Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sälja domän innan Atf-tvist

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-08, 08:40 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Du får definitivt och slutgiltigt svar i en ATF eller i en tvist i marknadsdomstolen.

Innan dess kan du söka upp kompetens i form av oberoende och kunniga jurister som kan förklara för dig hur reglerna ser ut och dra slutsatser därifrån.
Internetsweden har tagit dig en bit på väg alldeles gratis, andra kan kosta en slant.

Vid sidan om det är det självklart att det sökande bolaget mycket hellre betalar till IIS för att driva en ATF än att ge dem till domäninnehavaren. Det ligger en pedagogik i detta, domäninnehavare ska inte få tillfälle att tjäna pengar på en domän de inte har rätt till.

Dessutom, har du torskat i en ATF en gång kan det försämra dina chanser nästa gång du hamnar där.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-08, 08:59 #12
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Allee Visa inlägg
....
Vilket flumgung, ingen vet nånting. Tycker det är riktigt konstigt att ingen kan ge ett svar, inte ens dom som jobbar med tvisterna? Blir ju tokig på det här
Välkommen in i juridikens värld. Där är inget svart eller vit och logiken har inte tillträdde...

Ingen säger att du inte får sälja den. Dock ska köparen vara medveten om att de kanske blir av med den. Det skulle vara intressant om du sålden den och den nya ägaren sätter upp en sajt om något annat tex game-star, gay-star eller kanske greys-anatomy-star...

Vad skulle då hända?
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-08, 10:02 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Du kan inte få något klart och tydligt svar mer än en hänvisning till de regler som gäller. Det måste avgöras från fall till fall och det är inte deras jobb att ta ställning till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Allee Visa inlägg
Jag skriver av mig lite nu

Pratade med deras advokat angående detta med att sälja domänen och att jag har en köpare, han hade ingenaning.

Ringde till iis och frågade han jag fick pratade med var tveksam och visste inte riktigt och sa att jag skulle maila till [email protected] och att dom skulle svara på det som jobbar inom ämnet.

Mailade dom och fick det här svaret:


Bra svar mailar till [email protected] för att kunna få ett svar på min fråga och får då detta svar:

Hej!

Tack för ditt mejl!



Vilket flumgung, ingen vet nånting. Tycker det är riktigt konstigt att ingen kan ge ett svar, inte ens dom som jobbar med tvisterna? Blir ju tokig på det här
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-08, 11:53 #14
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
De säger ju exakt hur det fungerar?

"Så länge du är innehavare, får du administrera din domän som du vill."

När en ATF inkommer låses dina möjligheter. Sen om de kan stämma dig i tingsrätten ändå vet IIS inget om, men det kan de säkert.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 01:20 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Får se hur jag gör ska komma med ett svar imorgon till deras advokat...Tycker endå det är ganska kul, varför inte bara ge mig 10k och det blir billigare än att dra det rättsligt. Domänen är inte registrerad i ond tro eller liknande heller.
Det är en principsak. Jag hade föredragit att betala 100 tkr i rättegångskostnader framför att betala 10 tkr till någon som inte förtjänar det. Därmed inte sagt att du bara ska släppa ifrån dig domänen utanvidare.

Citat:
Det finns ingenting jag borde ha gjort på annat sätt jag ringde till företaget innan och frågade om dom ville ha domänen (inte köpa) men dom hade inget intresse i den och därför startade jag min blogg.
Det jag inte förstår är varför du registrerar en domän och sedan kontaktar ett företag för att fråga om de vill ha den gratis av dig? Och som av en händelse så hör samma företag sedan av sig och hotar med ATF och stämning. Båda delarna ger en vink om att både du och företaget i fråga, anser att domänen av någon anledning borde tillhöra företaget. Frågan är varför?

Det går inte att ge några generella råd. Det finns lika många oseriösa varumärkessnyltare som det finns oseriösa jurister som framför tomma hot. Så vilket som är fallet den här gången kan ingen förutom du själv och juristen veta. Men en sak kan man ha som utgångspunkt - lita aldrig på jurister som inte är dina egna. Be honom hänvisa till lagrum varje gång han gör ett påstående.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 08:25 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Du kan ligga pyrt till inte bara i en ATF utan också via IPRED.
Citat från http://varumarkesombudet.blogspot.co...ebord-for.html
Citat:
Men Ipred tar inte bara sikte på fildelning. De nya reglerna har också betydelse för varumärkesrätten!

Den viktiga ändringen på varumärkesområdet är möjligheten att ingripa tidigare. Tidigare var rättsinnehavaren tvungen att ingripa mot den som de facto begått intrång. Nu behöver man inte vänta längre på att intrånget påbörjats utan man kan ingripa mot de som förbereder eller försöker begå intrång samt medverkar till ett intrång. Dessa personer kan drabbas av förbud och interimistiska förbud (det vill säga avgörande som meddelas omedelbart att gälla intill dess lagakraftvunnen dom föreligger) samt skadestånd.

Reglerna om skadeståndsbedömningen har också blivit utförligare. Rättsinnehavaren kan nu få ersättning för ideell skada samt skador på goodwill.

Dessutom kan rättsinnehavaren få igenom ett s.k. informationsföreläggande vilket innebär att den som ägnar sig åt förberedelser, försök, de facto begår intrång samt medverkande åläggs att informera om sina olagliga gärningar. Det krävs då att intrångsgöraren bekostar lämpliga åtgärder. Vad det innebär har man lämnat över till domstolarna att lösa i varje enskilt fall.
Den här delen av IPRED är inte prövad alls i svensk rätt. Men om den skulle vara tillämplig så innebär det risk för skadestånd, även ideellt (= höga belopp, högre än visad skada).
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017