Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Massflykten från Binero

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-04-18, 11:16 #11
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av sanderp Visa inlägg
Jobbade på Binero innan och efter Oniva köpte Binero. Det var klart bättre innan dom köpte Binero. Efter ett tag bestämde jag mig för att leta nytt. Jobbar nu på Netnordic som Linuxtekniker. Jobbade som firstline-tekniker på Binero.
Jag förstår dig, du gjorde det bra genom att lämna titanic.
Kan du dela med dig vad som skedde då Oniva köpte upp binero? Hur ändrades det d.v.s.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 12:45 #12
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg

Enda positiva med det hela är att jag blivit tvingad att gå igenom domänlistan och hittat massa domäner som jag ej borde betala för :-)
Menar du domäner som du tidigare ej valt att förnya eller sålt, men som man ändå faktureras för?
Jag har också hittat några sådana tidigare, men är orolig för att jag har betalat ganska mycket för mycket genom årens lopp.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 14:45 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jake Visa inlägg
Menar du domäner som du tidigare ej valt att förnya eller sålt, men som man ändå faktureras för?
Jag har också hittat några sådana tidigare, men är orolig för att jag har betalat ganska mycket för mycket genom årens lopp.
Jag jämför ännu en gång...

De senaste 18 åren har jag haft mina sajter och domäner utspridda på cirka tio utländska (mestadels amerikanska) servrar:

- Ibland när jag reggat domäner hos svenska aktörer har det tagit upp till 24 timmar innan domänen är reggad. Hos icke-svenska brukar det maximalt ta någon upp till några minuter innan WHOIS är ändrat. Den snabbaste och säkraste whois-tjänsten jag känner till är fö den hos Domaintools.

- Jag har mig veterligen aldrig fått dubbla räkningar hos dessa utländska aktörer. ALDRIG.

- Hos svenska aktörer har jag ofta gått fullkomligt vilse i kontrollpanelen och fått mejla support för att få hjälp att göra så enkla saker som att ändra i DNS, ändra ägaruppgifter, få ut en authkod osv. Detta har (vad jag minns) aldrig hänt hos de utländska aktörerna. I varje fall inte de senaste tio åren. Tvärtom har det räckt med ett par knapptryckningar för att fixa det. Och det är ju knappast en språkförbistring det handlar om

- Nertiden är extremt låg hos de utländska aktörerna jag använt. Priserna är dessutom pressade på både domäner som hosting, så argumentet att man får det man betalar för blir lite missvisande i detta fall.

- Borde inte Sverige ligga i framkant även beträffande hosting? På många sätt känns det som gamla svedala ligger 15 år bakom de världsledande företagen i Europa och USA.

Ps. Det här avser inte Binero specifikt, utan flertalet av de större svenska aktörerna jag testat.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 14:56 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
- Nertiden är extremt låg hos de utländska aktörerna jag använt. Priserna är dessutom pressade på både domäner som hosting, så argumentet att man får det man betalar för blir lite missvisande i detta fall.
Det var ett ganska intetsägande uttalande Vilka utländska aktörer har du använt och vilken nertid har de haft jämfört med de svenska du använt?

Citat:
- Borde inte Sverige ligga i framkant även beträffande hosting? På många sätt känns det som gamla svedala ligger 15 år bakom de världsledande företagen i Europa och USA.
Det är en tämligen meningslös och extremt orättvis jämförelse du gör. Att jämföra världsledande internationella företag med lokala aktörer...
Oläst 2015-04-18, 15:30 #15
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det var ett ganska intetsägande uttalande Vilka utländska aktörer har du använt och vilken nertid har de haft jämfört med de svenska du använt?

Det är en tämligen meningslös och extremt orättvis jämförelse du gör. Att jämföra världsledande internationella företag med lokala aktörer...
Jag har varit kund hos ALLA de stora.

Jag var tämligen säker på att just du skulle svara först. Istället för att ens försöka dig på en konstruktiv respons försöker du som vanligt häckla budbäraren.

Men, precis som du säger, varför harva med små lokala aktörer när man inte får motsvarande problem med de större??! När priset tom är billigare hos de sistnämnda.

Mitt enda argument att använda svensk hosting är domänerna .SE och .NU. Fördelen att ligga på svensk server för sajter på svenska är en så liten parameter att den för mig är obetydig. Tro mig, jag har nog testat sedan 1998.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2015-04-18 klockan 15:34
Oläst 2015-04-18, 16:37 #16
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar

Captain Thailand - Tråkigt att du tycker det det finns många som försöker hålla bra stabilitet och prestanda.
Oftast är det negativa som kommer fram på forum som det här.

Självklart är marknaden för inhemska webbhotell begränsad om man inte söker sig utomlands/ inriktar sig på utländska kunder.

