Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skriver man "säljande"?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-22, 11:49 #11
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Flitig postare

Citat:
Visa gärna för oss andra också och inte bara PMs, tack
Ok... jag tar upp det lite kortfattat här också..

Ang Redaktionen's material så har jag läst nästan allt och jag vet inte riktigt vad jag ska säga .. varken bra eller dåligt.. inget som kommer att gå till historien som något man går tillbaka till.. eller som man minns så där speciellt men kan vara en bra start...

Om ni letar efter det bästa som man kan få tag på så är de allra flesta från tidigt 1900 tal och skrivna av de verkligen stora som tex Claude C Hopkins, Robert Collier, Maxwell Sackheim Gary Bencivenga, Dan Rosenthal, Joe E. Kennedy, Pat Garrard, Steve Brown, Drew Kaplan, Joe Karbo, Ben Suarez, Joe Sugarman, Gene Schwartz mfl..

Inte många som vet vilka dessa är eller hur?

Hmmm, (tänker de flesta)... Tomas!! ... Vad f_n ska jag läsa böcker av gamla tomtar från forntiden ... vi lever ju på 2000 talet!!!

1) Helt enkelt för att det är de bästa böckerna och informationen som någonsin är skrivna om copywriting och är ett måste om man vill komma in i en dåres, ursäkta en copywriters tankegångar.. Så läs allt ni kan komma över från dessa personer inkl deras annonser och övrig promo material..

De är en guldgruva för alla som vill lära sig den här ädla konsten..och för alla som verklgen vill lära sig från de bästa...OCH för de som liksom jag inte tror att man blir bra på något förrän man har läst bra material dvs det bästa man någonsin kan komma över i den här branschen..Det är precis som att lära sig ett nytt programeringsspråk.. det krävs att man verklgen går in i det med en vilja som kan försätta berg och en beslutsamhet som endast ett fåtal kan behärska..

2) Du blir inte en bra copywriter från att läsa böcker, det enda sättet att bli en bra copywriter är att skriva bra copywriting och just därför måste du leta upp de gamla klassikerna, jag talar om tex DR, säljbrev och tidnings annonser:

- som sålde slut på alla Rolls Royce i en delstat i Usa.. efter ett utskick
- the famous "coat of arms" annonserna som drog in 4 miljoner dollar igen o igen under 30 år..
- full side annonser som kostade 2mkr men som drog in över 20mkr under en månad..

OCH Du måste absolut läsa dessa annons klassiker:

- "Do You Make These Mistakes In English?"
- "What Everybody Should Know About This Stock And Bond Business"
- "The Nancy L. Halbert Heraldry Letter"
- "How To Burn Off Body Fat, Hour-By-Hour"
- "At 60 Miles An Hour The Loudest Noise In This Rolls Royce Is The Ticking Of The Electric Clock"
- "Why Men Crack"
- "How To Collect From Social Security At Any Age"
- "The Admiral Byrd Transpolar Expedition Letter"
- "The Lazy Man's Way To Riches"

Wow... ovan har du det bästa som någonsin har skrivits... och som har dragit in millioner med dollars under 30 år. klassiker som används än idag och som SÄLJER - LEVERERAR - DÖDAR och gör så att alla som läser dras in till att beställa.

1. Leta reda på dessa böcker och annonser, sätt dig bekvämt och skriv ut dem på papper flera gånger efter din egen handstil..
2. Gå tillbaka och läs böckerna en gång till och gör anteckningar.. allt du kan hitta som är bra till senare..
3. Bygg upp din egen swipe file med bra headlines, avslut, bilannonser, sitecopy altt du kan komma över läs läs läs. skriv skriv skriv..

För att sammanfatta vad du har gjort så här långt:

1. du ska ha läst alla böcker och material ovan..
2. kopierat alla annonser och dm brev ovan.
3. du ska ha läst dessa böcker och gjort hundratals med anteckningar
4. läst och kopierat headlines till din egen "swipe file"

Sa jag att det var lätt!!

Det här är bara början...

Anledningen till att du ska skriva bra annonser från bra exempel är att efter ett tag så kommer du att själv komma in i rätt tankegång, du kommer att få en mental insikt och en helt ny syn på hur BRA annonser ar uppbygda... Det här fungerar jämt..

OCH det här gäller oavsett om du ska skriva DM utskick, säljbrev, telefon script, tv reklam eller vad det nu är...

Det du ska göra nu är att ta alla desa anteckningar och material och börja skriva egna annonser med dessa som en mall eller inspirationskälla.
Läs allt du kan hitta om produkten du ska skriva om ta fram fakta samt fördelar om produkten. Gå igenom ditt material och plocka ut bitar från dina anteckningar..

