FAQ |
Kalender |
2017-05-23, 12:05 | #11 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Tack för era svar. Jag har startat processen att dra igång ett aktiebolag och försöker just nu få tag i banken för att starta upp ett företagskonto. Som ni rekommenderade så hoppar jag över att betala aktierna med apportegendom och sätter in 50 000 kr i stället. Jag har även bokat in mig på en rådgivningstimme hos nyföretagarcentrum för att få hjälp och tips med vad man ska tänka på. Jag har dock lite nybörjarfrågor som ni kanske kan svara på redan nu. - Hur fungerar det med moms t.ex. när jag får pengar utbetalda från annonseringsnätverk (främst adtraction och tradedoubler) eller när vi köper content från svenska/utländska frilansare via Upwork? - Hur fungerar det här med att göra avdrag? Vi skulle t.ex. behöva köpa nya datorer. |
||||
Svara med citat |
2017-05-28, 12:36 | #12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Momsen fungerar på samma sätt som i enskild firma fast det är Aktiebolaget som redovisar det och inte du som privatperson. Aktiebolaget får ju ett eget skattekonto hos skatteverket.
Datorer redovisar man bara som en kostnad i bokföringen, Sen kommer bokföringsprogrammet automatiskt "dra av" dina kostnader när du skrivet ut en Resultaträkning eller balansräkning. När du gör bokslutet (som du kan göra själv) så kommer alla giltiga kostnader att vara avdragna när du redovisar vinsten till bolagsverket och skatteverket. Kolla på www.blinfo,se så kan du köpa några böcker som är bra att ha, du bör köpa boken "Aktiebolag" och "Bokföring" och "Bokslut" varje år när de kommer ut, för de innehåller aktuella ändringar i lagstiftning och många bra tips att tänka på för redovisning och ekonomi. När du väl börjar ta ut lön ska du sätta av upp till 35% i tjänstepension. Jag har använt Avanza Tjänstepension, där får du möjligheten att placera dina pensionspengar på ca 7800 investeringsobjekt i hela världen. Men SkandiaBanken och NordNet kan erbjuda ungefär samma som Avanza om du hellre föredrar dem. Senast redigerad av Conny Westh den 2017-05-28 klockan 12:40 |
||
Svara med citat |
2017-09-15, 15:09 | #13 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej!
Jag har ett par frågor som varken SKV eller bolagsverket kunde svara på. Jag har idag ett handelsbolag som jag, med största sannolikhet, kommer stänga ned i vår för att starta ett AB. Min fråga är om det är någon fördel för mig att bokföra domäner som jag köper in idag som immateriella tillgångar kontra IT-kostnader? I och med starten av nytt AB kanske det är ointressant hur dessa domäner bokförts i föregående företag? Finns det några fördelar för mig att bokföra som tillgångar? Det kanske inte spelar någon roll över huvud taget med tanke på att handelsbolaget ska avvecklas snart ändå? Vi har idag ingen ambition att sälja dessa domäner utan kommer driva dem i företaget. Kostnad per domän ca 500-3000 kr. Hittills har jag hittat lite matnyttigt från 2010: http://www.dreambuilders.se/skattere...v-webbplatser/ men har inte uppfattat om något ändrats eller fått någon annan riktig klarhet i frågan. Stort tack på förhand! |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|