Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trakasserad av telefonförsäljare från Jobbjakt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-21, 04:10 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by DAW@May 20 2008, 17:02
Hädanefter kommer jag vänligt men bestämt säga att varken jag eller någon i min familj är intresserade det första jag gör när en telefonförsäljare ringer, lyssnar dom ej så kommer jag be dom dra dit pepparn växer, med ett högst omoget och vulgärt språk. Telefonförsäljare måste vara ett av de minst uppskattade yrkena i Sverige, och det med bra anledning!

Jag ber moderatorn om ursäkt för att jag inte höll en "vettig" ton tidigare.

Ett NIX för mobilnummer kommer visst tas i drift när ovälkommna försäljningssamtal blir fler till mobiltelefoner. Såhär står det på NIX hemsida:
Citat:
Alla telefonnummer kan inte spärras. Till att börja med kan ännu endast telefonnummer till privata abonnemang i det fasta nätet spärras i NIX-Telefon. Detta innebär att ett mobiltelefonnummer inte kan spärras i NIX-Telefon.

Ett system för spärr av mobiltelefoner har utvecklats och kommer att tas i drift när försäljningssamtal som inte beställts blivit mer vanliga till mobiltelefoner.
Jag tycker det är dags att ta det där systemet i drift på momangen!
Lägg bara på luren istället, mycket effektivare och sedan skaffa en asterix, där man kan blockera telefonnummer. Våra mailprogram idag har spärrfunktioner emot oönskad reklam, men många moderna telefoner sakanr denna funktion. Telefonförsäljare kostar Svenska företag miljard belopp per år i förlorad produktion.

NIX är en dålig lösning, varför skall jag hålla på och krånga med detta för? Jag tycker att vill man ha telefonförsäljare i luren så får man anmäla detta till en myndigheter, därefter får telefonförsäljare ett tillstånd som gäller max 2 samtal inkl ej besvarade samtal, koppla sedan en avgift till varje tillstånd på säg 1000kr, så har man löst problemet, man skall inte behöva säga nej till slippa bli ofredad.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-21, 06:13 #12
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by klein@May 20 2008, 03:42
En sak jag undra, varför dagens moderna mobil telefoner inte har bättre filteringsfunktioner än dom har. Det kan inte vara så där jättesvårt för Nokia och Ericsson att bygga en bra filteringsfunktion, där man kan svarta lista telefonnummer.
Borde dom lätt kunna göra med tanke på att det redan finns progam som gör detta för dom som använder sin Palm eller Pocket PC som telefon.
Call Block for Pocket PC

Nokia har ett eget program som bl.a. funkar med Nokia E65.
MobiGenie
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-21, 09:42 #13
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by klein@May 21 2008, 03:10
Lägg bara på luren istället, mycket effektivare och sedan skaffa en asterix, där man kan blockera telefonnummer.
Hur och vart skaffar jag en asterix? Låter ju kanon!
DAW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-21, 21:26 #14
EWM EWM är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem

Citat:
Originally posted by klein@May 20 2008, 10:37
Jag har lämnat in en polisanmälan för ofredade, kommer göra samma sak emot företag som skicka spam till mig, dags att sätta ner foten och markera vad ens privata revir går.
Måste vara nåt typiskt svensk att utan att skämmas belasta polisväsendet med en massa nonsensanmälningar.
Tänk på att nån ska sitta och gå igenom skiten också.
Vad räknar du med att få ut av det ? Tror du på fullaste allvar att en förundersökning kommer att inledas?

Att göra en polisanmälan för att telefonförsäljare ringer efter kl. 21 .. Hör på det själv. Låter det sunt ?
EWM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 00:17 #15
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by EWM@May 21 2008, 20:26

Att göra en polisanmälan för att telefonförsäljare ringer efter kl. 21 .. Hör på det själv. Låter det sunt ?
Perfekt, då kan du komma och natta mina barn som blir väckta utav dessa jävla idioter som ringer.
Vettigt folk i min närhet vet om att man inte bör ringa efter 20 om det är ytterst viktigt.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 01:37 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av EWM

Perfekt, då kan du komma och natta mina barn som blir väckta utav dessa jävla idioter som ringer.
Vettigt folk i min närhet vet om att man inte bör ringa efter 20 om det är ytterst viktigt.
Nej tack. Jag har egna att natta.
Jag vänder mig mot fenomenet att polisanmäla allt möjligt i tid och otid. Försvarar inte telefonförsäljare, som jag själv tycker är avskyvärda. Trist att dom ringer så sent. Dra ur jacket, sänk signalen. Skäll ut mupparna. Agera på egen hand. Men blanda inte in farbror polisen!

Okynnesanmälningar är ett stort problem för polisen. Bespara dom era väckta barn. Det finns faktiskt viktigare saker. Som t ex att hitta nästa Engla-mördare innan det är för sent.
EWM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 06:25 #17
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Citat:
Originally posted by -Jonas@May 21 2008, 23:17
Citat:

Jag vänder mig mot fenomenet att polisanmäla allt möjligt i tid och otid. Försvarar inte telefonförsäljare, som jag själv tycker är avskyvärda. Trist att dom ringer så sent. Dra ur jacket, sänk signalen. Skäll ut mupparna. Agera på egen hand. Men blanda inte in farbror polisen!

Okynnesanmälningar är ett stort problem för polisen. Bespara dom era väckta barn. Det finns faktiskt viktigare saker. Som t ex att hitta nästa Engla-mördare innan det är för sent.
Förlåt människa: Men vad tänker du med? <_<

Varför ska man inte blanda in polisen?
Om man vid ett flertal tillfällen ringer en person och personen i fråga säger att den inte vill delta i någon undersökning eller inte är intresserad av produkterna telemarketingsäljaren har att erbjuda för att tjäna en slant på provision för att sedan knarka upp pengarna i buskarna så kan dom förfan inte fortsätta ringa. Är man inte intresserad så ska de igentligen ta bort telefonnummret (om det går eller är möjligt) ur deras databas för just denna produkten.

Fortsätter man terrorisera så ska man självklart göra en polisanmälan.
Det ligger även hos de som drabbas ått vidta åtgärder genom att ansluta sig till NIX eller enbart använda mobiltelefon som inte är registrerad. (exempel).

Efter att jag hade anslutit mig till NIX så minskade telefonsamtalen från dessa oprofessionella telemarketing säljare rejält.
Jag har aldrig haft problem med telemarketingsäljare men när det ringde en apa från tele2 och skrek i luren (lät som han gick in i målbrottet) då hade jag lust att åka över till deras kontor (10min bort och söka upp fanskapet för han hade sådan irriterad röst, men jag drev han till vansinne istället och tackade ja till erbjudandet om ett abonemang och när han skulle börja spela in samtalet som en bekräftelse så avbröt jag honom och frågade några frågor kring abonemanget.
Så fortsatte vi i en halvtimme (hade absolut ingenting roligare att göra och jag var trött på alla dessa säljare). Sedan avsluta jag med att jag ej var intresserad. Han bad mig dra åt helvete och jag bad han gå och dö. <_<

Väldigt omoget från båda parter.

Hur som helst, är man inte intresserad och det ringer samma telemarketingsäljare om och om igen vid tider som 21.00 då ska man göra en polisanmälan mot företaget för ofredande.
- Ingen snack om saken.

Visst ska polisens resurser gå mycket till att hitta mördare, men mördas inte folk varje dag och när folk mördas så är det försent att stoppa, det är i stort omöjligt att stoppa ett mord som ingen vet om att det pågår. Så det var ett skit dåligt exempel.
Polisen jagar inte bara mördare utan håller på med ett dussinbrott (om du nu inte visste detta redan?).
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-22, 07:43 #18

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Jag har lämnat in en polisanmälan för ofredade, kommer göra samma sak emot företag som skicka spam till mig, dags att sätta ner foten och markera vad ens privata revir går.

Måste vara nåt typiskt svensk att utan att skämmas belasta polisväsendet med en massa nonsensanmälningar.
Tänk på att nån ska sitta och gå igenom skiten också.
Vad räknar du med att få ut av det ? Tror du på fullaste allvar att en förundersökning kommer att inledas?

Inte för jag tro förundersökning kommer inledas....

Men det vore underbart att få till ett rättsfäll i ärendet. Kan man bli släppad inför tinget för man slänger fel grejer i sopsorteringen, så bör detta också anmälas, då detta verkligen är ett miljöproblem.

Jag slå vad om att fler upplever telefonförsäljare som ringer på privat tid som väldigt kränkade och stöttande, jag kan dessutom inte stänga av min telefon. Om alla som störs av telefonförsäljare börja anmäla och ställa till ett jävla liv, så kommer de finnas lagar som gör att man lättare kan åtgärda problemet i framtiden.
Oläst 2008-05-22, 07:51 #19

Citat:
Citat:
Originally posted by -Jonas@May 21 2008, 23:17
Citat:

Polis uppmanar ju själv allmänheten att anmäla, och med en ny rikspolischef kommer dom dessutom bli effektivare, är lovat. :-)

Jag tro nog polisen kan hantera mängden allmäningar utan problem, dom får dessutom mer pengar i årets budget, dom skriver av alla brott ändå, även om det är allvarligare brott än telefonförsäljare som ringer, eller så ger man dom småbrottslingar straffslindring, för dom var så unga....

Jag tycker att man skall anmäla, för att markera att man bli störd och kränkt av folk ringer på dåliga tider, hur man dessutom tänker som telefonförsäljare när man ringer så sent är för mig intressant, knappas det mest optimala förhållande att inleda en affärsrealtion med någon, genom att den som står på anropsnummrets mottagarsida riskera bli sur och förbannad.

En annan lösning är en liberalare vapenlagstifning och Texas mentalitet, så kan medborgarna få lösa problemet sins i emallan själva..
Oläst 2008-05-22, 08:13 #20

Citat:
Originally posted by pokerstjärna@May 22 2008, 05:25
Efter att jag hade anslutit mig till NIX så minskade telefonsamtalen från dessa oprofessionella telemarketing säljare rejält.
Jag har aldrig haft problem med telemarketingsäljare men när det ringde en apa från tele2 och skrek i luren (lät som han gick in i målbrottet) då hade jag lust att åka över till deras kontor (10min bort och söka upp fanskapet för han hade sådan irriterad röst, men jag drev han till vansinne istället och tackade ja till erbjudandet om ett abonemang och när han skulle börja spela in samtalet som en bekräftelse så avbröt jag honom och frågade några frågor kring abonemanget.
Så fortsatte vi i en halvtimme (hade absolut ingenting roligare att göra och jag var trött på alla dessa säljare). Sedan avsluta jag med att jag ej var intresserad. Han bad mig dra åt helvete och jag bad han gå och dö. <_<

Väldigt omoget från båda parter.

Hur som helst, är man inte intresserad och det ringer samma telemarketingsäljare om och om igen vid tider som 21.00 då ska man göra en polisanmälan mot företaget för ofredande.
- Ingen snack om saken.

Visst ska polisens resurser gå mycket till att hitta mördare, men mördas inte folk varje dag och när folk mördas så är det försent att stoppa, det är i stort omöjligt att stoppa ett mord som ingen vet om att det pågår. Så det var ett skit dåligt exempel.
Polisen jagar inte bara mördare utan håller på med ett dussinbrott (om du nu inte visste detta redan?).
När dom dessutom bara surfa runt på annonssidor och plocka telefonnummer . Desssutom ringer på mobilen.. Att dom ringer på den fasta telefonen är en sak. ( Jag har fax inkopplad på min .) , men när man ringer till folks mobil kl 21.00 på kvällen, då måste ändå måttet vara rågat.

Sedan är dags att börja uppfostra en del företagare vad som godtagbar marknadsförening... Jag abuser anmäler all oönskad reklam per e-post, jag har mailat utdelningsförtagen som dumpar en gratistidning i brevlåda, att dom kommer ha ett arbetesmiljöproblem på halsen om dom inte upphör snarast. ( Till saken är att man definera den här Mitt i Tidningen, som någon jävla samhällsinformation, och då anser dom att man kan tvinga folk att ta emot skiten. ) och det står tydliga instruktioner på min dörr, att jag varken vill ha samhällsinformation eller valsedlar på mig tvingat. ( När man väl rösta var 4:e år, så kan jag plocka valsedlar själv , om jag anser mig ha att tid och lust att rösta.)

Visst man tycker nog att jag är en bråkig jävel, men jag är så trött att de finns människor som anser att man kan bryta emot regler och moral bara för dom skall kunna få en utdelad tidning extra i statistiken eller folk som tro att just deras nyhetesbrev vill jag verkligen läsa.

Jag får tillräckligt med samhällsinformation till mig ändå, då jag surfa alla dom stora nyhetestidningar dagligen och det räcker för mig och jag läser minst 2 st gratistidningar när jag åker med tuben. Så jag tro att min dos av samhällsinformation är över socialstyrelsen godkända nivå, dock äter jag väl inte korrekt antal brödskivor som socialstyrelsen vill att man skall göra.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017