var fruktansvärd i min mening.
Visst kunde man läsa texten och hitta inehållet, men den gav ett bedrövligt intryck.

@koala
2advanced är rätt extrem, men den är inte för avancerad för syftet den söker uppnå, att ragga klienter.
Jobb och uppmärksamhet får de i mängder, så på det sättet är den väldigt lyckad.

Jag skall försöka hitta några av de riktigt bra men enklare sidor jag har sett tidigare.
Oftast är det sajter som 2advanced som alltid nämns då folk diskuterar bra flash, men alla bra flash sidor är inte lika plottriga och maxxade.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 09:55 #18
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Hur fungerar flash vad gäller cachning mellan sidhopp?`Behåller man "staten" eller vad ni kallar det i flash?

Sen har vi problemet med seo... =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 11:05 #19
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Jag har inget imot statiska bilder, textannonser eller tom en del animerade gif-ar. Däremot flash är satans verktyg.
Det är ju något man ställer in.... Du kan tillexempel lägga till en enkel regel:

Kod:
*.swf
Så sköter det resten
Jo du har säkert rätt hnn, jag har bara inte orkat prova adblock av just anledningen att traditionell annonsering inte stör mig så mycket. Med flashblock syns det dock rätt tydligt att ett flashelement finns och så kan man starta det om man vill. Vilket kan vara bra på en del andra sidor.

Dock verkar den vara "smart" nog att när det kommer en hel sida med flash så visar den flash-elementet ändå..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 12:52 #20
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by Robert@May 2 2005, 09:55
Hur fungerar flash vad gäller cachning mellan sidhopp?`Behåller man "staten" eller vad ni kallar det i flash?

Sen har vi problemet med seo... =)
Om du menar att du har ett flash element på en html sida som tex en meny och sidan laddar om då man navigerar så är svaret att swf'n kommer laddas om från cache men kommer inte ihåg sitt "state".
Det går dock att lösa med javascript.

Den är en fördel med Flash annars då det gäller utförande av sidor i flash att sidan inte behöver laddas om så man kan få en betydligt mer homogen och responsiv navigering.

Då det gäller seo så är det inget jag är skärsklit duktig eller insatt i.
Men vad jag gör med flash sidor är att jag spottar ut all info från hela sajten mellan noscript taggarna eller som en enkel html sida.
Det gör att man kan få bra placeringar lätt då man har en sida med väldigt mycket info på, men det går tyvärr inte att få individuella sidor indexerade.
Macromedia och vissa sökmotorer jobbar på att se till att flash kommer indexeras ordentligt så det kommer förmodligen bli bättre i framtiden.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017