FAQ |
Kalender |
2015-05-28, 10:55 | #11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det spelar ingen roll att det är en publikt forum... jag är ju anonym! det finns inget sätt personen kan bevisa att detta inlägg faktiskt är mitt... |
||
Svara med citat |
2015-05-28, 11:41 | #12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Så du har alltså räknat med att kunden inte skulle betala? Varför skrevs inget avtal?
|
|||
Svara med citat |
2015-05-28, 11:45 | #13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man kan ju se det på olika sätt, nästan alla produkter har ju en form av kopieringsskydd där man kräver en licens nyckel eller check emot server om kund har betalat licensen.
Hade du kallat det licenscheck istället för bakdörr hade det låtit bättre, och ser inga problem att systemet hade slutat fungera om kund inte betalat för sin "licens". Standard praxis på allt annat. |
||
Svara med citat |
2015-05-28, 13:06 | #14 | ||
|
|||
Medlem
|
Att installera en bakdörr utan att ha det tydligt avtalat är ju bara absurt, tror tyvärr du tappat alla potentiella kunder på detta forum.
Bara den lilla tveksamheten som dyker upp - att du kan "glömma" att ta bort bakdörren vid eventuella uppdrag - gör att det nog inte är någon här som vill anlita dig längre. För din egen skull rekommenderar jag dig att se över detta sätt att få betalt på. Tyvärr är det så att vissa kunder inte betalar, det är hårt, det suger, har man små marginaler eller är inne i en dålig period kan även 5000 kr svida väldigt mycket, men sådant är tyvärr livet. Att installera en bakdörr... well, det löser inte problemet. Nu pratar jag inte om några juridiska aspekter, jag vet inte om det är lagligt, men jag vet däremot att om jag skulle anlita någon för ett it-jobb och senare upptäcka att det vid något tillfälle funnits en bakdörr (vilket i princip innebär att om den inte tas bort/glöms tas bort så finns det i bästa fall ett säkerhetshål för andra hackare att ta sig in på, i värsta fall en bakdörr som i illvilligt syfte används för att komma åt känsliga kund- och företagsuppgifter) skulle jag bli extremt förbannad. Och det tror jag 99% av alla skulle bli. Om du från första början inte litar på kundens betalningsförmåga, kräv skriftligt avtal, eller ännu bättre - skippa uppdraget helt. Satsa istället tiden på att försöka hitta nya och seriösa kunder. |
||
Svara med citat |
2015-05-28, 14:25 | #15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är inte jurist men jag är inte förvånad om man skulle kunna vända detta till att bakdörren skulle kunna ses som intrång i företaget. Då pratar vi betydligt allvarligare saker.
Lösningen hade istället kunna vara att man erhåller en licensnykel efter betalning. Matas licensnyckeln inte in i systemet så slutar det att fungera eller att vissa nyckelfunktioner låses efter x dagar. |
||
Svara med citat |
2015-05-28, 15:12 | #16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Lika (oseriösa) barn leka bäst...
2015-05-28, 16:38 | #17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänk på dina tidigare inlägg först, medlem i uppsala flygklubb eller vad det var, kan ej vara svårt att spåra dig...
|
||
Svara med citat |
2015-05-28, 17:06 | #18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Anade att det skulle ramla in massa såna svar när jag såg tråden först. Jag har, precis som du kört in en och annan bakdörr om man tvivlar på kund - även om avtal funnits (processen att driva igenom något, speciellt för 5000 SEK är inte värt det).
Jag skulle ta bort, invänta samtal från kund, ta upp sidan igen (se till att ha backup) och be kund snällt igen om att betala fakturan. |
|||
Svara med citat |
2015-05-28, 17:21 | #19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Inte så smart, jag tycker det låter som dataintrång i mina öron och då ger det dig istället upp till två års fängelse i värsta fall. Se till att skaffa bra avtal och kräv deposition innan om ni inte är säker på kunden kommer betala, alternativt sälj fakturan (gör upp från första början) och låta någon annan ta risken om du är osäker. Men skriv alltid ett avtal.
Sedan behöver man möjligtvis inte lämna ut all kod till kund innan han/hon betalar, utan ha en egen demomiljö eller liknande uppsatt. |
||
Svara med citat |
2015-05-28, 21:43 | #20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så jag tycker inte att snowflake gör dataintrång hos företaget, snarare dataintrång i sitt eget system, som inte är olagligt. men men, jag är inte jurist så lita inte på mig. Jag säger bara vad jag tycker. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|