Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


får jag neka personer att handla?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-16, 23:03 #11
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Du kan ha kvar ditt krav mot kund 2.
Om den anser att dens personnummer har blivit utnyttjat av en annan person så är det upp till den kunden (kund2) att göra en anmälan till polisen händelsen.

Har varit i samma situation själv där kunder har fått sina pn utnyttjade. Vi har skickat dessa till inkasso och sedan till KF, då hör kunden av sig och meddelar att dom inte har handlat. Så det räcker inte med att dom ringer till dig och anmäler det, utan dom måste själva göra en anmälan på det... så det så =)
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 08:41 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Uppmärksamma dock om att kunden uttryckligen bestrider kravet är enda fortsatta utvägen en stämning vid respektive tingsrätt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 09:05 #13
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
tror knappast tingsrätten tar upp en stämning på en laserpekare för 40 kr och råtta för 8 kr, och för min del känns det som otroligt trasslande för sådana småsummor vad jag än gör. Men tack för alla svar. Nu vet jag att jag kan neka människor att handla och därmed kan jag bygga in en liten spärr i min butik för personer som gör sådana här saker, och förhoppningsvis slippa dem framöver.

Även personer som väljer förskottsbetalning och sedan inte betalar skulle jag vilja spärra ut när de gjort så ett antal gånger. Det blir liksom en del trassel när man reserverar varor för människor som sedan aldrig betalas. har exempelvis en kudn som beställer varor nästan varje månad men aldrig betalar. Inga varor skicaks naturligtvis men det känns lite trassligt ändå ibland.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-17, 16:33 #14
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Inget svar på din fråga, och egentligen ett ämne i sig - men jag måste bara säga att jag blir mörkrädd över hur mycket idioter det verkar finnas där ute. Har aldrig drivit någon butik själv (dock jobbat i fysiska), och jag lider verkligen med er som försöker tillhandahålla en bra tjänst och butik på nätet.

Är det nån som någon gång försökt luska ut någon form av samband mellan dessa "strulpellar", är det främst bedragare som satt i system att beställa och sedan inte betala (varför man nu skulle vilja göra det, jag förstår inte hur dem tänker - är oftast rätt uppenbart vem man är så att säga)? Eller är det helt enkelt på tok för korkade människor som ena sekunde vill beställa men sedan ångrar sig, eller inser att dem inte har pengar!?

Min naiva bild har väl tidigare varit att man vet vad man vill ha och känner till sin egen ekonomi, exempel här och program som lyxfällan bekräftar ju dock bara att så är inte fallet - hur fan kan det rent ut sagt blir så här, är folk så innerligt korkade eller är det ren lathet eller vad!?

Man blir ju lätt skrämd till att själv någon gång starta upp en verksamhet av liknande slag när man dagligen hör talas om alla plattnackar där ute...
Well, en eloge till er som orkar göra allt för att försöka få plattnackarna att inse hur idiotiska dem är...
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 18:19 #15
AddeBC AddeBC är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 16
AddeBC AddeBC är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 16
if(customer_id=xx){item_x==discontinued}

Borde funka... haha...
AddeBC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 19:15 #16
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Inga problem du får neka dem.Ett kan vara betalninganmärkningar eller personen kanske inte ha rätt ålder

Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.

Jag blev lurad av en kund, han uppgav ett namn på ett företag som han inte var innehavare på och han visade sig massor med betalningsanm. , så jag skickade ett brev till honom, och han betalade. Jag hotade att polisanmäla honom, döm av min förvåning för några veckor ringde en konstapel och frågade om ärende. Annars bruka det bara vara straffeftergifter massa gråterskor från fattigvården skall snyfta ut om slöddrets barndom osv.

