Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


rätt till ersättning eller inte?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-05, 10:52 #11
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
En fråga till trådskaparen:
Varför ringde du inte kunden direkt när du fick veta att
du måste åka med polisen? Det är ju en svår situation
såklart, men det är väl bättre att avboka mötet i förväg
än i efterhand.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 14:10 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
DU skrev:



Nu är vet vi ju INTE om den visade fel över huvud taget. Och om jag läser meningen igen så står det just "en mer generös bedömning eftersom du troligen varken luktade sprit elelr hade svårt att hålla balansen" - vilket är exakt som väldigt många av alla rattfyllerister som faktiskt åker dit. I detta fall pratar vi om en person som visserligen påstår sig vara oskyldig till polisen, men vilka gör inte det tror du, som faktiskt är just det - misstänkt för rattfylleri. Det tyckte jag var ganska uppenbart. Du tror väl inte polisen skulle medtagit honom för provtagning om så inte varit fallet?

Du har dock rätt om att det finns en hel del möjliga anledningar till att alkometern gav utslag för alkohol... Det är dock just detta utslag som gör att misstanke om rattfylleri uppstår och det är därför man gör ett nytt test i så kallad bevismaskin, för att fastställa hur det verkligen ligger till (och ofta är polisstationerna, där dessa maskiner finns, inte på samma ställe som det där man råkar träffa på den misstänkte rattfylleristen varför det kan ta en stund innan testet kan genomföras, men det är i princip alltid till den misstänktes fördel då eventuellt promillehalt hinner falla såvida inte intag av alkohol skett alldeles omedelbart före).

Självklart betraktas varje person som oskyldig tills misstanke uppstår, i det ögonblicket övergår de till att bli just detta - misstänkta. Det finns tydliga regler för hur man skall förfaras och i detta fall kan jag inte se att man inte följde dessa regler. Självklart skall man ta till vara allt som talar till fördel för den misstänkte också - utredningen skall göras objektivt, men det verkar den ju ha gjorts.

Dock har jag full förståelse för hur jobbigt och kränkande det är att vara misstänkt trots att man de facto visar sig vara oskyldig. Detta till trots förefaller det som om poliserna i detta fall följt alla tänkbara regler. Det fick tråkiga följder för den misstänkte, men det är nog tyvärr något som det inte finns något att göra åt.

Så du menar på fullt allvar att varje gång en misstänkt hävdar sin oskuld så skall detta testas på plats? Att man då plötsligt skall göra särskilda åtgärder som påkallas av den misstänkte? Det låter förstås bra, men det är i praktiken omöjligt, även om det säkerligen förekommer i enstaka fall. Som jag försökte förklara, bevismaskinen är just det - en bevismaskin och därför tar man den misstänkte dit i stället för att prova med en alkometer eller samma en gång till.
Jag håller INTE med dig, jag blev själv stoppad av polisen i förrgår för 21:a gången!!! sedan december 2006, jag är evinnerligt trött på detta. Inte en enda gång har de lyckats hitta något fel på vare sig nykterhet eller bil.

Snart begär jag besöksförbud för poliser så jag får åka bil ifred utan att bli stoppad i tid och otid. :-)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 14:35 #13
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
21 gånger på 3 år???? har blivit stannad 1 gång på 6 år, och då har jag jobbat varje sommar som bil-bud
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 14:49 #14
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Då undrar man vilken bil du har Conny?
21 gånger är väl vad jag råkat ut för på dryga 30 år bakom ratten, varav en hel del år som resande säljare.
Dessutom har ett antal av de gångerna varit självförvållande, de där jäkla fartkontrollerna ligger lite fel ibland.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 20:03 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Jag har aldrig blivit stoppad på 10 år.. En gång trodde
jag han pekade på mig men det var på bilen bakom.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-05, 21:57 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Då undrar man vilken bil du har Conny?
21 gånger är väl vad jag råkat ut för på dryga 30 år bakom ratten, varav en hel del år som resande säljare.
Dessutom har ett antal av de gångerna varit självförvållande, de där jäkla fartkontrollerna ligger lite fel ibland.
Jag har en Vit Ford Scorpio med V6-motor årsmodell 1990 (uttagen 1989 så den har redan fyllt 20 år). Den har gått igenom besiktningen de senaste två åren utan anmärkning vid första försöket. Det var värre förut när jag hade en Röd Ford Scorpio med den 4-cylindriga standardmotorn, sp kunde snuten slå på en rundpall när de mötte mig. Detta för att den bilen är en s.k. "busbil" dvs mycket populär bland ungdomar.

Fatta att jag känner mig förföljd!

Första 15 gångerna höll jag på att bli tokig, nu skrattar jag bara och talar om för poliserna vilken gång i ordningen det är jag blir stoppad.

Senast så frågade de om jag hade blåst förr och då sa jag;

- Du är nr 21!
- VA!!!??
- Du är nr 21, dvs det är 21:a gången jag blir stoppad och får blåsa....
- ...... (en lång tystnad och båda poliserna log brett ikapp, men under total tystnad)
- Men då vet du hur man gör då?
- Japp, jag är expert!!!
.
.
.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-06, 22:24 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Fast det är ju inte konstigt att man använder beteendemönster när man väljer ut vilka bilar man stoppar. Men nu vet alltså alla "busar" vilken bil man inte ska välja
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 06:20 #18
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Påfallande ofta fortsätter de att välja "typiska busbilar". Ofta är det nog andra "brister" som drar till sig uppmärksamheten dock, inte själva märket (även om det i detta fall talar för sig själv :P), såsom det allmänna skicket på vagnen...

Nu är ju jag tämligen övertygad om att du inte blivit medtagen till utandningsprov någon gång, men jag kan förstå dig :-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 08:50 #19
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Bil och körbeteende gör att man hamnar högre på radarn.

Angående ersättningsfrågan. Du kommer inte få en krona i ersättning. Om det nu var en seriös affär så har jag svårt att se varför kunden backar pga du får följa med för en rutinkontroll. Dessutom, hur skall du kunna bevisa att du faktiskt förlorat affären?

Du skulle kanske, men bara kanske, kunna få ersättning om det varit så att det stått mellan dig och en annan part, men de lovat dig affären om du är där en viss tid.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-07, 10:45 #20
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Polisen har följt rutinerna till punkt och pricka låter det som så jag är också tveksam till att du kan få ersättning. Däremot bör du försöka, det kostar bara några minuter i tid för dig och det kan det vara värt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017