Ditt mål är att få det ungefär så här:

1. skriv något som drar in besökaren i texten dvs en stark headline
2. tala om varför det är intressant
3. tala om för dem varför de ska tro på vad du säger
4. bevisa att det är sant.
5. beskriv alla fördelar.
6. tala om hur de kan beställa.
7. tala om för dem att göra det nu.

Kolla stavning mm samt läs upp annonsen högt för dig själv så att det flyter på från början till slut...

Gå tillbaka och skriv om det som inte passar.. tänk på att det ska vara enkelt för kunden att förstå och att inte minst läsa..

Ok, det här gör dig inte på långa vägar en bra copywriter men är en bra start om du verkligen gör ovanstående.
Jag vet att de allra flesta varken har energin eller viljan att gå hela vägen utan tror att det räcker med att läsa en medioker bok men tro mig du måste också göra det .. det kallas för att få erfarenhet och ska du samla på dig erfarenhet och kunskap så gör det från de bästa copywriters som finns..

Det finns en snledning till att Gary Halbert, Brian Keith Voiles mfl tar trettiofemtusen (35.000) DOLLARS och mer för ett säljbrev!
Det är så otroligt få som är bra på det här så om du sätter dig in i det här under en lång tid så har du alla kunskaper till att få vilka pengar du vill när som helst genom att skriva............................................ ...... ett brev..........................................som. ................................SÄLJER!!

Är det värt att betala någon hundra tusen för ett bra säljbrev?

- Nej, säger det flesta som inte vet innebörden av vad det klan innebära för verksamheten

- Ja, säger några som tror de är insatta..

- Absolut!! säger ALLA som har upplevt resultaten av ett SÄLJANDE BREV.

Några tankar på vägen bara..

Lycka till!

/ Tomas

P.S. jag ber om ursäkt för ev felstavningar .... fasen ibland går det så fort att skriva om det man verkligen är intresserad av så man vet inte hur fort man ska få ner det på papper..

P.P.S Använd alltid "P.S" i dina säljbrev..

P.P.P.S Ok... jag ska göra det lätt för er, glöm allt jag har sagt ovan, läs inte dessa böcker och annonser.. kolla på tv eller spela spel istället eller varför inte ta med tjejen på middag och låt mig gör jobbet. Kontakta mig skriver jag ett säljbrev eller skickar er till någon som inte är fullbokad .. Men var bered på att det kommer att kosta....
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 12:04 #12
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Det luktar reklam det här, men det är billig och smart reklam!
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 13:31 #13
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Micke04@Jun 22 2005, 10:04
Det luktar reklam det här, men det är billig och smart reklam
Billigt? Smart?...... Det var SÄLJANDE!...

Punktvis ordning precis som det även framgick av innehållet..

Ps: Saknas en webbadress i profilen - Brott mot WN´s regelverk, eller mot sin egen marknadsföringspolicy ?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 13:32 #14
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Tomas B då ska du få en enkel fråga från mig.

Är du miljonär nu?

Och tack för tipsen.
Jag kommer nog inte orka gå igenom alla dom böckerna men jag vet lite vad man ska tänka på.

Och en fråga till.
Vad är det för ca pris för ett bra säljande brev i sverige?
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 13:57 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Tomas B då ska du få en enkel fråga från mig.

Är du miljonär nu?
Jag lever ett bra liv...

Citat:
Vad är det för ca pris för ett bra säljande brev i sverige?
Priset beror lite på vad det är för jobb, jag har tex gjort en del jobb åt mindre butiker/företag som har gått dåligt och då arbetat med kampanjer mot befintliga kunder samt en del nyförsäljning och då ligger det på ett fast pris + 5-10% av vinsten från annonskampanjen eller säljbrevet.

Det är det här jag mestadels sysslar med dvs att vända ett företag på rätt köl genom att hjälpa dem att komma ut med sitt budskap.. vilket har gjort att flera företag har legat 30-50% högre i försäljning jämfört med samma period föregående år..

Åt tex ett företag so säljer böcker, bantningspiller oliknande online så ligger det i Usa idag på runt $1000-$10.000 + procent på försäljningen för ett säljbrev men det varierar lite beroende på om det är en lång och komplex sida som ska skrivas eller ett brev ut till en lista av personer eller om det är ett omarbete av tidigare säljbrev osv osv ..

Ang rena säljbrev så vill jag först säga att nu tar jag inte hundratusen för ett säljbrev utan det var mest som en referens av det jag skrev. Skulle jag ta åt mig nya projekt så skulle jag idag göra det för ett par tusen + procent på försäljngen.

Ett tips till er om ni vill ha en ny kampanj skriven är att absolut inte gå till en annonsbyrå i första hand utan leta upp personer som sitter med kunskaperna genom att kontakta andra liknande sidor, annonser och kolla vilka som står bakom dem.

