Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skojare på webben?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-30, 09:59 #11
terlag terlag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 76
terlag terlag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 76
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Ursprungligen postat av sAe
PS Visa källkod så får ni tillgång till deras databas också... Det finns HTML kommenterad ASP att läsa...

Vilken grym tabbe.
Haha, så kan man ju också koda.h34r:

Såg det via Google Cache.
terlag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 06:04 #12
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
Citat:
Originally posted by gummianka@Oct 30 2008, 09:08
Men menar ni att bara för att det finns reklambyråer som (och jag tänkte ta det här exemplet utan att använda mig av specifika företagsnamn för att på så sätt undvika bra/dåligt vinkeln) producerar reklamfilmer i mångmiljonklassen som körs på TV4 under primetime, så lurar dom produktionsbolag som gör reklamfilmer som går på Kanal Lokal sina kunder, eller bara för att det finns företag som gör reklamkampanjer som går på billboards över hela slandet, så lurar dom företag som jobbar med DR utskick för mindre lokala företag Sina kunder ?

Jag försvarar inte det här företaget specifikt, jag känner inte till dom, men 15.000 kr är ju inte speciellt mycket. för ett fungerande företag som betalar dom skatter och avgifter som man ska, så är det kanske 20 timmar, jag utmanar vem som helst att ta ett för dom okänt ämne, sätta sig in i det tillräckligt för att kunna sätta ihop text och grafik för 6 unika sidor, och sen koda en sida från det.
För det första kan man inte jämföra det på det viset. Det är inte en lågbudgets produktion. Nu var de jäkligt snabba på att stänga ner sidan men är man någolunda insatt i området så förstår man direkt vad det rörde sig om. Att påstå att den summan är orimlig för ett seriöst webbproduktionsbolag stämmer inte heller. Ett flertal av de sidor jag såg hade vi i vårat bolag kunnat erbjuda i vårat egna ramverk med ett fåtal timmar för moduleringen. Detta utan professionell grafik (inhyrd) förstås.

Nu är inte jag heller den bästa man på att dra en parallell men ungefär såhär..

Ferrari säljer den exklusiva bilen, Skoda säljer lågbudgets bilen, bolag X säljer en bil med plastmotor och bromsar av ost.


PS! Sista noteringen skall nog inte ältas på fullt allvar.
sAe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 07:36 #13
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Originally posted by sAe@Oct 31 2008, 07:04

Ferrari säljer den exklusiva bilen, Skoda säljer lågbudgets bilen, bolag X säljer en bil med plastmotor och bromsar av ost.
Haha. Bra liknelse :lol:
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 07:51 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by sAe@Oct 31 2008, 07:04

För det första kan man inte jämföra det på det viset. Det är inte en lågbudgets produktion. Nu var de jäkligt snabba på att stänga ner sidan men är man någolunda insatt i området så förstår man direkt vad det rörde sig om. Att påstå att den summan är orimlig för ett seriöst webbproduktionsbolag stämmer inte heller. Ett flertal av de sidor jag såg hade vi i vårat bolag kunnat erbjuda i vårat egna ramverk med ett fåtal timmar för moduleringen. Detta utan professionell grafik (inhyrd) förstås.
Nu är inte jag heller den bästa man på att dra en parallell men ungefär såhär..
Ferrari säljer den exklusiva bilen, Skoda säljer lågbudgets bilen, bolag X säljer en bil med plastmotor och bromsar av ost.

PS Sista noteringen skall nog inte ältas på fullt allvar.
Modulering ??

