Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Privatbil som används i företaget?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-01, 21:55 #11
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2011
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du kommer dock aldrig tjäna på det mer en förlust sett till jobbiga gratis med pappersarbetet. Har du gammal bil drar du mer bränsle, nyare bil så dyrt milkostnad med.

Orsak typ varför många fifflar genom skapa estländska bolag exempel sedan fixar firma bil på leasing via det företag och använder privat i Sverige.
ok I see...

Men tanken är inte att fiffla, utan det är mer att företaget ska betala bilkostnaderna istället för att jag privat gör det (men det kanske räknas som fiffel ändå) enligt scenariot ovan...
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 05:52 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Varför är ditt AB inte registrerat som arbetsgivare? Tar du bara aktieutdelning?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 08:42 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
ok I see...

Men tanken är inte att fiffla, utan det är mer att företaget ska betala bilkostnaderna istället för att jag privat gör det (men det kanske räknas som fiffel ändå) enligt scenariot ovan...
Det är inget fiffel utan det är så man gör för att göra det helt vitt och lagligt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 10:03 #14
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2014
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2014
Om du ska köra mycket i tjänst och använda din vanliga bil så är det inte värt det i längden. 18,50 kr räcker inte långt eftersom du ska ha i åtanke slitage på bilen och däck samt service osv. Då är det bättre att utnyttja en tjänstebil privat istället och betala förmånsvärde.
Kjette är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-02, 11:36 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Varför är ditt AB inte registrerat som arbetsgivare? Tar du bara aktieutdelning?
ja precis, tar bara ut aktie utdelning i slutet av året, eftersom det inte handlar om mycke pengar, har jag bara inte orkat hålla på med pappersarbetet.
Oläst 2014-12-02, 11:37 #16
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Om du ska köra mycket i tjänst och använda din vanliga bil så är det inte värt det i längden. 18,50 kr räcker inte långt eftersom du ska ha i åtanke slitage på bilen och däck samt service osv. Då är det bättre att utnyttja en tjänstebil privat istället och betala förmånsvärde.
Men som jag nämnde i några inlägg tidigare, jag använder bilen mest privat, men under tiden (privata tiden), passar jag på att fota bilder på olika trafiksituationer, dessa foton använder jag sedan i företaget. Därför ville jag kunna skriva över ex slitage och bränsle över på företaget.
Oläst 2014-12-03, 00:04 #17

Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
ja precis, tar bara ut aktie utdelning i slutet av året, eftersom det inte handlar om mycke pengar, har jag bara inte orkat hålla på med pappersarbetet.
Det är inget direkt avancerat pappersarbete om du använder ett löneprogram. Då sköter den alla deklarationer åt dig som behöver göras. Du betalar lite mer skatt på lön men så är den istället giltig för pension, pappadagar, sjukdagar, etc. Och när du betalar in skatt på en hög lön så ökar du ditt löneunderlag för aktieutdelning med 20% skatt.

Löneunderlaget i många mindre bolag ger möjlighet till aktieutdelning till 20% skatt som ligger betydligt högre än de ca 150.000 kr som är det alla får enl. schablonen.

Men visst, handlar det om väldigt lite pengar så förstår jag att du hellre nöjer dig med aktieutdelningen upp till ca 150.000 kr/år, men glöm inte bort att du kan börja tjäna pengar fortare än du tror. Och aktieutdelningen är heller inget som direkt ökar din kreditvärdighet om du behöver låna till en lägenhet, t.ex.
Oläst 2014-12-03, 00:20 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Det är inget direkt avancerat pappersarbete om du använder ett löneprogram. Då sköter den alla deklarationer åt dig som behöver göras. Du betalar lite mer skatt på lön men så är den istället giltig för pension, pappadagar, sjukdagar, etc. Och när du betalar in skatt på en hög lön så ökar du ditt löneunderlag för aktieutdelning med 20% skatt.

Löneunderlaget i många mindre bolag ger möjlighet till aktieutdelning till 20% skatt som ligger betydligt högre än de ca 150.000 kr som är det alla får enl. schablonen.

Men visst, handlar det om väldigt lite pengar så förstår jag att du hellre nöjer dig med aktieutdelningen upp till ca 150.000 kr/år, men glöm inte bort att du kan börja tjäna pengar fortare än du tror. Och aktieutdelningen är heller inget som direkt ökar din kreditvärdighet om du behöver låna till en lägenhet, t.ex.
Inte helt sant, pension är bara upp till 7.5 basbelopp. Så har du lön på över 36k per månad betalar du även skatt men får ingen mer pension.

Så du blir blåst på 18.5% eller vad det är över det i skatt du betalar som ska gå till din pension som du ändå inte får.

Och med 3:12 reglerna är det väldigt svårt få vettig summa för löneunderlag ändå. Och även med bolagsskatt + 20% blir det extrem hög skatt ändå.

Så vad du än gör i Sverige så kan du aldrig tjäna på det, efter en viss summa förlorar du något annat på det istället.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-03, 23:20 #19

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Inte helt sant, pension är bara upp till 7.5 basbelopp. Så har du lön på över 36k per månad betalar du även skatt men får ingen mer pension.

Så du blir blåst på 18.5% eller vad det är över det i skatt du betalar som ska gå till din pension som du ändå inte får.

Och med 3:12 reglerna är det väldigt svårt få vettig summa för löneunderlag ändå. Och även med bolagsskatt + 20% blir det extrem hög skatt ändå.

Så vad du än gör i Sverige så kan du aldrig tjäna på det, efter en viss summa förlorar du något annat på det istället.
Vårt bolag har några miljoner varje år i löneunderlag. Fullt normalt i mindre företag när man börjar bli några anställda. Men man måste ju hålla en marknadsmässig lön och inte snåla - det förlorar man bara själv på om man vill satsa på utdelningar.

När du passerar brytpunkten är det väl knappast någon hemlighet att du inte får mer välfärd för pengarna? Det finns ju en anledning till att motståndet mot den statliga progressiva skatten är stort.
Oläst 2014-12-04, 00:02 #20

Citat:
Vårt bolag har några miljoner varje år i löneunderlag. Fullt normalt i mindre företag när man börjar bli några anställda. Men man måste ju hålla en marknadsmässig lön och inte snåla - det förlorar man bara själv på om man vill satsa på utdelningar.

När du passerar brytpunkten är det väl knappast någon hemlighet att du inte får mer välfärd för pengarna? Det finns ju en anledning till att motståndet mot den statliga progressiva skatten är stort.
Nu vet jag inte om man ska kalla pension man själv betalar ska räknas som välfärd. Om 18.5% av arbetsgivaravgiften är avsättning till din pension men finns en max gräns på 7.5 basbelopp och du ändå får betala 18.5% över den gräns blir du ju helt blåst. Då är det en extra skatt till på 18.5%

Visst att 3:12 reglerna förbättras från 25% till 50% av löneutrymmet men blir ändå rätt lite.

I vilket fall blir 22% + 20% extrem hög skatt ändå.

Säg att du vill ha ut 3-5 miljoner netto per år så blir det extremt mycket du måste dra in för få ut det.

Då har vi inte ens kommit till miljöskatter, moms upp till 25%, alkoholskatt eller höga priser på varor / tjänster i Sverige pga högt skattetryck och personalkostnader när du ska använda dina pengar sedan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017