/ Tomas
Oläst 2005-06-22, 15:30 #16
Flitig postare

Flitig postare

Har fått en del frågor om vilka böcker man måste läsa samt vad det var för
annonser man skulle läsa, så jag ska gå igenom dessa lite tydligare.

Citat:
Jag kommer nog inte orka gå igenom alla dom böckerna men jag vet lite vad man ska tänka på
Du behöver inte läsa alla (men det är ett måste om du verkligen vill veta vad som krävs)
utan börja med de 2 bästa böckerna om mrf som någonsin har skrivits och som
är ett"måste" i alla marknadsförares bokhyllor:

"Scientific Advertising" -by Claude Hopkins

"The Robert Collier Letter Book" -by Robert Collier

---

De som är bäst (och dyrast) speciellt på sitecopy och som du ska läsa mer om är:

1. Michel Fortin, har för övrigt en kanon site om allt som har med sitecopy att göra:
www.successdoctor.com (Hälsa från " Tomas, the crazy swede" om du stöter på han där ute..)

2. Brian Keith Voiles
www.briankeithkillercopyclinic.com

---

Den som är kanske den bästa oavsett om det är online eller offline
(och dyrast) och som du ska läsa mer om är:

Mr Gary "the prince of copy" Halbert

Gör en sökning så hittar du massor av info därute samt köp några av hans seminariums
på cd , kostar ett par hundra dollar men är absolut priceless.

---

De bästa annonserna och säljbreven som någonsin har skrivits
och som fortsätter än idag att leverera:

"Do You Make These Mistakes In English?"
"What Everybody Should Know About This Stock And Bond Business"
"The Nancy L. Halbert Heraldry Letter"
"How To Burn Off Body Fat, Hour-By-Hour"
"At 60 Miles An Hour The Loudest Noise In This Rolls Royce Is The Ticking Of The Electric Clock"
"Why Men Crack"
"How To Collect From Social Security At Any Age"
"The Admiral Byrd Transpolar Expedition Letter"
"The Lazy Man's Way To Riches"

De allra flesta kan du hitta online, det är inte lätt men det går..

Lycka Till.

/ Tomas
Oläst 2005-06-22, 15:37 #17
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Jag tackar Tomas B för mycket värdefull information.

Jag tror många generellt inte inser vilken betydelse texten på deras webbplats utgör. Kanske skulle vara ett enskilt forum på WN?

Även om jag inte kanske kommer läsa särskilt mycket av dessa böcker Tomas rekommenderar har jag direkt nytta av hans 1-7 steg.

Tänkte på en sak som jag vill tillägga, jag anser att skrivandet för webben är något annorlunda och eftersom många personer scannar texten när de läser på nätet bör man använda det följande (som kommer upp nu):

- Nytt stycke ofta, inte indrag.
- Rubriker och subrubriker i fetstilt ofta som tydligt beskriver texten som kommer.
- Använda punktlistor om möjligt.
- Se till att det är lättläsligt och inte svårläst på grund av att "designen var mer viktig".

Det finns fler punkter men detta är även viktigt.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 16:05 #18
Flitig postare

Flitig postare

Bra punkter och tänk även på att skriva för besökaren dvs sätt dig in i vad besökaren letar efter ... Allt för många siter pratar nästan uteslutande om vad de gör och hur bra och billiga de är och ingenting om hur de ska lösa besökarens behov.

En annan viktig sak när vi ändå är "på g" är det allra första ordet som besökaren ser dvs din "HEADLINE".

Det är din headline som avgör resten av ödet för din sida dvs om kunden tycker att det är värt att läsa vidare. Ofta, bara genom att testa olika headlines så kan du trycka upp försäljningen 2-3ggr under en kort tid..

Glöm banners och avancerad grafik ... bygg grafiken runt texten och inte tvärt om..

/ Tomas
Oläst 2005-06-22, 23:03 #19
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Är det inte en stor risk att det låter smörigt/"för bra för att vara sant" om man nämner allt som är positivt. Jag ser det i alla fall så när jag läser en text. Ett företag/försäljare som smörar på får jag att se som oseriös och försöker "lura" en. Men detta är väl konsten att kunna hålla det på rätt nivå. Att nämna en negativ sida av en produkt eller något "Man bör tänka på" + alla de positiva sidorna får det att se mycket bättre ut.

Jag kanske har fel men tror inte det
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 23:23 #20
AlphaVoidStudios AlphaVoidStudios är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
AlphaVoidStudios AlphaVoidStudios är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Aldrig har någon på Wn haft så mkt bra saker att säga som thomas B
MYcke tung gubbe där ja!
AlphaVoidStudios är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017