Varför kan man inte jämföra på det sättet ? Men för att göra det enkelt för dig, och även ge dig lite chans att göra lite egenreklam, visa upp en sida som du gjort då och berätta vad den kostade kunden (du kan ju inte exkludera grafik eftersom det ju är 50% av jobbet)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 08:25 #15
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av sAe
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Men menar ni att bara för att det finns reklambyråer som (och jag tänkte ta det här exemplet utan att använda mig av specifika företagsnamn för att på så sätt undvika bra/dåligt vinkeln) producerar reklamfilmer i mångmiljonklassen som körs på TV4 under primetime, så lurar dom produktionsbolag som gör reklamfilmer som går på Kanal Lokal sina kunder, eller bara för att det finns företag som gör reklamkampanjer som går på billboards över hela slandet, så lurar dom företag som jobbar med DR utskick för mindre lokala företag Sina kunder ?
Jag försvarar inte det här företaget specifikt, jag känner inte till dom, men 15.000 kr är ju inte speciellt mycket. för ett fungerande företag som betalar dom skatter och avgifter som man ska, så är det kanske 20 timmar, jag utmanar vem som helst att ta ett för dom okänt ämne, sätta sig in i det tillräckligt för att kunna sätta ihop text och grafik för 6 unika sidor, och sen koda en sida från det.
För det första kan man inte jämföra det på det viset. Det är inte en lågbudgets produktion. Nu var de jäkligt snabba på att stänga ner sidan men är man någolunda insatt i området så förstår man direkt vad det rörde sig om. Att påstå att den summan är orimlig för ett seriöst webbproduktionsbolag stämmer inte heller. Ett flertal av de sidor jag såg hade vi i vårat bolag kunnat erbjuda i vårat egna ramverk med ett fåtal timmar för moduleringen. Detta utan professionell grafik (inhyrd) förstås.
Fast tar du bara betalt för den lilla tid du faktiskt sitter och knappar? Bara kontakten med kunden kan ju ta några timmar för att reda ut vad de egentligen vill ha, jobba med materialet från kunden osv. Den tiden ska man såklart också ta betalt för i ett projekt där det arbetet kanske tar lika lång tid som själva utvecklingen.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-31, 08:29 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av sAe
För det första kan man inte jämföra det på det viset. Det är inte en lågbudgets produktion. Nu var de jäkligt snabba på att stänga ner sidan men är man någolunda insatt i området så förstår man direkt vad det rörde sig om. Att påstå att den summan är orimlig för ett seriöst webbproduktionsbolag stämmer inte heller. Ett flertal av de sidor jag såg hade vi i vårat bolag kunnat erbjuda i vårat egna ramverk med ett fåtal timmar för moduleringen. Detta utan professionell grafik (inhyrd) förstås.
Nu är inte jag heller den bästa man på att dra en parallell men ungefär såhär..
Ferrari säljer den exklusiva bilen, Skoda säljer lågbudgets bilen, bolag X säljer en bil med plastmotor och bromsar av ost.

PS Sista noteringen skall nog inte ältas på fullt allvar.

Modulering ??

Varför kan man inte jämföra på det sättet ? Men för att göra det enkelt för dig, och även ge dig lite chans att göra lite egenreklam, visa upp en sida som du gjort då och berätta vad den kostade kunden (du kan ju inte exkludera grafik eftersom det ju är 50% av jobbet)
I de flesta produktioner är grafiken ganska ovesäntlig, det är innehållet som spelar roll. Grafiken får absolut inte ta mer än 5% av kostnaderna annars har projektet gått helt över styr.

Jag har själv helt skippat grafiken på min egen webbsida. Det påverkade inte resultatet negativt utan tvärtom fick jag mer trafik till sidan eftersom de kunder jag har är helt ointresserade av grafiskt lullull. Jag jobbar inte med webbdesign utan med att bygga webbaserade applikationer/tillämpningar.

Det innebär att jag på i stort sett en timme kan slänka upp en webbsite som innehåller den mest basala informationen ett företag behöver. Men om det är frågan om att bygga en större applikation med mycket funktionalitet så rör det sig om uppdrag från 100 kSEK och uppåt till mitt hittils största projekt som gick på 1,2 MSEK (min andel av intäkterna), det största projekt jag jobbat i med mitt bolag var nog på 30 MSEK totalt men jag hade en mindre roll i det projektet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 20:36 #17
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av sAe
För det första kan man inte jämföra det på det viset. Det är inte en lågbudgets produktion. Nu var de jäkligt snabba på att stänga ner sidan men är man någolunda insatt i området så förstår man direkt vad det rörde sig om. Att påstå att den summan är orimlig för ett seriöst webbproduktionsbolag stämmer inte heller. Ett flertal av de sidor jag såg hade vi i vårat bolag kunnat erbjuda i vårat egna ramverk med ett fåtal timmar för moduleringen. Detta utan professionell grafik (inhyrd) förstås.
Nu är inte jag heller den bästa man på att dra en parallell men ungefär såhär..
Ferrari säljer den exklusiva bilen, Skoda säljer lågbudgets bilen, bolag X säljer en bil med plastmotor och bromsar av ost.

