Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag med e-maildatabaser för one2one

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-08, 11:11 #11
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by aikon@Jan 8 2005, 11:06
Det är ju ren förbannad spam.
Det är inte spam. Det finns många sasom låter Jatack ta över deras reklamförsäljning. Jatack säljer då in och skickar ut reklam till företagets prenumeranter. Insplanet, Föräldranätet, med fler är aktörer som finns med i Jatacks nätverk. Så det är nog bra om du kollar upp fakta innan du klassar företagen som spammare.

Citat:
Det är ju fullständigt absurt att tro att en miljon svenskar skulle frivilligt ha lämnat sin adress till t ex mailbox.se för att få reklam. Hur många svenskar har epost? 3-4 miljoner högst. Så var 3:e skulle aktivt ha gått in på mailbox.se hemsida och anmält sig för reklam!
Hur FL-Net fått tag på sina adresser vet jag däremot inte, men dom var först med att TS-kontrollera deras mailinglista. Dom lämnar alltså i från sig e-postadresserna och låter TS se över listan så det inte bara är bluff. Jag förmodar att om man väl anslutit sig hos någon av FL-NET´s sajter (www.fl-net.se) så är man fast. :P
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 12:53 #12
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av aikon
Det är ju ren förbannad spam.
Det är inte spam. Det finns många sasom låter Jatack ta över deras reklamförsäljning. Jatack säljer då in och skickar ut reklam till företagets prenumeranter. Insplanet, Föräldranätet, med fler är aktörer som finns med i Jatacks nätverk. Så det är nog bra om du kollar upp fakta innan du klassar företagen som spammare.
Det förekommer spam i det nämnda sammanhanget. Även om man inte kan generalisera och klassa allt som spam. Är informationen beställd så är den.
Här nämns ett företag som jag anser har ägnat sig åt spam. Ett företag där man kunde beställa mycket specifik information inom ett mycket specifikt område (absolut ingen annan "information"). Till en början fungerade det också bra, sedan hände något (jag förmodar vid ett sådant övertagande som du nämner). Det började, i det nämnda företagets namn, komma ren reklam utan någonting av den beställda informationen. Reklamen hade inte ens något samband med den beställda informationens ämnesområde. Då är det spam det är fråga om. Det hävdar jag, tills dess att det kommer ett domstolsprejudikat kan du naturligtvis fortsätta att hävda motsatsen. Men en undran: Vad är spam för dig? Hur tolkar du lagen? Är det enligt din mening tillåtet att skicka ut vad som helst bara man har kommit över en e-postadress på ett lagligt sätt?
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 15:41 #13
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av aikon
Det är ju ren förbannad spam.
Det är inte spam. Det finns många sasom låter Jatack ta över deras reklamförsäljning. Jatack säljer då in och skickar ut reklam till företagets prenumeranter. Insplanet, Föräldranätet, med fler är aktörer som finns med i Jatacks nätverk. Så det är nog bra om du kollar upp fakta innan du klassar företagen som spammare.
Det är kanske företagen som bör kolla upp jatack, mailbox osv innan de anlitar dem. Det ger nog mest badwill att använda den här marknadsföringen, riskerna är uppenbara att epostadresser kommer på drift, och då blir det företagen som framstår i dåligt ljus.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-08, 19:51 #14
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Låt säga att jag anlitar jatack för att skicka ut reklam. Jag säger till jatack att jag vill skicka till folk som vill information om hälsa och friskvård. Jag skickar dock ut reklam om sprit och tobak, vilket jag förmodar att folk som vill ha information om hälsa absolut inte är intresserad av.

Eftersom mottagarna av min reklam inte har begärt den, så är det spam. Frågan är då: Vem är det som har spammat? Är det jag eller är det jatack? Kanske är de vi båda?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-09, 18:17 #15
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av aikon
Det är ju ren förbannad spam.
Det är inte spam. Det finns många sasom låter Jatack ta över deras reklamförsäljning. Jatack säljer då in och skickar ut reklam till företagets prenumeranter. Insplanet, Föräldranätet, med fler är aktörer som finns med i Jatacks nätverk. Så det är nog bra om du kollar upp fakta innan du klassar företagen som spammare.

Citat:
Det är ju fullständigt absurt att tro att en miljon svenskar skulle frivilligt ha lämnat sin adress till t ex mailbox.se för att få reklam. Hur många svenskar har epost? 3-4 miljoner högst. Så var 3:e skulle aktivt ha gått in på mailbox.se hemsida och anmält sig för reklam!

Hur FL-Net fått tag på sina adresser vet jag däremot inte, men dom var först med att TS-kontrollera deras mailinglista. Dom lämnar alltså i från sig e-postadresserna och låter TS se över listan så det inte bara är bluff. Jag förmodar att om man väl anslutit sig hos någon av FL-NET´s sajter (http://www.fl-net.se) så är man fast. :P
Citat:
Jag förmodar att om man väl anslutit sig hos någon av FL-NET´s sajter (http://www.fl-net.se) så är man fast. :P
Ja, precis så är det. Jag signade upp på deras nyhets-lista och när jag tröttnade och försökte signa av så fick jag bara felmeddelanden (Tillfälligt fel, kontakta blahblah). Första gången så trodde jag att det verkligen var 'tillfälligt fel', men när jag vid upprepade tillfällen försökte ta bort mig (efter varje nytt brev) så fick jag samma felmeddelande. Skickade dem ett email men fick inget svar, när nästa "nyhetsbrev" kom så firewallade jag helt enkelt bort deras mailserver ..
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-09, 21:12 #16
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Originally posted by guran@Jan 8 2005, 19:51
Eftersom mottagarna av min reklam inte har begärt den, så är det spam. Frågan är då: Vem är det som har spammat? Är det jag eller är det jatack? Kanske är de vi båda?
Ja, det är ju en intressant fråga. Kanske inte är självklar, kanske beror på hur avtalet mellan dig och Jatack ser ut. Men om man som mottagare inte ser annan avsändare än du, ja då borde det vara du som får stå till svars inför skranket. Vet inte säkert, men det är ju troligt att du sen i din tur får stämma Jatack.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-09, 21:53 #17
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Originally posted by guran@Jan 8 2005, 20:51
Eftersom mottagarna av min reklam inte har begärt den, så är det spam. Frågan är då: Vem är det som har spammat? Är det jag eller är det jatack? Kanske är de vi båda?
Fast då har ju inte mottagarna läst det finstilta när de anslutit sig till exempelvis Insplanet, där dom godkänner att företaget får lämna ut uppgifter till tredje person. Det är många som slarvar med att läsa igenom avtalet. Exempelvis, hur många här läste igenom hela WN´s avtal när de signade in sig?
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017