Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund beställde mot brev, fick inte något

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-08, 09:04 #11
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar

Reg.datum: Aug 2005
Min erfarenhet av brev är att de inte försvinner. Av ca 3000 brev skickade de senaste åren har 1 försvunnit. De brev vi skickar väger 10-500g och är i bland skrymmande.

Våra kunder är nog ganska ärliga!
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 09:31 #12
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Vad använder ni er utav för frankeringsmaskin?
Vi har en från pitney bowes.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 10:19 #13
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
Jag har fått strul med posten efter bestridit en p-bot, skickade som rek brev men tror ni inte Posten lyckades slarva bort det förra veckan. Nu ska det göras en utredning som tar ca 1 vecka.
danielnorin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 13:06 #14
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Nja, i slutändan spelar det ingen roll. Har du inte bevis att det blivit levererat så får du ju ändå stå för det. Du kommer inte runt konsumentköplagen.
Men om jag har bevis för att jag har levererat det då?

Menar ni att det räcker med en bild på paketet innan det skickas iväg?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 13:09 #15
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det spelar ingen roll om det går att bevisa att brevet är skickat. Eller det skulle i så fall vara i syfte att lugna hysteriska kunder som tror att de har blivit lurade. Säljer man till konsument så är det säljarens ansvar att leveransen når kunden. Beställningen är först mottagen då konsumenten har varan i sin besittning. Vilket sätt man levererar på (REK, paket, brev, mm) kvittar. Det har bara betydelse såtillvida att säljaren i vissa fall kan ställa ersättningskrav på Posten.

Har du skäl att misstänka att kunden ljuger, så kan du på sin höjd lirka lite med honom. Kriminella är sällan de skarpaste knivarna i lådan och är duktiga på att försäga sig. Själv anger jag tex inte artikelnummer på produkter någon annanstans än på kvittot/fakturan som bifogas försändelsen. Om jag har starka skäl att misstänka att en kund försöker luras så kan jag ibland be om att kunden ska maila vilka produkter han hade beställt, inkl namn och artikelnummer. Mailar kunden tillbaks namn och artikelnummer så kan jag vara säker på att han har mottagit paketet med kvittot i.

Jag vill dock tillägga att den här typen av lirkande inte är någonting som jag brukar pyssla med. Utan det är endast när det finns starka skäl att misstänka att kunden luras.

Frågan är vem som är tjuven här? Säljer du till privatpersoner och du skriver i dina leveransvillkor att ni inte står risken för försvunna försändelser, så är det du som är kriminell och inte kunden.

----

OT: Postens Brev Lätt är bara för privatpersoner som vill skicka brev med kolli-id. För företag så heter den (sämre?) motsvarigheten "Varubrev".
Att påstå att vi är kriminella är lite att ta i. Det finns väldigt mångra andra ebutiker som har exakt samma sak i deras leveransvillkor.

Jag får väll bolla lite med kunden och om ingenting hjälper skickar jag ut ett nytt paket til honom med kolli-id.

Eftersom att ehandlare bär ansvaret för att paketet kommer fram till slutkunden borde inte posten ha samma ansvar på att deras tjänst fullföljs?

Menar ni att posten bara kan skicka sina paket och kommer de inte fram så bär de inget ansvar alls? Det kan ju bara inte stämma.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-10-08 klockan 13:12
Oläst 2011-10-08, 13:36 #16
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Att påstå att vi är kriminella är lite att ta i. Det finns väldigt mångra andra ebutiker som har exakt samma sak i deras leveransvillkor.

Jag får väll bolla lite med kunden och om ingenting hjälper skickar jag ut ett nytt paket til honom med kolli-id.

Eftersom att ehandlare bär ansvaret för att paketet kommer fram till slutkunden borde inte posten ha samma ansvar på att deras tjänst fullföljs?

Menar ni att posten bara kan skicka sina paket och kommer de inte fram så bär de inget ansvar alls? Det kan ju bara inte stämma.
Att många andra har samma villkor gör ju inte att det blir rätt. Man tycka vad man vill om lagstiftningen, men den finns där och den säger att du har ansvaret för att varan kommer fram.

Naturligtvis finns det lagstiftning rörande posthanteringen också, men där har du samma problem, bevisbördan... Att du fotat ett brev betyder ju inte att du lämnat det till postbefordran och det säger inget om vad som faktiskt finns i kuvertet.

Vi skickar varor med brev. De försvinner skrämmande mycket och vi har hållit fast vid postbefordran för att det är enkelt, snabbt och billigt. När kunden hör av sig och säger att varor försvunnit så får vi skicka igen. Personligen är jag övertygad om att 99% av fallen är bedrägerier där kunde fått varan och vill ha en till.

Är värdet högt skickar vi spårbara försändelser, men dessa är ju både dyrare och långsammare (om man förutsätter att kunden då måste gå och hämta varorna hos något ombud i stället för att få dem direkt i brevlådan).
Oläst 2011-10-08, 14:17 #17
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Att många andra har samma villkor gör ju inte att det blir rätt. Man tycka vad man vill om lagstiftningen, men den finns där och den säger att du har ansvaret för att varan kommer fram.

Naturligtvis finns det lagstiftning rörande posthanteringen också, men där har du samma problem, bevisbördan... Att du fotat ett brev betyder ju inte att du lämnat det till postbefordran och det säger inget om vad som faktiskt finns i kuvertet.

Vi skickar varor med brev. De försvinner skrämmande mycket och vi har hållit fast vid postbefordran för att det är enkelt, snabbt och billigt. När kunden hör av sig och säger att varor försvunnit så får vi skicka igen. Personligen är jag övertygad om att 99% av fallen är bedrägerier där kunde fått varan och vill ha en till.

Är värdet högt skickar vi spårbara försändelser, men dessa är ju både dyrare och långsammare (om man förutsätter att kunden då måste gå och hämta varorna hos något ombud i stället för att få dem direkt i brevlådan).
Jag vet vad lagen är. Saken är den att jag kom till er för vägledning och inte för att ni ska leka laglydiga samariter och påstå att man är kriminell. Det här är som sagt första gången ett brev har kommit bort efter 2 år i branschen så vi hade ingen erfarenhet. Mina vänner att vara ödmjuk kommer man mycket längre med i livet än att vara kaxig. Bara ett tips.

Tack för svaren.

Självklart kommer vi skicka ut ett nytt paket till kunden, däremot med rek den här gången.
Oläst 2011-10-08, 14:34 #18
Supermoderator

Supermoderator

Lancelot - nu tyckte inte jag att svaret jag gav var kaxigt, även om det kanske inte gav någon ledning annat än det andra redan sagt.

Tyvärr är man som e-handlare utlämnad i vissa situationer, som denna...

Vi har seriöst övervägt att börja skicka allt spårbart, även fast det blir dyrare för kunden och besvärligare för oss och kunden.

Det finns många saker med e-handel där lagstiftaren mycket ensidigt sett till att handlaren får bära alla kostnader trots att man nog både som konsument och handlare ser hur snedvridet det ibland blir...

Man får försöka se på de positiva sakerna med verksamheten i stället :P
Oläst 2011-10-08, 14:36 #19
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Men om jag har bevis för att jag har levererat det då?
Är det spårbart paket/brev och du kan visa att det har hämtats ut, så har du uppfyllt din del av försäljningen enligt alla spelets regler. Därför är det br att skicka med REK, Skicka Lätt, DHL eller Schenker. Varubrev uppfyller inte kraven.

Citat:

Menar ni att det räcker med en bild på paketet innan det skickas iväg?
Nej, det gör det inte. Bevisbördan är på dig att det har levererats och inte bara skickats. Ett skickat brev betyder inte ett levererat brev.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-08, 15:10 #20
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Lancelot - nu tyckte inte jag att svaret jag gav var kaxigt, även om det kanske inte gav någon ledning annat än det andra redan sagt.

Tyvärr är man som e-handlare utlämnad i vissa situationer, som denna...

Vi har seriöst övervägt att börja skicka allt spårbart, även fast det blir dyrare för kunden och besvärligare för oss och kunden.

Det finns många saker med e-handel där lagstiftaren mycket ensidigt sett till att handlaren får bära alla kostnader trots att man nog både som konsument och handlare ser hur snedvridet det ibland blir...

Man får försöka se på de positiva sakerna med verksamheten i stället :P
Syftade mest på föregående inläggsskrivaren som använde ordet kriminell i sammanhanget.

Jag kommer göra såhär att jag fortsätter med brev, för den lilla delen av kunderna som luras får nästa paket med dhl servicepoint.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-10-08 klockan 18:00
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017