FAQ |
Kalender |
2003-11-22, 02:35 | #11 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
men vad jag menade är att eftersom just de där specifika domänerna ligger där menade jag att de är ute för försäljning. om de inte skulle legat där skulle man inte automatiskt kunnat dra slutsatsen att de var till försäljning eftersom det kanske är någon som just nu utvecklar en sajt för den domänen. att använda statsministern.se som en informationssida angående sveriges statsministrar genom tiderna skulle ju t.ex. inte vara ett exempel på ond tro enligt mig. men det är ju upp till att avgöras i tvist isf. Citat:
2003-11-22, 02:48 | #12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad jag menar är att IIS text säger ingenting om att det måste vara ett varumärke involverat. Texten säger
Citat:
|
|||
2003-11-22, 07:46 | #13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
samtidigt har SVT domänen text-tv.se och skulle då kunna hävda att jag köpt .com enbart för att sälja den till dom. vilket då inte skulle vara sant. men skulle jag exempelvis maila dom och be dom lägga ett bud eller uppge ett pris till dem som dom kunde köpa den för så skulle jag antagligen förlora i en tvist hos WIPO. en annan sak som inte skulle göra läget för mig bättre är ju att sätta ut den hos missdomain, bara några dagar efter jag registrerat den.. kan ju då lätt uppfattas att jag köpt den enbart för att sälja den. jag kanske borde försöka köpa text-tv.se också, istället?
2003-11-22, 16:14 | #14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det är sant att famefactory.se är klart inarbetat.
Men de andra domänerna kan du SÄLJA hur mycket du vill, de kan du inte förlora i någon ATF-tvist. elpriser.se garageport.se reseexperten.se flygpriser.se Dessa domännamn kan inte inarbetas eller varumärkes registreras. Kolla hur det gick med domännmnet vvs.se så ser ni hur de fungerar i praktiken. |
||
2003-11-22, 18:35 | #15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I de flesta fall så är det faktiskt så att domänägaren har en idé om en webbplats, men har inte tid eller resurser till att genomföra projektet, vilket gör att han lägger upp namnet hos oss. Är priset rätt säljer han, om inte så behållar han det tills han kan genomföra sin idé. Citat:
Man snyltar inte på någons varumärke eller företagsnamn. Registrerar man ett namn som nokia.se så är ju detett solklart varumärkesinfrång. Det är värre om man exempelvis registrerar ett domännamn som kungsornen.com. I detta fall så finns ju två möjligheter. Man vill skapa en webbplats om fågeln Kungsörnen, eller i ond tro försöka köpa och sälja ett befintligt företags namn och varumärke. När det gäller famefactory.se så är det ju faktiskt så att tvprogrammet är väldigt känt, och domännamnet registrerades först efter att programmet blivit känt. Om domänägaren själv inte har något företagsnamn eller varumärke som heter famefactory så kommor han med största sannolikhet att förlora en ATF-tvist. |
||
2003-11-27, 02:30 | #16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
MissDomain, på nytt upprepar jag att IIS text inte säger något om varumärken. Om man köper en domän för att sälja den är det enligt den ond tro. Jag tror inte detta har provats i ett tvisteförfarande ännu men det kommer säkert.
Därför skulle man istället för att köpa en domän för 100K kr av nån som säljer på din sajt kunna påbörja tvistelösningsförfarande med IIS för 10K och sålunda ta domänen ifrån den som registrerat den - oberoende av huruvida det är ett varumärke eller ej. Men som sagt, det har nog ännu inte prövats av IIS ännu. |
|||
2003-11-27, 04:18 | #17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att inte behöva gå igenom en lång tvist och istället få den direkt är ju värt en del det också. |
|||
2003-11-27, 04:23 | #18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
en del av problemet med att vinna en tvist handlar väl om att man måste bevisa att man själv har mer rätt till domännamnet än någon annan. vilket är ganska svårt om det inte är klara saker som t.ex. varumärken inblandade.
bara för att personen i fråga inte "använder" domänen för något som 'verkar vettigt' så är det ju ganska svårt att visa att det -inte- är vettigt. finns ju många saker som den kan användas för. epostadresser, subdomäner osv utan att man som besökare märker det om man bara besöker deras 'www'-subdomän.
2003-11-27, 07:53 | #19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
2003-11-27, 08:10 | #20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
..ska bli intressant och se hur det går med "lunar.se" antar att det är Lunarstorm som är igång och bråkar?
Stängt ämne |
|
|