PS Sista noteringen skall nog inte ältas på fullt allvar.

Modulering ??

Varför kan man inte jämföra på det sättet ? Men för att göra det enkelt för dig, och även ge dig lite chans att göra lite egenreklam, visa upp en sida som du gjort då och berätta vad den kostade kunden (du kan ju inte exkludera grafik eftersom det ju är 50% av jobbet)
Visst kan jag lämna ett exempel. www.fotolita.se som var ett av våra uppvisningsprojekt hamnade på en summa runt 18 tkr exkl. moms. Även ifall det inte är sex sidor så är det inte ju heller så man räknar längre. Man räknar pengar i tid. Det enda som tog vår tid i princip var att skapa galleriet eftersom det var flera specifika krav på just den modulen.
Vår fokus sätter vi på spelutveckling, det är vår nisch. Att utveckla sidor så som fotolita är en fallback för oss, vi måste överleva också

Av flera skäl kommer jag inte att visa funktionaliteten på backenden, men som ni kan lista ut så handlar det om en massa funktioner runt galleriet.
Mitt syfte är inte att få reklam, i regel vet vi och tar ut ett högre pris, jag säger bara att det är möjligt.
sAe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-01, 20:39 #18
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 51
Citat:
Originally posted by gummianka@Oct 31 2008, 08:51

Modulering ??
Varför kan man inte jämföra på det sättet ? Men för att göra det enkelt för dig, och även ge dig lite chans att göra lite egenreklam, visa upp en sida som du gjort då och berätta vad den kostade kunden (du kan ju inte exkludera grafik eftersom det ju är 50% av jobbet)
Som ovanstående nämnde så är i hans fall grafiken 5% av utgiften. Man kan inte sätta en procentuell siffra på det. Vissa sidor de hade gjort skulle i vissa fall för oss hamna på samma i pris, andra kanske i en mycket högre siffra. Har ni möjligheten så kika in en cachad bild av sidan så får ni en mycket större insikt i det hela.
sAe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-02, 03:22 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Men så är det ju med allt, kolla bara på att visa tar 100 för registrera en domän sedan tar en annan 3000.

Så i många fall bedriver många verksamheter som går ut på lura okunnigt folk. Visst det går ut på göra vinst men finns bra sätt och dåligt sätt att göra vinst. Att göra vinsten med metoder som bygger på att lura folk utan kunskaper är rätt dåligt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-02, 04:44 #20
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by sAe@Nov 1 2008, 21:39

Som ovanstående nämnde så är i hans fall grafiken 5% av utgiften. Man kan inte sätta en procentuell siffra på det. Vissa sidor de hade gjort skulle i vissa fall för oss hamna på samma i pris, andra kanske i en mycket högre siffra. Har ni möjligheten så kika in en cachad bild av sidan så får ni en mycket större insikt i det hela.
Men jag förstår inte, så nu försvarar du dom kostnader som företaget angav ? (eftersom du anger att ni skulle kunna hamna på samma nivå ?)
Jag tolkade ditt första inlägg som att du spydde galla över dom och sa att det var skit..

Man kan tycka vad man vill om en affärsmodell med fasta priser, jag är helt övertygad om att det finns företagare som uppskattar det, inte minst med tanke på att det gäller en bransch där dom flesta känner sig "utanför", p.g.a. egen bristande kompetens, och att då säga till någon, som man kanske inte känner, att denna ska göra en fungerande sida för 600kr/h, det kan få en företagare att ligga sömnlös på nätterna, med rätta, jag har sett så många utvecklare och "konstnärer" i mina dagar som HELT saknar den känsla för affärer som krävs för att göra en fungerande, ändamålsenlig sida till en rimlig kostnad.
Frågar man sen hur det går så får man på 5 minuter höra alla existerande förkortningar från ASP till SSL, istället för ett "Bra" (inom budget och tidsramar) eller "Dåligt" (inte inom budget och tidsramar) som man vill höra.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017