Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domännamn till salu...igen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-22, 02:35 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Zed7@Nov 21 2003, 23:24

Citat:
Citat:
men eftersom de ligger där är de antagligen köpta i ond tro
Du menar alltså att alla domäner man lägger där till försäljning är registrerade i ond tro.
eh, nej det menar jag verkligen inte. har själv domäner ute där för försäljning utan att jag köpt dem i ond tro. har bara inte haft tid att göra något vettigt av dem även fast man haft planer på det när man köpte dem. finns det då någon annan som har en idé de vill utveckla som är beredd att betala pengarna man vill ha för att sälja dem så skadar de ju inte om de ligger där...

men vad jag menade är att eftersom just de där specifika domänerna ligger där menade jag att de är ute för försäljning. om de inte skulle legat där skulle man inte automatiskt kunnat dra slutsatsen att de var till försäljning eftersom det kanske är någon som just nu utvecklar en sajt för den domänen. att använda statsministern.se som en informationssida angående sveriges statsministrar genom tiderna skulle ju t.ex. inte vara ett exempel på ond tro enligt mig. men det är ju upp till att avgöras i tvist isf.

Citat:
Citat:
anser nog att det borde vara reserverat istället.
Varför inte reservera alla domäner som innehåller ordet politik, minister, göran, persson, moderat, socialdemokrat, mona, sahlin, alf, svensson, sverige, stat....
vad jag menade var iofs att det borde ha varit reserverat om det skulle vara något som faller under varumärke för att det är förknippat med staten (på samma sätt som exempelvis kungahuset.se och kungen.se). att registrera mona eller sahlin skulle knappast falla på att vara registrerat i ond tro även om du tänkt sälja dem påengång. eftersom "mona" och "sahlin" är vanliga namn/efternamn är de inga varumärken i kontrast till uppenbara som ex. "famefactory". men det borde du väl inse?
Oläst 2003-11-22, 02:48 #12
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Vad jag menar är att IIS text säger ingenting om att det måste vara ett varumärke involverat. Texten säger
Citat:
Exempel på vad som kan anses vara ond tro är om någon registrerat ett domännamn i syfte att sälja eller överlåta det
vilket ju, klart och tydligt, indikerar att om någon köper en domän inte för att ha en relevant sajt på domänen, utan endast för att sälja den oberoende av till vem eller varför så är det inte tillåtet.
David är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-22, 07:46 #13
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Doje@Nov 21 2003, 23:48
Vad jag menar är att IIS text säger ingenting om att det måste vara ett varumärke involverat. Texten säger
Citat:
Exempel på vad som kan anses vara ond tro är om någon registrerat ett domännamn i syfte att sälja eller överlåta det
vilket ju, klart och tydligt, indikerar att om någon köper en domän inte för att ha en relevant sajt på domänen, utan endast för att sälja den oberoende av till vem eller varför så är det inte tillåtet.
vad jag då menade var ju att det är ganska svårt att påvisa om man köpt den för att ha en relevant sajt eller inte. som exempelvis med domänen text-tv.com för mig. jag har inte hunnit utveckla den sajten och vet inte om jag kommer att få tid till det inom närmaste tiden även om det var tänkt så när jag köpte domännamnet.

samtidigt har SVT domänen text-tv.se och skulle då kunna hävda att jag köpt .com enbart för att sälja den till dom. vilket då inte skulle vara sant. men skulle jag exempelvis maila dom och be dom lägga ett bud eller uppge ett pris till dem som dom kunde köpa den för så skulle jag antagligen förlora i en tvist hos WIPO. en annan sak som inte skulle göra läget för mig bättre är ju att sätta ut den hos missdomain, bara några dagar efter jag registrerat den.. kan ju då lätt uppfattas att jag köpt den enbart för att sälja den.

jag kanske borde försöka köpa text-tv.se också, istället?
Oläst 2003-11-22, 16:14 #14
Pallfey Pallfey är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2003
Pallfey Pallfey är inte uppkopplad
Nykomling

Ja det är sant att famefactory.se är klart inarbetat.

Men de andra domänerna kan du SÄLJA hur mycket du vill, de kan du inte förlora i någon ATF-tvist.

elpriser.se
garageport.se
reseexperten.se
flygpriser.se

Dessa domännamn kan inte inarbetas eller varumärkes registreras.

