FAQ |
Kalender |
2008-06-12, 22:54 | #11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst har inte varje land rätt till "sin" toppdomän i nuläget men det bör de ha. Jag anser inte heller att de bör göra undantag för just .nu utan det bör givetvis gälla varje land.
2008-06-12, 23:12 | #12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller verkligen med att tldn bör tillhöra dess land.
|
||
Svara med citat |
2008-06-13, 00:47 | #13 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-06-13, 02:11 | #14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-06-13, 10:23 | #15 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
2008-06-13, 11:35 | #16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Utan att beblanda mig i denna diskussion så tror jag nog länderna kan skaffa sig kontroll över sina toppdomäner om så anses vara nödvändigt. Juntan i Burma knep väl .mm från ett engelskt företag har jag för mig (vet inte om de tidigare ägarna var "shut down" eller "shot down"...) och visst tog Turkmenistan över eller i alla fall städade upp sin egen .tm med milt våld för några år sedan? Och Björn Eriksen lämnade vad jag förstår bara halvfrivilligt över .se till IIS & Co.
Drömmen är väl dock att hitta länder eller områden som knappt vet att de har en toppdomän enligt ISO 3166-1 som många andra öriken världen över. Internet Sweden, du brukar veta hur det gått till? |
||
Svara med citat |
2008-06-13, 12:05 | #17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Konstigt. |
|||
Svara med citat |
2008-06-13, 12:39 | #18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För att ge största möjliga säkerhet för de som registrerar domänerna så bör en enda aktör kunna ta över om så krävs, lämpligen då respektive land i första hand, givet att man följer uppsatta regler. Nu anser jag visserligen att grundläggande mänskliga rättigheter bör räknas dit men så är tydligen inte fallet.
2008-06-13, 12:47 | #19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
2. Välj dock först namn på landet så att du kan trixa till dig en bra kod. "Konungariket Aladåb" borde kunna ge ".ab" som landskod vilket du skulle kunna dra nytta av i Sverige i alla fall. 3. Därefter kör du en förhandsperiod där alla med varumärken får förhandsregga sig svindyrt, därefter släpper du domänen för allmän registrering men först efter du reserverat en-, två och trebokstavs, alla siffer- samt alla andra generiska namn som du först senare släpper i en auktion. Höj sedan priset ett snäpp varje år samt inför dryga avgifter för byte av namnserver eller överföring av domän. Streta emot och vägra hålla med tjänster som whois tills ICANN hotar. 4. Profit!!! |
||
Svara med citat |
2008-06-13, 13:02 | #20 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |