Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Proinet eller Space2u?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-20, 14:23 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Men det är ju ingen större prisskillnad på Dell/HP/Supermicro...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 14:31 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Billigaste Supermicro 1U komplett runt 4k exkl, medans billligaste HP/DELL ligger på några tusen mer.

Så slutpris ut till kund blir ju några hundra skildnad om inköpspris är 4k eller 7k, men visst man får en bra Xeon/Opteron HP för runt 9-10k exkl med raid.

Så skildnaden mellan kund som vill ha bra och billig server mot en kund som vill ha en kraftfull med lite mer redundans hamnar priset det dubbla mellan.

Även sig själv som leverantör väljer ibland billigare lösningar, ska man ha en slave dns server till så behöver man kanske inte lägga ut 5k mer när det inte behövs.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 18:37 #13
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Xamda: Vi är inte ute efter en riktigt bra server, utan en server som fungerar utan strul samt har bättre prestandard än de flesta "vanliga" webbhotell. Vi är nämligen lite trötta på att dela maskin med en massa andra kunder samt att vi vill ha möjlighet att göra lite mer än vad som vanligtvis går. Då borde det räcka med dessa så kallade lågpris-servrar?


Många pratar om att service alltid är dyrt, och själklart kan jag förstå om det kostar en del att få folk att byta hårdvara, etc. på helger och kvällar. Men jag hoppas att de flesta webbhotell som man hyr server från ser till att byta hårdvara gratis under kontorstid, då det är deras hårdvara som strular?

Vi vill gärna ha speglade hårddiskar så att man har lite säkerhet om en disk går ner, samt att webbhotellet då kan byta disk på kontorstid så man slipper betala, om nu ena disken går ner under en helg.

Men sen kanske jag har missuppfattat t.ex. Proinet's lilla maksin? När det står 2x80 kanske det inte är speglade diskar? Utan?

Sen så står det inget (iaf inte vad jag kan hitta) om backup hos Proinet, men jag antar att det inte är någon omöjlighet att lösa? Dock vill man gärna ha det till ett rimligt pris?

Sen om man går in och titta på tjänser hos t.ex. Proinet under co-location så står det att en omstart av server kostar 450kr/gång under kontorstid, låter inte det lite mycket för en omstart? eller är det jobbigt/tidskrävande att boota en server? Jag menar om man leker lite på servern med egna program etc. så kanske man har behov att boota lite nu och då om något sturlar?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 19:23 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Att ha hårdvara på lager under kontorstid är inte alltid man kan erbjuda utan avtal, om man ser på märkes servrar som HP ingår normalt NBD (Next bussnies day). Samt går köpa till 24/7 inom 4H.

Så inte precis man kan ha moderkort extra eller sådant, men mycket lättare ha lösa delar på Supermicro burkar.

Sedan brukar alla moderkort ha någon form av halvbudet raid om man inte vill betala extra men kan vara lite problem få det stabilt i alla OS.

Att betala för omstart kan man tycka är dyrt, men som Kjette sa så har alla nya servrar något form av "remote" stöd för att starta om eller ofta kan leverantör ebjuda PDU för att kunna bryta elen till servern.

Handlar ju om att någon ska ha betalt för gå trycka på knappen när det behövs.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-20, 20:15 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av lubic
Xamda: Vi är inte ute efter en riktigt bra server, utan en server som fungerar utan strul samt har bättre prestandard än de flesta vanliga webbhotell. Vi är nämligen lite trötta på att dela maskin med en massa andra kunder samt att vi vill ha möjlighet att göra lite mer än vad som vanligtvis går. Då borde det räcka med dessa så kallade lågpris-servrar?
Det lönar sig att köpa kvalitet. "Buy quality, cry once". Hårdvaruraid är exempelvis att föredra. Vad som ingår i Proinets burkar har jag ingen aning om.

Citat:
Originally posted by -lubic@Mar 20 2007, 19:37

Sen så står det inget (iaf inte vad jag kan hitta) om backup hos Proinet, men jag antar att det inte är någon omöjlighet att lösa? Dock vill man gärna ha det till ett rimligt pris?
Backup brukar inte ingå i den typen av tjänst. Det är svårt att veta vilka filer som är relevanta för dig exempelvis. Men det bör gå att lösa, om inte så leta upp en annan leverantör.

Citat:
Ursprungligen postat av lubic
Sen om man går in och titta på tjänser hos t.ex. Proinet under co-location så står det att en omstart av server kostar 450kr/gång under kontorstid, låter inte det lite mycket för en omstart? eller är det jobbigt/tidskrävande att boota en server? Jag menar om man leker lite på servern med egna program etc. så kanske man har behov att boota lite nu och då om något sturlar?
Om man måste skicka någon till hallen och det tar uppemot en timme är det inte svårt att motivera. Ju mer du betalar för tjänsten, desto lättare brukar det vara för leverantören att bjuda på sådant.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 17:36 #16
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
i mitt fall när det gäller proinet tar det mer än 2 dagar att svara vid mail när jag resitrera en beställning. ringde och fråga varför dom inte svarat på mailet. då hänvisa dom till en annan adress, som jag heller inte fått svar från....
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 18:11 #17
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by j0han@Mar 30 2007, 16:36
i mitt fall när det gäller proinet tar det mer än 2 dagar att svara vid mail när jag resitrera en beställning. ringde och fråga varför dom inte svarat på mailet. då hänvisa dom till en annan adress, som jag heller inte fått svar från....

Min erfarenhet av Space2u är att de svarar på mail ganska så omgående...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 20:02 #18
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
nåja. jag fick nyss. det hade tydligen varit en massa strul med systemet. det kan väl vara bra att veta för dom som läser tråden..

fast å andra sidan hade det varit på plats med en liten notis om driftstörning eller nå.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 22:26 #19
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by j0han@Mar 30 2007, 19:02
nåja. jag fick nyss. det hade tydligen varit en massa strul med systemet. det kan väl vara bra att veta för dom som läser tråden..
fast å andra sidan hade det varit på plats med en liten notis om driftstörning eller nå.
Vilka?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 23:27 #20
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
proinet. dom ringde till och med upp mig för att säga att dom mailat och bad om ursäkt. så det var ett plus i kanten iaf.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017