Kolla hur det gick med domännmnet vvs.se så ser ni hur de fungerar i praktiken.
Pallfey är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-22, 18:35 #15
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Kollade lite snabbt genom listan på Missdomain.se och till exempel "sverigesregering.se" och "statsministern.se" är väl ganska tydligt köpta i ond tro - dvs för att sälja dem för 50 000 respektive 100 000 kr för att göra vinst på dem utan att ha ett genuint intresse av domänerna i sig.

MissDomain, borde inte du ha koll på sånt här?
Vi anser att vi själva inte är någon polis som säger vem som får sälja eller inte sälja sina domännamn. Vi analyserar inte vad säljaren hade för avsikter när han registrerade domännamnet, utan säljaren får själv stå för sina handlingar.

I de flesta fall så är det faktiskt så att domänägaren har en idé om en webbplats, men har inte tid eller resurser till att genomföra projektet, vilket gör att han lägger upp namnet hos oss. Är priset rätt säljer han, om inte så behållar han det tills han kan genomföra sin idé.

Citat:
Bara att köpa ett domännamn för att sälja det är väl automatiskt ond tro?
Detta kan jag inte alls hålla med om. Om man registrerar ett namn som resor.se (som TBA Media har gjort) och vill sälja det är det väl inte ond tro? Det visar ju snarare att det är en person med näsa för affärer.
Man snyltar inte på någons varumärke eller företagsnamn.

Registrerar man ett namn som nokia.se så är ju detett solklart varumärkesinfrång. Det är värre om man exempelvis registrerar ett domännamn som kungsornen.com. I detta fall så finns ju två möjligheter. Man vill skapa en webbplats om fågeln Kungsörnen, eller i ond tro försöka köpa och sälja ett befintligt företags namn och varumärke.

När det gäller famefactory.se så är det ju faktiskt så att tvprogrammet är väldigt känt, och domännamnet registrerades först efter att programmet blivit känt. Om domänägaren själv inte har något företagsnamn eller varumärke som heter famefactory så kommor han med största sannolikhet att förlora en ATF-tvist.
Emil_P är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-27, 02:30 #16
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

MissDomain, på nytt upprepar jag att IIS text inte säger något om varumärken. Om man köper en domän för att sälja den är det enligt den ond tro. Jag tror inte detta har provats i ett tvisteförfarande ännu men det kommer säkert.

Därför skulle man istället för att köpa en domän för 100K kr av nån som säljer på din sajt kunna påbörja tvistelösningsförfarande med IIS för 10K och sålunda ta domänen ifrån den som registrerat den - oberoende av huruvida det är ett varumärke eller ej.

Men som sagt, det har nog ännu inte prövats av IIS ännu.
David är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-27, 04:18 #17
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Doje@Nov 26 2003, 23:30
Därför skulle man istället för att köpa en domän för 100K kr av nån som säljer på din sajt kunna påbörja tvistelösningsförfarande med IIS för 10K och sålunda ta domänen ifrån den som registrerat den - oberoende av huruvida det är ett varumärke eller ej.
Tid är också pengar, och 100K kr för en .se domän är inte så vanligt.
Att inte behöva gå igenom en lång tvist och istället få den direkt är
ju värt en del det också.
ZN är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-27, 04:23 #18
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

en del av problemet med att vinna en tvist handlar väl om att man måste bevisa att man själv har mer rätt till domännamnet än någon annan. vilket är ganska svårt om det inte är klara saker som t.ex. varumärken inblandade.

bara för att personen i fråga inte "använder" domänen för något som 'verkar vettigt' så är det ju ganska svårt att visa att det -inte- är vettigt. finns ju många saker som den kan användas för. epostadresser, subdomäner osv utan att man som besökare märker det om man bara besöker deras 'www'-subdomän.
Oläst 2003-11-27, 07:53 #19
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Pallfey@Nov 22 2003, 13:14
Ja det är sant att famefactory.se är klart inarbetat.

Men de andra domänerna kan du SÄLJA hur mycket du vill, de kan du inte förlora i någon ATF-tvist.

elpriser.se
garageport.se
reseexperten.se
flygpriser.se

Dessa domännamn kan inte inarbetas eller varumärkes registreras.

Kolla hur det gick med domännmnet vvs.se så ser ni hur de fungerar i praktiken.
Vad, hur, när var det med vvs.se ?
Tobias Turesson är inte uppkopplad  
Oläst 2003-11-27, 08:10 #20
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by cosmos@Nov 27 2003, 04:53
Vad, hur, när var det med vvs.se ?
VVS-tvist, hos IIS

..ska bli intressant och se hur det går med "lunar.se" antar att det är Lunarstorm som är igång och bråkar?
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017