FAQ |
Kalender |
2010-11-08, 11:40 | #11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Scam-bolagen tar dock emot ansökningar året runt, oavsett om perioden gått ut eller inte... Fyllde i en en gång, inga större problem, har för mig det fanns hjälp tom. på svenska |
||
Svara med citat |
2010-11-08, 11:47 | #12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Han är skådespelare och fick (tror jag) visa baserat på arbete (work permit based visa) * kostade runt 5.000 USD * omfattade tester i amerikansk historia etc (ungefär vad som krävs för svenskt medborgarskap) * han var tvungen att visa intyg från en amerikan (lite osäker på om det var hans chef, kollega eller "vanlig amerikan" * handläggningstiden var 6 månader tror jag * innan måste du ha haft arbetarvisum i usa (tror jag) * han har bott i usa i 4-5 år * är nu amerikansk medborgare och har amerikanskt pass, får rösta etc. etc. |
||
Svara med citat |
2010-11-08, 12:28 | #13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Manga borjar som studenter eller att man arbetar som au-pair i USA, dar startar oftast allting. Citat:
Annars finns det mycket svar i traden |
|||
Svara med citat |
2010-11-08, 16:08 | #14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Invest-Visumen heter E-1, E-2 och Eb5 och de minsta kraven ligger runt en investering på $100.000 till $200.000 och en plan på att anställa 3-4 personer de närmsta åren. Webbyrå?
|
||
Svara med citat |
2010-11-08, 16:22 | #15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
De krav som finns är (från migrationsverkets hemsida) * kunna styrka din identitet * ha fyllt 18 år * ha permanent uppehållstillstånd * ha varit en viss tid i Sverige * ha levt ett skötsamt liv i Sverige. |
|||
Svara med citat |
2010-11-08, 17:43 | #16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den håller Migrationsverket inte så hårt på
Dave som är tecknare på Explosm sökte Visum för ett tag sedan, då ifrågasatte dem om han verkligen "var värd" det: http://forums.explosm.net/showthread.php?t=67947. Han sökte dock O1, vilket är för konstnärer. Det är i princip allt jag vet om amerikanska visum. |
||
Svara med citat |
2010-11-08, 23:37 | #17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ni som har planer pa att flytta hit till staterna - jag skulle vilja be er att tanka om, bade en och tva ganger vill jag saga.
Det ar inte sa lyxigt och flashigt som det ser ut pa filmer och serier som visas pa TV. Visst, aker du till sodra Los Angeles, Norra New York och delar av Seattle sa upplever man det man ser pa TV hemma. En sak, kommer ni hit sa ak till en by utanfor New York eller vilken stad som helst far ni se pa omraden som ar med i One Tree Hill och American Pie m.fl. Inte nog med det, jag bor i staden dar One Tree Hill spelades in, Wilmington Men jag angrar inte att jag flyttade hit pa heltid. Ett underbart land men absolut inte som man tror att det ska vara om man kommer hit som turist. Manga av mina vanner som kommer hit pa besok sager till mig - Det ar verkligen inte sa som det ar pa tv eller som man "tror" att det ska vara. Livet som icke turist ar hart i staterna men har kan du tjana pengarna som manga sager och manga har blivit mangmiljoner har i staterna. Ni som har planer pa att flytta hit - jag vill onska er lycka till (och det ar inte med ironi i tonen) |
|||
Svara med citat |
2010-11-09, 00:31 | #18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Doctor.Data, hur står sig livet i USA jämfört med Sverige? Utöver ekonomiska friheter, vad gör landet "underbart"? Är lite nyfiken på en svensks perspektiv. (sry om det blev lite OT) |
||
Svara med citat |
2010-11-09, 11:10 | #19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
USA ar val inte sa likt Sverige det ar val mer Kanada som ar likt Sverige sager valdigt manga. Manga tror att New York ar en valdigt stressig stad, manniskor som springer kors och tvars for att hinna till olika moten och vise verse. Men detta stammer inte. Visst, det ar en hog puls i New York men inte som i tunnelbanan i Stockholm. Daremot, ska du se "riktiga" USA sa ska du ut pa landsbydgen och se dig runt. Det ar underbart vackert och fint. Just dar far du uppleva klassiska villor och omraden som du ser pa amerikanska filmer och serier. Bor man t ex 50 st pa en gata sa ar alla vanner med alla, nastintill basta kompisar. Man kan ibland kila over till grannen och ta en Miller eller Buddweiser och sitta pa verandan och prata bara. Det ar mer avslappnat och lungt utanfor storstaderna om man sager sa. Sen finns det sa oerhort mycket att gora i USA. Har du jobb och en ordnad ekonomi sa ar mojligheterna enorma har. |
|||
Svara med citat |
2010-11-09, 11:24 | #20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Innan man flyttar till usa bör man ha bilat där. Hyr en bil och kör någon av kusterna. Har inte gjort det själv (tyvärr, nu börjar fabror bli gammal) men det ska vara en upplevelse.
Jobba gärna med USA också. I alla jobb jag haft dom senaste 10 åren iaf har jag alltid kommit i kontakt med usa, antaligen som kund eller kollegor. Otroligt värdefullt att få känslan för affärslivet i usa redan innan man åker dit. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|