Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Falsk e-post i omlopp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-30, 10:23 #11
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by wizzo@Mar 30 2007, 08:34
Hur fick dem tag på Swedbanks kunders emails egentligen?
det har dom inte... Det är spam riktad mot svenska adresser. Jag har inte fått några Swedbank mail, men jag har fått en massa Nordea-mail... jag har dock aldrig varit kund hos Nordea, utan har alltid haft mina konton hos Sparbanken/FSB/Swedbank... Skickar man ut tillräckligt många mail så kommer ju några rätt, och är några av dem dumma nog att tro på mailet så har man ju tjänat en slant...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-30, 14:33 #12
idwms idwms är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 25
idwms idwms är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 25
När det är skrivit med så dålig svenska så är det antagligen inte så många som går på bluffen...
idwms är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 20:40 #13
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
jag vet inte. Det var rätt nyligen som min morsa fick upp en sida om att hon skulle vinna 1.000.000 $ om hon gick in på popup sidan. Hon fråga mig om det var sant, eftersom hon litade på Firefox loggan som var bredvid titeln. Så hade hon mycket förtroende för sidan som visades på grund av det lilla.

Det Swedbank mailet skulle säkert sätta dit massor av folk som min morsa om hon bara visste hur man använder och litade på Internet banking. Så folk som hon lär iallafall inte drabbas för dem vill inte använda Internet bank.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 17:22 #14
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem
bjoahls avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 138
Citat:
Citat:
Kan inte polisen sätta P för det där rätt enkelt? Det måste ju bara vara att följa pengarna hela vägen till Olle...
Tror inte det, som kund hos f.d. FSB sen jag var 1 år ville inte ens min egen bank ge uppgifter om vart mina egna transaktioner tog vägen. Då transaktionerna hos SB oftast bara tillåter kryptiska 8.3 filformat långa kommentarer typ.
Så man glömmer bort vart man handlat nånstans liksom och vill bekräfta att det är korrekta köp men icke.
Dem säger att det är sekretess nånting inte ens ägaren av kontot får veta vart pengarna tar vägen.
Tror inte polisen får bättre lycka än jag som ägare av ett konto, speciellt inte i det perfekta rättssystem som Sverige är känt för.
Fast det är kanske så att bankerna ser det lite mer pragmatiskt med sekretessen när det handlar om de själva som blir utsatta för bedrägerier. Banker är ju inga myndigheter utan vinstdrivande företag.. även om eventuellt någon lagvrängare på uppdrag av brottslingen/arna skulle hävda brott mot banksekretessen så skulle det ändå vara ett lätt beslut att ta.

edit: fixade QUOTE
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 22:17 #15
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Visst kan de spåra pengarna - det gjordes vid Nordea-bedrägerierna t.ex. Men bedragarna är inte helt korkade utan använder sig av så kallade målvakter som står för kontona. Antingen lurade att det är något legitimt eller utslagna människor som skiter i vilket.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017