Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Finns det utrymme för ett nytt Affiliatenätverk?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-16, 10:15 #11
meln meln är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 3
meln meln är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 3
Svenska affiliatenätverk borde snegla på sina amerikanska motsvarigheter. Vad jag märkt är det t.ex. få/inga som är villiga att betala ut veckovis, oavsett volym. Här i Sverige verkar man tycka att affiliatenätet måste få betalt för att affiliaten ska få betalt, vilket är lite vridet. En del av affiliatenätets jobb är ju att screena advertisers och ta på sig ansvaret för utbetalningar, annars kan man ju som affiliate lika gärna gå direkt till advertisern.
meln är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-16, 14:23 #12
zanox services avatar
zanox service zanox service är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 166
zanox service zanox service är inte uppkopplad
Medlem
zanox services avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av meln Visa inlägg
Svenska affiliatenätverk borde snegla på sina amerikanska motsvarigheter. Vad jag märkt är det t.ex. få/inga som är villiga att betala ut veckovis, oavsett volym. Här i Sverige verkar man tycka att affiliatenätet måste få betalt för att affiliaten ska få betalt, vilket är lite vridet. En del av affiliatenätets jobb är ju att screena advertisers och ta på sig ansvaret för utbetalningar, annars kan man ju som affiliate lika gärna gå direkt till advertisern.
Utan att kapa tråden tänkte jag bara svara på detta. Hoppas det är ok.

Jag tror nog att de flesta nätverken betalar ut provision veckovis eller liknande. Däremot gör man det enbart till partners som omsätter tillräckligt mycket iom det är kopplat kostnader till varje utbetalning. zanox betalar löpande ut tre gånger varje månad till våra största partners om de så önskar.

Något man bör beakta gällande provisioner och utbetalningar är att olika annonsörer tar olika lång tid för att bekräfta transaktioner. Detta kan bero på en mängd olika faktorer men jag tror att de flesta annonsörer förstår vikten av att ha så korta betalningstider som möjligt då det bästa sättet att få ett fungerande affiliateprogram är att ha glada och nöjda publishers.

Min personliga erfarenhet från amerikanska nätverk är inte att de frontar pengar från annonsörer. De är möjligtvis bättre på att få pre-payment från sina kunder vilket kortar ledtiderna. Detta är något som alla förstår är viktigt och det är något som vi försöker att ha på våra kunder. Publishers liksom alla andra gillar inte att ligga ute med pengar onödigt länge. Det enda vi och andra nätverk kan göra är att påtala vikten av att ha pre-payment och visa de fördelar det innebär att ens publishers snabbt får betalt efter varje konvertering.

Tveka inte att kontakta oss om ni har några frågor gällande detta.

Vänliga hälsningar
Per Johansson
Head of Sales Operations Scandinavia
zanox service är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-28, 17:07 #13
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av ensomvet Visa inlägg
Hej,

En stilla undran. Finns det en marknad för ytterligare ett affiliatenätverk i Skandinavien. Tittar man på alla inlägg ser man att det finns strul med i stort sett alla nätverk, och att de flesta inlägg handlar om försenade eller uteblivna betalningar. Hur skall ett nätverk fungera för att man skall ansluta sig? Är det en fördel om nätverket finns representerat i flera länder? Hör gärna av Er med synpunkter och förslag på hur ett nytt nätverk skulle kunna bli framgångsrika i Skandinavien.
Det som saknas, eller som jag saknar erfarenhet av i alla fall, är väl ett affiliatenätverk som man skulle kunna känna totalt förtroende för. Som man, med gott samvete, skulle kunna använda till 100% för alla annonser, och slippa oron över att inte få ut sina pengar. Alla dessa Come & Stay (värst!), Adfair, Double etc. som strular med utbetalningar och kommer med den ena dåliga ursäkten efter varandra, gör ju att man tappar förtroendet för hela branchen. Och det är enormt synd!

Fick ett mail för ett bra tag sen (kommer inte ihåg vad företaget hette) som påstod att de betalade ut provisionen i förväg till publishern och att man sedan jobbade av klick/sales i efterhand. Till slut kommer det väl leda till att man måste kräva något sånt.

Ett annat förslag, är att affiliateföretagen borde bli bättre på att utnyttja högtider och storhelger i marknadsföringen. Jag är med i fem välbekanta nätverk just nu, och inget av dem verkar ha uppmärksammat att det är Alla hjärtans dag om några veckor, som är en stor kommersiell högtid. Sånt hade jag önskat bättring på.
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017