Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tänd ett ljus för Norge!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-25, 03:05 #11
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
han borde nog åtalas för en hel del annat än terrordåd. vi hoppas det. Livstid slutar de nog med..... RIP till alla som föll offer...=(
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 11:50 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Maxstraffet i Norge är 21 år oavsett om det är terrordåd eller mord. Jag är dessutom ganska säker på att Norge tillämpar samma straffrabatter som vi gör i Sverige. 92 överlagda mord ger alltså inte 21*92 = 1932 år fängelse, utan 21 år. Han är alltså ute absolut senast när han är 53 år.

Eftersom han inte avslutade vansinnesdådet med att skjuta sig själv, så kan man utgå ifrån att han inte ser det här som slutet. Han kan mycket väl leva större delen av sitt resterande liv i frihet, beroende på hur gammal han blir.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 13:41 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Maxstraffet i Norge är 21 år oavsett om det är terrordåd eller mord. Jag är dessutom ganska säker på att Norge tillämpar samma straffrabatter som vi gör i Sverige. 92 överlagda mord ger alltså inte 21*92 = 1932 år fängelse, utan 21 år. Han är alltså ute absolut senast när han är 53 år.

Eftersom han inte avslutade vansinnesdådet med att skjuta sig själv, så kan man utgå ifrån att han inte ser det här som slutet. Han kan mycket väl leva större delen av sitt resterande liv i frihet, beroende på hur gammal han blir.
Stämmer inte helt. De har därutöver en särskilt paragraf för extrema brott såsom folkmord och brott mot mänskligheten där maxstraffet är 30 år. Sen sägs det nu att man tydligen kan dömas till längre straff ändå med ny prövning vart femte år.

Att han inte ser det här som slutet framgår ganska tydligt av "manifestet". Han har planerat såväl förhör som rättegång långt i förväg och tror till och med att han skrev något om att man kan komma att ändra straffskalan på grund av det som genomförs i vilket fall han anser sig ha fått precis som han vill. Oavsett om han kommer ut lär man bli tvungen att övervaka honom dygnet runt även därefter. Han är ju tveklöst alltför farlig för att kunna släppas ut helt fritt igen. Det är knappast en människa man kan lita på även om han skulle sköta sig exemplariskt i fängelset i 20 år vilket han säkerligen kan göra. Förhoppningsvis är hans påstådda organisation bara ett fantasifoster viket förefaller ganska sannolikt även om han säkerligen kan ha träffat någon eller några individer som inspirerat honom.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-25 klockan 13:53
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 13:52 #14
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Maxstraffet i Norge är 21 år oavsett om det är terrordåd eller mord. Jag är dessutom ganska säker på att Norge tillämpar samma straffrabatter som vi gör i Sverige. 92 överlagda mord ger alltså inte 21*92 = 1932 år fängelse, utan 21 år. Han är alltså ute absolut senast när han är 53 år.

Eftersom han inte avslutade vansinnesdådet med att skjuta sig själv, så kan man utgå ifrån att han inte ser det här som slutet. Han kan mycket väl leva större delen av sitt resterande liv i frihet, beroende på hur gammal han blir.
Nej du har fel. Det är 21 år förvaring, varpå man var 5:e år kan yrka på att han ska sitta i ytterligare 5 år. Han kommer mao med största sannolikhet sitta resten av sitt liv i fängelse.

Källa: Alla tidningar i Sverige, Norden och världen.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 16:52 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Där ser man. Jag har alltid trott att alla straff i Norge är tidsbestämda och att man hade avskaffat livstidsstraffet. Men kan man förlänga straffet med 5 års perioder efter de första 21 åren, så var ju det helt fel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 17:45 #16
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag tror och hoppas att han kommer sitta hela livet (eller näst intill). Dvs få 5-års påbackning, eller motsvarande gällande regel om 21 år. Det är förstås omöjligt att veta om allt ser likadant ut då.

Detta är ett av de värsta massmorden genom tiderna och det kommer bli fullkommligt ramaskri om knäppgöken skulle försättas på fri fot redan när han är dryga 50 år. Dessvärre verkar han ju dessutom vara en relativt intelligent och extremt fokuserad person och att ha honom på fri fot igen kan väl knappast anses som en särskild god idé.

Vi får väl se... Men jag känner mig rätt säker.

Ps. Ovanstående är förstås förutsatt att han överlever hela strafftiden
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-07-25 klockan 18:00 Anledning: Tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 22:28 #17
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Samma här Digi!

Hoppas du inte kände någon där, har hört ifrån 99% av "de mina"
Har pratat med alla jag känner där också, dock inte alla kollegor men tack och lov är de flesta på semester på andra ställen än Oslo.

Har inte riktigt förstått det här än..
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017