Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell för tidningssajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-08, 01:10 #11
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Hmmm...jag skulle nog inte lägga en stor sida som ska expandera på en shared hosting. En VPS har nackdelen att det blir långsamt att leverera HTML jämfört med en optimerad dedikerad (1s+ för VPS och under sekunden för dedikerad)...

kostnadsmässigt är det inte heller så väldigt stor skillnad mellan VPS och Dedikerad (~400 för VPS och ~1200 för dedikerad mellan tummen och pekfinger), men det beror visserligen på vad man vill ha

En VPS känns lite dumt om man först ska betala för optimering och säkerhet och sedan om ett år ändå bli tvungen att ta steget till dedikerad.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 01:27 #12
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Hmmm...jag skulle nog inte lägga en stor sida som ska expandera på en shared hosting. En VPS har nackdelen att det blir långsamt att leverera HTML jämfört med en optimerad dedikerad (1s+ för VPS och under sekunden för dedikerad)...
Va? Baserat på vad? En VPS borde i många fall vara snabbare än en enkel dedikerad server för under 2000 kr.
Citat:

kostnadsmässigt är det inte heller så väldigt stor skillnad mellan VPS och Dedikerad (~400 för VPS och ~1200 för dedikerad mellan tummen och pekfinger), men det beror visserligen på vad man vill ha
Om man har en budget på 2000 kr, så känns skillnaden mellan 400 & 1200 rätt stor.
Men det är lätt att man jämför äpplen med päron när man ska jämföra VPS-paket med dedikerade servers. Det finns för och nackdelar med allt...
Citat:

En VPS känns lite dumt om man först ska betala för optimering och säkerhet och sedan om ett år ändå bli tvungen att ta steget till dedikerad.
Optimeringen blir inte bortkastad för att man byter till en dedikerad server?
Jag förstår inte alls diskussionen här.

Trafiken är inte mycket att tala om alls. Köp konsulttimmar och rätta till grundkoden, och välj ett bra webbhotell som ni får förtroende för.
Växla upp till VPS när webbhotellet blir för trångt, det är mitt råd.
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 01:49 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
CPU och minne är billigt idag, så en dedikerad server kan du få från 500-600 med bra prestanda.

Det som är dyrt är disk och bra kontrollerkort, men så länge man inte har en extrem stor databas som är extremt belastad så får du mer prestanda på en dedikerad server emot en VPS.

Så vill man inte lägga ut pengar på optimering så kan en dedikerad server ändå bli billigare för då kan det vara skit samma om det drar några GB minne onödigt och CPU.

Men jag tycker ändå att en sida med 3000 besökare om dagen ska flyta utan problem på vanlig shared hosting, känns som det måste vara mer än dåligt kodat om det inte ska funka.

Även begagnade servrar säljs billigt med bra prestanda, där kan det bli ännu billigare med colocation.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-08, 02:36 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Förslaget om dedikerad server tycker jag ni ska droppa direkt. Det behöver ni absolut inte på ett bra tag. Oavsett hur sidan ska drivas så bör fokus normalt sett ligga på att minimera bandbredden och inte utrymme eftersom det är det som kostar. Det kommer således att löna sig i längden att se till att det är ordning och reda på koden. Det bästa vore ju om ni kunde ta in en kunnig person i teamet men annars får ni helt enkelt anlita någon. 3000 besökare om dagen borde ert nuvarande webbhotell C.... klara av utan större problem tycker jag.
Oläst 2009-07-08, 10:26 #15
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Citat:
Va? Baserat på vad? En VPS borde i många fall vara snabbare än en enkel dedikerad server för under 2000 kr.
Jag har sett det ganska ofta när det gäller jämförelser hur VPS står sig i jämförelse med dedikerade och senast i raden var på Yoast:

Citat:
I noticed in your reports your yoast.com page the actual HTML is taking more than 1sec. This on a well optimized server should be sub-sec. Most of our sites report .5 -> .8 sec. using that tool. This of course will make a big difference as it will get the rest of the images/css downloading faster which takes the most time off your total load time. This factor alone has been the major draw back of VPS and grid solutions we've tested. Their ability to serve a simple or even empty .php page is still more than 1sec. Amazon EC2, MediaTemple, and it appears VPS.net all share this problem.
Citat:
Om man har en budget på 2000 kr, så känns skillnaden mellan 400 & 1200 rätt stor.
Men det är lätt att man jämför äpplen med päron när man ska jämföra VPS-paket med dedikerade servers. Det finns för och nackdelar med allt...
Vad jag förstod så var budgeten för hosting 2000:-, inte den totala budgeten, men du har rätt, det går inte att jämföra Shared, VPS och Dedikerade.

