Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Globalisering / Outsourcing

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-18, 22:14 #11
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
VIP

Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 18 2005, 20:25
bättre än oss i väst? skaffa ny litteratur.. hmpf
Kanske ska poängtera att det var en jämförelse med amerikanare
Nu kommer jag inte ihåg det exakt, men de stödde detta dels på att det i Indien ska vara så hög status på IT-jobb så att de allra bästa söker sig dit, dom är lättare att motivera med (mindre) pengar, det utexamineras så extremt många Indier att det hela tiden finns ett överskott vilket gör att man kan plocka de allra bästa mm.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 22:30 #12
VIP

VIP

Citat:
Alltså, kom inte och säg att indier är mer kompetenta än dem i väst, för det stämmer INTE! Vi har jobbat mycket med indier och mitt intryck är att dem behöver bli tillsagda EXAKT vad som ska göras samt du måste även tänka "frammåt"
Nej, det vore nog dumt att göra en sådan generell bedömning, men räknat i antal kompetenta svenskar vs kompetenta indier, så borde Indien rimligtvis vinna Men visst, kulturella skillnader är det som är de största och svåraste problemet för just Indien.

Citat:
Glöm inte att även titta på Östeuropa, typ Ryssland, Ukraina, de baltiska staterna etc. Där finns mkt duktiga killar också som ofta kan jobba mer självständigt
Dessa länder jag utnyttjat mest personligen. Funkar ofta bra, bristen här ligger snarare i deras bristande engelskakunskaper. För stora företag kan det vara för ostabilt och korrumperat också. Personligen outsourcar jag 95% av allt arbete och det har väl inte precis varit problemfritt heller. Just därför vi undersöker problemen och riskerna med outsourcing, så att jag kan undvika dem i framtiden

Citat:
Det bästa om man ska jobba med indier är att ha någon europe som är PÅ PLATS och basar över dem! Det behövs, tro mig
Jo det stämmer nog, de "case" jag baserade uttalandet på var typ från Fortune 50 företag och de lär ju ha folk på plats. Företagen i Indien som dessa Fortune 50 företag anlitar har oftast högre rating/certifiering än outsourcingföretag i Europa/USA.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-18, 23:04 #13
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jobbar titt som tätt med folk från olika länder, och man har lärt sig vissa skillnader:

När en portugis säger "Jag kommer om 20 minuter" så innebär det att han åker förhoppningsvis hemifrån om 20 minuter, och sen tar det en timme att köra. De håller aldrig tiderna.

En japan kan inte säga nej. Därför skall du aldrig fråga en japan "har du förstått" för han kommer bara svara ja i vilket fall som helst. Man skall inte heller fråga dem "kommer ni att leverera i tid?" vilket han svarar ja på också även om han vet att svaret är nej. Man skall istället berätta vad man vill, och sen be dem repetera det för att se om de har förstått.

Spanjorer.. Ojojoj.. Manjana manjana...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 12:24 #14
rille31 rille31 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
rille31 rille31 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Då globaliseringen ökar så kommer helt enkelt priserna sjunka och konkurrensen öka.
Enkel matematik, varför ska en designer/programmerare göra en sida för 400spänn när han kan sitta i kassan på ICA och tjäna det femdubbla fär samma arbetstid.
Titta på rent a coder där dom flesta sidor görs för typ 50dollar.
Sen så kan man alltid lura sig själv och säga att kvaliten är dålig och att det uppstår kulturkrockar vilket säkert stämmer i vissa fall.

Visst, om 90år så är kanske svenskar och indier är i samma fackförening men vi lever ju här och nu.
rille31 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-19, 14:19 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Vi lever ju i en tid där det finns U & I länder, våra barn's barn kanske skrattar åt vårt tänkade för 2090 är kanske Shankar & Arne är med i samma fackförening. (Global Callcenter Union)
Då är vi tillbaka till som det var i början av förra seklet före 1:a världskriget. Då var fackföreningarna globala, en hantverkare i Sverige kunde åka ned till Ungern och arbeta där och få hjälp av den ungerska fackföreningen som hade hand om hans yrkesgrupp.
Så inget nytt under solen...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017