FAQ |
Kalender |
2013-11-14, 20:42 | #11 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi är inte oroade. Online Group har köpt 48%, inte hela Binero. Och vi ska fortsätta som ett självständigt bolag utifrån samma tradition och målsättningar som tidigare. Vi tror att det här blir positivt.
MVH Christer |
||
Svara med citat |
2013-11-14, 22:51 | #12 | ||
|
|||
Medlem
|
Sam Nurmi har under flera år ägt 48% i Binero och varit en passiv ägare, han har nu bestämt sig för att sälja då han har flera andra företag som han startat och vill investera i.
Han har sålt sina aktier till Online Group men detta ändrar inte Bineros arbetssätt, filosofi eller något annat. Självklart hoppas vi att ONG ska kunna bidra till Binero och att vi ska kunna hitta gemensamma synergier, men detta kommer inte påverka Binero negativt på något sätt. Jag och Göran är överens med ONG att fortsätta driva Binero på samma sätt och med samma planer som vi har lagt upp för framtiden sedan långt innan ONG kom in i bilden. Jag är övertygad om att ONG kommer att hjälpa oss till att nå de mål vi har satt upp, det ligger både i våra och deras intresse. |
||
Svara med citat |
2013-11-14, 23:51 | #13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vill för tydlighetens skull tala om att jag slog ihop de två trådarna som postades med en minuts mellanrum ifall någon undrar vad som hände.
För Sam var det säkerligen rätt val. Hur det blir för Binero och kunderna återstår väl att se, personligen tycker jag det är ganska trist att ett företag tar över en så pass stor del av den svenska webbhotellmarknaden som Online Group gjort/gör.
2013-11-15, 09:26 | #14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Online Group är väl de gamla SEO-spammarna GetUpdated (GIM)*?
Deras Binero-köp ledde inte till någon kursrusning igår. De rörde sig några enstaka procent vilket är fullt normalt för denna ganska volatila börskurs. Bolaget har gjort hemska förluster de senaste åren (precis som GIM alltid gjorde), så marknaden anser väl att bolaget redan är fullvärderat, även med Bineros ökande - dock blygsamma resultat på 3,37%. * De har alltså övertagit GIMs börsnotering och gjort GIM till ett av många dotterbolag.. |
||
Svara med citat |
2013-11-15, 10:06 | #15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Känns ju tråkigt om det skulle bli oligopol på den svenska webhotellsmarknaden.
Citat:
Det skulle också innebära att OG och Binero tillsammans har runt 75% av marknaden. (50(minst) + 21 = 71(minst)%) Kan det här verkligen stämma? |
|||
Svara med citat |
2013-11-15, 10:29 | #16 | |||
|
||||
Administratör
|
Grattis Sam! Imponerande känsla för investeringar!
2013-11-15, 10:37 | #17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2013-11-15, 11:17 | #18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur mycket av en marknad kan man köpa innan konkurrensverket kommer in i bilden? (ren nyfikenhet)
|
|||
Svara med citat |
2013-11-15, 12:01 | #19 | ||
|
|||
|
Citat:
Webbhotell är i princip inga Allmännyttiga företag enkelt beskrivet. |
||
Svara med citat |
2013-11-15, 13:18 | #20 | ||
|
|||
|
Att Sam ägd aktier flera år har man ju vetat, och att 48% i sig inte ger något inflytande om man inte har olika röstlängd på aktierna eller annat avtalat.
Men har svårt tro att ett börsnoterat bolag som äger andra stort webbhotell köper in sig utan något alls inflytande. Då krävs det att dom övervärderar bolag mer än dom betala för aktierna. Men eftersom det inte är börsnoterat bolag är det inte helt lätt sälja aktier i efterhand. Har inte läst senaste årsredovisning som lämnades in för några dagar sedan ännu, så kanske ger lite klarare bild efter man läst den. Men utan makt så lär man minst vilja ha avkastning på 10% år som väldigt lägsta på investerat kapital. Och på icke börsnoterat bolag så borde man vilja ha 20-30%. Med undantag utan sett senaste årsredovisning utan kollar på tidigare år så har Binero långt ifrån Loopia ekonomiska bolag. Loopia: 103M Omsättning och 26 anställda med 24,84% vinstmarginal. Binero: 35M Omsättning och 25 anställda 3.37% vinstmarginal. Det stora i det hela är hur stor effektiv skillnad det på per anställd mellan bolagen. Om jag var ägare av OG EU, så hade jag haft som mål försöka samordna stordrift mellan bolagen med en serverhall ihop och en ihop slagen personalstyrka för öka vinstmarginal och spara kostnader. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|