Citat:
Optimeringen blir inte bortkastad för att man byter till en dedikerad server?
Jag förstår inte alls diskussionen här.
Jag syftade på server optimeringen, inte optimering av sidan

Citat:

Trafiken är inte mycket att tala om alls. Köp konsulttimmar och rätta till grundkoden, och välj ett bra webbhotell som ni får förtroende för.
Växla upp till VPS när webbhotellet blir för trångt, det är mitt råd.
Citat:
Men jag tycker ändå att en sida med 3000 besökare om dagen ska flyta utan problem på vanlig shared hosting
Citat:
Förslaget om dedikerad server tycker jag ni ska droppa direkt. Det behöver ni absolut inte på ett bra tag. Oavsett hur sidan ska drivas så bör fokus normalt sett ligga på att minimera bandbredden och inte utrymme eftersom det är det som kostar. Det kommer således att löna sig i längden att se till att det är ordning och reda på koden. Det bästa vore ju om ni kunde ta in en kunnig person i teamet men annars får ni helt enkelt anlita någon. 3000 besökare om dagen borde ert nuvarande webbhotell C.... klara av utan större problem tycker jag.
Det tycks bara vara jag som inte tycker om tanken att ligga på en shared hosting och hoppas på att ingen annan på servern äter upp resurserna, vilket betyder att oavsett vad ni gör med er sida så kommer den att vara seg, eller kanske rent av omöjlig att komma in på. Serverkonfigureringarna kommer att vara anpassade för säkerhet (kan man hoppas) och då blir laddningstiderna längre än en optimerad server.

...eller så kommer webbhotellet och klagar för att i drar för mycket resurser och betungar övriga kunder, så får ni flyttat till en mindre trång server och sen loopar vi genom processen tills ni tröttnar eller lägger ner. Jag har sett det hundra gånger förut.

Problemet ligger inte i trafiken, dvs bandbredd eller hårddisk, utan hur mycket av CPU och minne ni använder och med alla era plugins så kommer ni att få problem om ni lägger er på en server med kanske 100-500+ andra kunder...

Men, det är min erfarenhet och det enda ni har att förlora på att prova en shared hosting till är tid, energi och tålamod.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-19, 22:24 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Som de säger - taskig kod kan ta död på vilken server som helst. Börja därför i rätt ända och fixa er kod först. Var mycket kritiskt innan ni dunkar på med plugins mm.

Sedan kan diskussionen om delad eller dedikerad vara befogad mer från ett tillväxt perspektiv. 3000 besökare om dagen är inte mycket på något sätt och med vettig kod klarar ni det på även de sämre hotellen. Har ni däremot riktiga planer på att växa och satsa ordentligt och att sajten är mycket viktig för er - då kan steget vara värt att ta när ni ändå måste göra något.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 16:33 #17
trig338 trig338 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Medlem

Hej, Vi tog rådet att köra på Binero men nu har vi fått kalla fötter. Efter en vecka flyttades våra sajter till en ny server efter att andra klagat på att server blivit slö - fine tänkte vi men nu har vi gjort lite loadtester på vår nya sajt - en fresh install av WP 2.8.4 och med några enstaka plugins.

Totalt laddas 41 filer - detta tar enligt: http://loadimpact.com/page_analysis/...bd4dec280011d8 mellan 5-7 sekunder.

Enligt Binero laddas sidan på 1 sekund. Om detta skulle stämma - i alla lägen - så kanske det inte är någon fara.

Men sajten är helt ny - med ren databas och vi räknar med att ha 100 filer som laddas som index.

Så frågan är om vi måste flytta igen efter några få veckor. Tips? Vi har kanske råd med 6-700:-/mån med rådande annonskunder.
trig338 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 16:37 #18
Medlem

Medlem

Här kom deras kundtjänstsvar precis:

"Hej igen,
Jag tror ni skall kolla efter VPS lösningar, delad hosting är inget som passar er om ni inte klarar er med dom begränsningarna som finns, ni får tillgång till 2,4GHz just nu och 512MB minne totalt."

Jaha, vad ska man välja då?
trig338 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 16:37 #19
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
För 6-700kr får du inte bara en, utan två VPSer hos iPeer.

Jag har kört dom, hade tyvärr rätt mycket otur, och det fungerade inte så bra, men jag har hört många vänner, kollegor, bekanta som har haft betydligt bättre erfarenhet än jag. Vad jag vet är det bara jag som har haft problem.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 16:45 #20
Supermoderator

Supermoderator

Har ni gjort som jag med flera andra påpekade och fixat till er kod innan flytten? Oavsett om ni ska ligga på ett vanligt webbhotellkonto eller dedikerad server (eller något däremellan) så vill man sällan använda betydligt mer resurser än nödvändigt och det blir ju särskilt kritiskt i det tidigare fallet. Antalet databasanrop är ofta onödigt stort på de flesta sajter som använder färdiga lösningar och det blir än värre när man fyller på med diverse plugins.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-18 klockan 16:50
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017