Vi har en hel del stora bolag där vi används som driftpartner, det tycker jag funkar bra, stabiliteten och prestanda som efterfrågas på dessa lösningar sprider sig ner ända till minsta webbhotellskonto.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 16:59 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Jag har varit kund hos ALLA de stora.

Jag var tämligen säker på att just du skulle svara först. Istället för att ens försöka dig på en konstruktiv respons försöker du som vanligt häckla budbäraren.
Öh, näe, precis tvärtom är det väl ändå? Det var jag som försökte få fram meningsfull information från dig som man kan diskutera utifrån.

Du skrev precis samma sak i en annan tråd och då framgick det att du aldrig använt Hostgator som är just bland de största i branschen. Därför är det väl bättre att du skriver vilka det är du jämför istället? Nu verkar det bara som att du för en enmannakampanj emot all svensk hosting ungefär som Patrik mot allt som är svenskt eller statligt Det känns ganska oseriöst och oschysst mot de personer som ägnat mer än tio år åt hårt arbete med att bygga upp en hel bransch i landet.

Senast redigerad av tartareandesire den 2015-04-18 klockan 17:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 17:36 #18
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Citat:
Nu verkar det bara som att du för en enmannakampanj emot all svensk hosting ungefär som Patrik mot allt som är svenskt eller statligt Det känns ganska oseriöst och oschysst mot de personer som ägnat mer än tio år åt hårt arbete med att bygga upp en hel bransch i landet.
Enmanskampanj? Det är snart tre veckor sedan första april . Du kan ju knappast ha missat hundratals klagomål från andra medlemmar här? Det är bara att backa i ett stort antal trådar för att hur enkelt som helst kunna skönja de otaliga problemen.

Citat:
Det känns ganska oseriöst och oschysst mot de personer som ägnat mer än tio år åt hårt arbete med att bygga upp en hel bransch i landet.
Man smeker medhårs om man är nöjd, man kritiserar när man inte är det. Det är väl knappast en ideell verksamhet vi pratar om. Jag har själv livnärt mig på bla hotellbokning de senaste femton åren och i ärlighetens namn är det bara att gilla läget om/när stora jättar som exempelvis Booking.com kan erbjuda lägre priser och bättre service/prestanda än mig och vår hotellbokningspartner.

Tre aktörer som jag sällan hör någon klaga på är Inleed, Oderland och Glesys. Tyvärr har jag bara erfarenhet av den sistnämnda och bättre personlig service får man leta efter. Dock är det kanske inte optimalt för hosting av enbart domäner?! Jag har faktiskt inte kikat på länge.

Med de största menar jag de största domänregistranterna. Jag är (eller har varit) kund hos Name, Enom, GoDaddy, Namecheap, Dynadot, Register, Network Solutions, Tucows, Pair, Domain Discover / Tierra och säkert några till som jag nu inte minns.
Oläst 2015-04-18, 18:29 #19
sanderps avatar
sanderp sanderp är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2013
sanderp sanderp är inte uppkopplad
Nykomling
sanderps avatar

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Jag förstår dig, du gjorde det bra genom att lämna titanic.
Kan du dela med dig vad som skedde då Oniva köpte upp binero? Hur ändrades det d.v.s.
Vill inte direkt gå ut med detaljer så sätt, för det ligger ju under sekretess. Sen känns det inte rätt rent moraliskt. Men kort och gott så är det de klassiska som händer vid uppköp utav bolag.

Jag hoppas dock att dom lyckas reda till de problem som finns. Men med den historian som Online Group har blir det ingen lätt match. Nu har jag inte varit aktiv på ett halvår snart så vet inte ifall saker har blivit bättre eller sämre. Men AA har slutat och det han behövs nog verkligen ifall dom ska kunna få ordning.

Anders har ett brinnande engagemang som Online Group behöver.
sanderp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-18, 19:43 #20
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Tre aktörer som jag sällan hör någon klaga på är Inleed, Oderland och Glesys.
Nu finns det som tur är relativt många fler webbhotell än de 3 du nämner men de flesta klagomål får faktiskt just citynetwork och Binero, åtminstone här på wn, även om det, som tur är också är, finns de som är nöjda med dessa 2 webbhotell också. Men jag håller med tartareandesire, man måste göra en ärlig jämförelse, det går inte att säga: CN, Binero och Crystone är jag inte nöjda med, alltså är hosting i Sverige dålig jämfört med USA. Det går inte bara att testa stora webbhotell i Sverige, eftersom Sverige är ett relativt litet land och har relativt många små nischade webbhotell.

Senast redigerad av Danielos den 2015-04-18 klockan 19:55
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017