FAQ |
Kalender |
2011-05-25, 12:29 | #11 | ||
|
|||
Medlem
|
Känns väl mest som om banken vill veta mer så den kan sälja mer saker till dig...
|
||
Svara med citat |
2011-05-25, 13:01 | #12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Antar att tiderna har förändrats, när jag och min kollega öppnade upp vårt företagskonto på Swedbank för ca 5 år sedan var det inga problem. Kontaktpersonen ville inte ens se affärsidé/plan eller liknande, hon frågade enbart lite generellt vad vi skulle hålla på med. Kändes mest som att hon frågade av ren nyfikenhet.
Med den lilla information vi bidrog med kunde hon även fixa ett lån upp till 50 000 utan problem direkt samma dag. Så mycket möjligt att det beror på penningtvätt eller mer beroende på handläggaren? |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 13:17 | #13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det skadar väl ingen eller är något problem egentligen, men min känsla är ändå att om jag är intresserad av några tjänster som kräver dessa frågeställningar så är det läge att ta dom då, inte om jag bara vill ha någonstans att lägga mina pengar. |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 20:43 | #14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Om du känner dig så säker på att du aldrig någonsin kommer behöva ta ett lån i ditt bolag, skaffa leasingbil eller på nåt annat sätt ha några affärer med banken måste jag säga att du är en väldigt unik företagare. Vi kanske är annorlunda i Göteborg men här är kontakter allt och att utöka sitt kontaktnät är det viktigaste man kan göra. Att sumpa ett möte på 1h för något som kan ge hur mycket som helst låter i mina öron ganska korkat. Vad har ni att förlora på att skapa en bra relation med banken? Vi kollade på några leasingbilar häromveckan och fick ett förslag från bilfirman. Ringde banken och efter ett par timmar så hade vi rejält mycket bättre förslag och allt var klart. Det var bara att åka ner och hämta bilarna om vi ville ha dem. |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 20:51 | #15 | |||
|
||||
|
Öppnade själv företagskonto på ett nytt org nr genom att maila min bankkontakt.
Men allvarligt talat, jag kunde göra det tack vara den goda relation jag har med min bank. I vårt nuvarande företag har vi visserligen inte mycket med banken att göra, men de gånger vi snackar med dem har vi nytta av att vi har en bra relation. Det är inte heller bara i ditt företagsliv som du behöver den kontakten. Du kanske ska köpa en lägenhet eller bostad privat, och då kommer de att vilja kolla lite på företagsbiten och få ett utlåtande från din företagskontakt där. Samtidigt har de *aldrig* ställd den typen av detaljerade frågor som dddb verkar ha fått, trots att jag haft flera företag där. |
|||
Svara med citat |
2011-05-25, 21:34 | #16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo jag förstår vad du menar. Men i mina ögon är kontaktnät och försäljare åt banken två väldigt skilda saker.
Personligen hade jag iofs inga av dessa problem när jag öppnade konton, eller övrig kontakt jag haft med banken. Det var mycket enkelt och smärtfritt. Däremot har jag hört om liknande processer där banken insisterat på att "sätta sig ner och diskutera verksamheten" när det enda kunden ville göra var att öppna konto m.m. Jag förstår deras intresse om dom ska låna pengar till exempelvis uppstarten av företaget, då är dom ju praktiskt taget delägare, men inte annars... Jag ser på banken som vilket företag som helst som jag köper tjänst/produkt av. Och de frågeställningar som TS fick känns för mig ungefär som att jag vill bli kund hos ComHem, och dom då skulle kalla till möte där dom vill diskutera mitt surfande, vilka tv-program jag planerar att titta på, och i stora drag vad mina telefonsamtal kommer att handla om. Citat:
Näe, för att komma tillbaka till originalfrågan, jag tycker att det låter som ett grymt onödigt möte och slöseri med tid. Jag säger som hnn, hota med att byta bank om dom ska slösa din tid på det viset. Du ska inte krusa banken, dom ska smöra för dig för att behålla din business... |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 22:03 | #17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För några veckor sedan skulle jag skaffa företagskonto för att starta aktiebolag och i mitt fall behöver jag i nuläget verkligen bara ett företagskonto och internetbank. På Swedbank fick jag ett formulär på fem sidor och blev ivägskickad, ombads skicka formuläret med posten och sedan vänta på att bli uppringd.
Jag tyckte det var lite väl mycket arbete för ett konto så jag gick till Handelsbanken istället. Där var formuläret på en sida och jag kunde sitta där och fylla i så att det bara var att säga till om jag hade några frågor och bankpersonalen kunde direkt se att jag inte missat något. Mitt råd är alltså att byta bank, det finns banker som har mycket bättre service än Swedbank. Jag är tveksam till om lagen om penningtvätt spelar någon roll. Varken Swedbank eller Handelsbanken visade något intresse för var mina pengar kom från. |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 22:22 | #18 | ||
|
|||
|
Citat:
som kan driva dina affärer vidare. Du har inte funderat på att kontakter - vare sig det är leverantörer eller kunder - kan ordna nya affärer och kunder åt dig? Fast vill man inte växa genom referenser så är det klart att det är slöseri med 1h möte. För min del skiter jag ganska fullkomligt i om jag betalar 500 kr extra per år hos en viss bank som jag trivs hos. Jag vet att jag tjänar in dessa 500 kr på en enda affär eller i bättre räntor när jag t.ex. köper lägenhet. Senast redigerad av KristianE den 2011-05-25 klockan 22:29 |
||
Svara med citat |
2011-05-25, 23:31 | #19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag baserar 100% av min verksamhet på rekommendationer och goda relationer. Min bank är däremot inte en personlig relation såsom en kund, det är ett stort institut utan ansikte eller röst. Jag ser på en bank som jag ser på ICA; någon jag köper en produkt/tjänst av där jag ställer motsvarande krav på leverans, produkt och service enligt vad jag betalar. Och beträffande bättre räntor m.m. så kan man alltid spela bankerna och typ SBAB, Ikano osv. mot varandra idag så att du får samma ränta ändå. Den enda gången idag man får någon ränta som vem som helst inte kan förhandla sig till är om man är anställd på bank. Jag tror inte att det är mycket mer att säga än att våra åsikter går isär i frågan. |
||
Svara med citat |
2011-05-26, 08:00 | #20 | |||
|
||||
|
Citat:
Kan väl påpeka att inom Swedbank så skiljer det sig mellan de olika kontoren. Före 1/5: Aktiebolag, 25 minuter på banken med utkvitteringar av dosor och lite pappersexercis så hade vi kontona till aktiebolaget. Det tog ungefär samma tid att ordna med konton till EF men då strulade skrivaren. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|