Däremot får du inte neka någon bara för deras etniska ursprung, dvs du får inte neka Romer att bo på din campingplats, även om dom förstör och skrämmer bort gästerna. Men ingen kan dock hindra dig att begära ett förskott på 100.000 kontant av Romerna i dispotion för eventuella kostnads.. Marknaden är fri..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 19:55 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by klein@Jun 4 2008, 19:15
Inga problem du får neka dem.Ett kan vara betalninganmärkningar eller personen kanske inte ha rätt ålder
Jag leverar inga kreditkort order till Rosengården i Malmö, för jag vet att det är stulna kreditkort och se ingen anledning att leverar till folk sysslar med sånt.
Jag blev lurad av en kund, han uppgav ett namn på ett företag som han inte var innehavare på och han visade sig massor med betalningsanm. , så jag skickade ett brev till honom, och han betalade. Jag hotade att polisanmäla honom, döm av min förvåning för några veckor ringde en konstapel och frågade om ärende. Annars bruka det bara vara straffeftergifter massa gråterskor från fattigvården skall snyfta ut om slöddrets barndom osv.
Däremot får du inte neka någon bara för deras etniska ursprung, dvs du får inte neka Romer att bo på din campingplats, även om dom förstör och skrämmer bort gästerna. Men ingen kan dock hindra dig att begära ett förskott på 100.000 kontant av Romerna i dispotion för eventuella kostnads.. Marknaden är fri..

Fin inställning du har..., jag själv (utan den minsta anmärkning), och förhoppningsvis många andra, skulle inte VILJA handla utav dig.

Du avslutar ganska märkligt också. Självklart får man inte neka någon att handla pga deras etniska ursprung men lika självklart får man neka romer, liksom alla andra, att bo på din campingplats om de nu skulle sätta igång och förstöra stället.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 19:58 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by SweCat@Apr 10 2008, 17:09
En fundering som slog mig i natt. Får jag som affärsinnehavare neka personer att handla på ett lagligt sätt i dag?
Att jag kan neka dem att handla via faktura osv det inser jag. Men får jag neka dem att handla helt och hållet?
Låt säga en kund som alltid strular, eller liknande, Vad har jag för rättighet och skyldigheter. Någon som vet med säkerhet?
Vad har du för kontroll på dina kunder när de registrerar sig? Om den inte är speciellt avancerad så kommer de alltid att komma runt systemet ändå så jag vet inte om det skulle vara värt besväret....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 21:19 #19
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Du kan neka att sälja både i din fysiska och i din virtuella butik. Jag känner mig personligen kränkt när någon försöker eller lyckas lura mig men det är ett faktum att ett visst mått av svinn förekommer i denna typ av verksamheter - så det bästa är att göra ett visst pålägg för detta med hänsyn tagen till de avdrag som kan göras i bokföringen.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-04, 21:19 #20
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Som tidigare sagt man får vägra sälja om det inte är olaga diskriminering. Man använder just "olaga" för att markera att man inte får göra skillnad utifrån kön, etnicitet, sexuell läggning och hög ålder tror jag kommer.

Däremot finns det laglig diskriminering. Man kan vägra folk medlemskap i en HD-klubb om man inte har HD (Minns ni Hassan!) Likaså att vägra sälja både tjänster och produkter på andra skäl än ovan. Jag vet folk som inte säljer sina tjänster till vissa politiska organisationer och att inte sälja till strulande kunder är mer än väl en laglig diskrimineringsgrund.

Apropå folk som inte betalar eller vill lämna tillbaka/inte hämta ut saker. Visst tror jag att det finns en del som bedrar eller jävlas men det stora flertalet tror jag inte gör det. Har en person i bekantskapskretsen som alltid överkonsumerat, lånat och strulat med betalningarna. En i övrigt mycket trevlig person men .... Problemet är att i köpsituationen tror personen att det är rätt sak/att pengarna kommer att finnas. Jag vet inte hur många konstiga historier jag hört under årets lopp men det är ingen elak person. Tyvärr, är även de ute på nätet och "frestas" och eftersom man är så anonym och det finns så många ställen att handla så drar de själva på sig massor av skulder och ställer till problem för e-handlarna.

Är det "genuina felhandlare" så blir de troligen först väldigt arga (känner sig kränkta) om de stängs av för att i nästa minut (email) konstatera att det nog är helt riktigt. Den person jag känner får t ex inte handla på öppet köp i ett antal affärer - det har vid varje beslut varit stora uppträdande som sedan vänts till "det kan man ju förstå för hur skulle det se ut om alla gjorde så". Jag tror att det bästa både för personen och ehandlaren är att sätta stopp så tidigt som möjligt - ju mindre skulder det blir ju bättre är det för alla.
Jag försvarar inte dessa personers handlande men att göra dem alla till imbicilla och elaka idioter är för enkelt.

PS Klein, gäller din vägran hela Rosengård, även den del som är bostadsrätter?
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017