FAQ |
Kalender |
2011-03-24, 18:07 | #11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Samma sak som om jag köper en mobil till företaget och säljer den till mig privat för 0kr. |
||
Svara med citat |
2011-03-24, 18:12 | #12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag säljer inget till mig själv, det är bara en öppen port i nätet som inte finns registrerad.
|
||
Svara med citat |
2011-03-24, 19:56 | #13 | ||
|
|||
|
Citat:
Ändra gärna adressen så det står: c/o Företagsnamen Så finns absolut inget att anmärka på detta. Att det går att använda privat är inget skäl att avstå att dra av det i företaget. Om du troligen huvudsakligen använder det i företaget är det som sagt inga som helst problem. |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 09:58 | #14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny - nu tror jag faktiskt att du pratar utifrån vad du själv önskar och inte ifrån vad som är rimligt. Med samma resonemang kan jag köpa en bil och använda "bara" i jobbet... Det kan man iofs med väl förda körjournaler, men i normalfallet förmånsbeskattas du för alla saker som kan användas privat och i fallet med bil räcker det inte att styrka att man till största delen använder bilen privat, den får bara användas 100 mil om året och/eller 10 ggr per år privat om jag minns rätt, annars förmånsbeskattas man.
Det är en sak vad som är tillåtet och en annan vad som skattverket "accepterar" eller helt enkelt inte orkar/klarar att slå ned på även om det med bredband inte finsn någon detaljreglering som i bilfallet. Nu håller jag för all del med om att att det borde vara rätt att få dra av internet i hemmet, men jag tror (ja, tror) att det vid en granskning skulle vara något man skulle slå ned på... Fast du kanske har kännedom om något fall där man avgjort denna fråga? Jag kan ju tycka att det är alldeles uppenbart i många fall att man skaffat något för verksamheten och inte för privat bruk, men lik förbaskat får man skatta etc.
2011-03-25, 10:27 | #15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Senaste revisionen jag var med om så blev just bredband i hemmet underkänt. Kontor i hemmet finns det schablonavdrag för som ska täcka alla omkostnader inklusive el, värme, vatten bredband, slitage på golv och andra ännu mer obskyra avdrag. Om detta har ändrats på senaste år så bör det finnas något underlag från SKV att hänvisa till. |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 16:00 | #16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
När jag frågade Skatteverket angående Internet sa de nej så ConnyWesth och Skatteverket tycker nog olika
|
||
Svara med citat |
2011-03-25, 16:11 | #17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har också pratat med SKV om detta, och nej - det får du inte.
http://www.foretagande.se/component/...8040.msg36600/ http://www.foretagande.se/component/.../topic,3728.0/ Bra länkar... |
|||
Svara med citat |
2011-03-25, 16:13 | #18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, bredband till bostaden är i normalfallet inte en verksamhetskostnad. Det finns säkert undantag.
Vad gäller skatt och att få tillbaka. Företag betalar skatt på sitt resultat. Som enskild näringsidkare räknas resultatet som inkomst. Om du som privatperson får tillbaka några pengar eller måste betala enligt skattebeslut beror på vilket resultat du gör och hur mycket du betalat in under året i preliminärskatt. En tjänsteresa för 50 000 kr bör vara en avdragsgill kostnad i verksamheten och innebär alltså att resultatet minskar med 50 000 kr. Din skattegrundande inkomst minskar alltså och därmed också din skatt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2011-03-25, 16:39 | #19 | |||
|
||||
|
Ja, man får lov att dra av sin internetanslutning man använder till företagsverksamhet i hemmet. Förutsatt att du inte använder den privat = att du samtidigt har ett privat abonnemang.
Tex kan du ju ha ett 10mbit privatabb för 100-300 spänn, och parallellt ha ett 10mbit företag för 600-1200 spänn. För det är såklart inte helt okej att använda sitt comhem eller andra privatabb i företaget. |
|||
Svara med citat |
2011-03-25, 16:46 | #20 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
"För det är såklart inte helt okej att använda sitt comhem eller andra privatabb i företaget."
Källa? |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|