Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 14:14 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Fast i det här fallet så finns ju redan ett visst intresse från politikerhåll för idéerna att ge t.ex. APB och andra intresseorganisationer och företrädare tillgång till information.

Det finns en anledning till uppkomsten av talesättet gällande finger och hela handen...
Visst är det så, man måste alltid vara uppmärksam på sådan problematik men det är definitivt inget skäl till att just denna lag inte ska gå igenom. Lagen gäller ju faktiskt också politikerna precis lika mycket som dig och mig Med tanke på den granskning media ständigt utsätter politiker för så tror jag ändå en övervägande majoritet är ganska måna om privatlivet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:32 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Fast i det här fallet så finns ju redan ett visst intresse från politikerhåll för idéerna att ge t.ex. APB och andra intresseorganisationer och företrädare tillgång till information.

Det finns en anledning till uppkomsten av talesättet gällande finger och hela handen...
Huvudet på spiken. Bara för att Sverige historiskt skött sig rätt bra i ett internationellt perspektiv, finns det väl knappast någon anledning att bara negligera dessa nya lagar med motiveringen att Sverige brukar vara mån om svenskars personliga integritet.

Världen (men även politiken och det politiska beslutfattandet) blir allt mer globaliserad och dessutom är vi med i EU. Jag förstår att nya lagar måste till pga internets dominans, möjlighter och spridning, men är det inte VÄLDIGT mycket IPRED, Datalagringsdirektiv, SOPA, PIPA, ACTA, FRA nu?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:46 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Huvudet på spiken. Bara för att Sverige historiskt skött sig rätt bra i ett internationellt perspektiv, finns det väl knappast någon anledning att bara negligera dessa nya lagar med motiveringen att Sverige brukar vara mån om svenskars personliga integritet.
Det finns väl desto större anledning att tycka tvärtom med samma motivering? Bara för att man anser att lagen är bra innebär det inte att man negligerar lagen eller dess effekter. Jag är övertygad om att alla politiker är minst lika väl medvetna om att man måste vara noga med hur information används som vi är. Om man reagerar mot just denna lag så bör man kanske reagera desto mer på de register med betydligt känsligare information som finns idag inom framför allt sjukvården. Där är motivet bättre underlag till forskning, bättre hälsa för befolkningen osv. Här är motivet ett säkrare samhälle där man lättare kan bevisa brott. Jag tycker dessa motiv långt överväger de nackdelar som EVENTUELLT kan uppstå någon gång i en mer eller mindre avlägsen framtid.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:58 #14
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Det är Sossarna som har varit drivande i den här lagen.

Om den är bra eller dålig, kan vi vänta och se. IPRED lagen var ingen höjdare om man se till antalet brottsfall som kom till fällande domar.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:00 #15
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag är övertygad om att alla politiker är minst lika väl medvetna om att man måste vara noga med hur information används som vi är.
Det får man i varje fall hoppas. Med risk för att verka smått konspiratorisk tror jag även vissa politiker påverkas av annat än ENBART ett brinnande engagemang för folkets bästa. Jag åsyftar i detta fallet lobbyorganisationer, marknadskrafter, arbetsgivarorganisationer, fackföreningar, militären, andra länders regeringar (läs: EU och USA) osv.

Dock är jag fullkomligt övertygad om att många svenska politiker verkligen månar om folks integritet och demokratiska rättigheter.

Jag hoppas det blir som du tror och skriver, att jag om tio-femton år kan avskriva mina små farhågor som dravel. ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:26 #16
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Har inte läst hela tråden nu men läst lite på andra sajter om just detta och jag tycker detta är helt åt skogen.

Privatliv? 2012? Nej då, vi ska ha övervakning mer eller mindre, 24/7.

Det är nästan så att man blir rädd när denna lag går igenom. Jag tror absolut inte det kommer vara några höga siffror antal brott som kommer lösas tack vare denna "fantastiska och riktigt riktigt GENOMTÄNKTA idé/förslag".
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:41 #17
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det är redan någonstans mellan 5-10 länder vars lagar på för att försöka uppfylla eu-direktivet blivit ogiltigförklarade på grund av att de strider mot respektive lands grundlagar. Skulle förvåna mig om det inte är ett tveksamt fall även för Sverige av vad jag läst.

Mitt största problem är att det är privata företag som sitter på detta och säkerheten (som de själva får betala för så gott de vill) eller tillgången till datan inte är hårt och specifikt reglerad i samma lagförslag.

Sen så är det väl alla svenska riksdagspartier utom miljöpartiet, vänsterpartiet och sverigedemokraterna röstade för förslaget. Så det blir många fingrar att peka med för att hitta syndabocken.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:50 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Jag hoppas det blir som du tror och skriver, att jag om tio-femton år kan avskriva mina små farhågor som dravel. ;-)
Det hoppas jag också

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Det är nästan så att man blir rädd när denna lag går igenom. Jag tror absolut inte det kommer vara några höga siffror antal brott som kommer lösas tack vare denna "fantastiska och riktigt riktigt GENOMTÄNKTA idé/förslag".
Det är framför allt grova brott som är i fokus. De är relativt få till antalet och där kan man också motivera höga enskilda kostnader för att lösa brottet till skillnad från exempelvis vardagsbrott som inbrott och skadegörelse.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 15:53 #19
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag är lite kluven. Jag är i princip mer emot själva lagringen än själva övervakningen.

Att lagra telekommunikation är inte detsamma som att tillfälligt övervaka den vid misstanke om brott. De här loggarna har god tid på sig att bli missbrukade eller att falla i orätta händer. Själv vill jag tex inte lagra mina kunders kreditkortsnummer. Det som inte finns lagrat, kan nämligen inte stjälas eller missbrukas.

Nu framgår det tydligt att innehållet i kommunikationen inte ska lagras, men det är ändå information som loggas. Information har alltid ett värde och det som har ett värde kommer alltid att vara stöldbegärligt.

Så överlag tycker jag det är ok med filmkameror, telefonavlysning, mobilpejling och andra övervakningsmetoder, så länge som informationen bara sparas en kort tid. Ju längre tid den sparas, desto större är risken för missbruk. Så det känns som om den här lagen ökar risken för missbruk.

Senast redigerad av Gustav den 2012-03-22 klockan 16:01 Anledning: typo
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 16:55 #20
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det hoppas jag också



Det är framför allt grova brott som är i fokus. De är relativt få till antalet och där kan man också motivera höga enskilda kostnader för att lösa brottet till skillnad från exempelvis vardagsbrott som inbrott och skadegörelse.
Ja, fast sen beror det väll mer eller mindre på vad som anses vara grovt, eller? Jag kanske har fel, rätta mig isåfall

Detta kommer kosta staten en hel del, om inte telekom bolagen också. Så varför inte lägga pengarna på vanliga poliser och nya tekniker (förutom denna typ av övervakning) för att kunna lösa grövre brott?

Det är kanske något att spekulera i. Allt detta kommer gå på skattebetalarnas pengar.

Btw, vet någon med ett exakt antal siffror hur många ledamöter det var som var närvarande när röstningen gick igenom?
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017