Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Konstig insättning på mitt konto !?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-25, 15:37 #11
heavencloudss avatar
heavenclouds heavenclouds är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2009
Flitig postare
heavencloudss avatar

För att lösa mysteriet från vart pengarna kommit kan du ställa dig några frågor:
  • