FAQ |
Kalender |
2011-10-08, 09:04 | #11 | |||
|
||||
Medlem
|
Min erfarenhet av brev är att de inte försvinner. Av ca 3000 brev skickade de senaste åren har 1 försvunnit. De brev vi skickar väger 10-500g och är i bland skrymmande.
Våra kunder är nog ganska ärliga! |
|||
Svara med citat |
2011-10-08, 09:31 | #12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
Svara med citat |
2011-10-08, 10:19 | #13 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fått strul med posten efter bestridit en p-bot, skickade som rek brev men tror ni inte Posten lyckades slarva bort det förra veckan. Nu ska det göras en utredning som tar ca 1 vecka.
|
||
Svara med citat |
2011-10-08, 13:06 | #14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Menar ni att det räcker med en bild på paketet innan det skickas iväg? |
||
Svara med citat |
2011-10-08, 13:09 | #15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag får väll bolla lite med kunden och om ingenting hjälper skickar jag ut ett nytt paket til honom med kolli-id. Eftersom att ehandlare bär ansvaret för att paketet kommer fram till slutkunden borde inte posten ha samma ansvar på att deras tjänst fullföljs? Menar ni att posten bara kan skicka sina paket och kommer de inte fram så bär de inget ansvar alls? Det kan ju bara inte stämma. Senast redigerad av Lancelot den 2011-10-08 klockan 13:12 |
||
Svara med citat |
2011-10-08, 13:36 | #16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Naturligtvis finns det lagstiftning rörande posthanteringen också, men där har du samma problem, bevisbördan... Att du fotat ett brev betyder ju inte att du lämnat det till postbefordran och det säger inget om vad som faktiskt finns i kuvertet. Vi skickar varor med brev. De försvinner skrämmande mycket och vi har hållit fast vid postbefordran för att det är enkelt, snabbt och billigt. När kunden hör av sig och säger att varor försvunnit så får vi skicka igen. Personligen är jag övertygad om att 99% av fallen är bedrägerier där kunde fått varan och vill ha en till. Är värdet högt skickar vi spårbara försändelser, men dessa är ju både dyrare och långsammare (om man förutsätter att kunden då måste gå och hämta varorna hos något ombud i stället för att få dem direkt i brevlådan).
2011-10-08, 14:17 | #17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för svaren. Självklart kommer vi skicka ut ett nytt paket till kunden, däremot med rek den här gången. |
||
Svara med citat |
2011-10-08, 14:34 | #18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lancelot - nu tyckte inte jag att svaret jag gav var kaxigt, även om det kanske inte gav någon ledning annat än det andra redan sagt.
Tyvärr är man som e-handlare utlämnad i vissa situationer, som denna... Vi har seriöst övervägt att börja skicka allt spårbart, även fast det blir dyrare för kunden och besvärligare för oss och kunden. Det finns många saker med e-handel där lagstiftaren mycket ensidigt sett till att handlaren får bära alla kostnader trots att man nog både som konsument och handlare ser hur snedvridet det ibland blir... Man får försöka se på de positiva sakerna med verksamheten i stället :P
2011-10-08, 14:36 | #19 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det spårbart paket/brev och du kan visa att det har hämtats ut, så har du uppfyllt din del av försäljningen enligt alla spelets regler. Därför är det br att skicka med REK, Skicka Lätt, DHL eller Schenker. Varubrev uppfyller inte kraven.
Nej, det gör det inte. Bevisbördan är på dig att det har levererats och inte bara skickats. Ett skickat brev betyder inte ett levererat brev. |
||
Svara med citat |
2011-10-08, 15:10 | #20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag kommer göra såhär att jag fortsätter med brev, för den lilla delen av kunderna som luras får nästa paket med dhl servicepoint. Senast redigerad av Lancelot den 2011-10-08 klockan 18:00 |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|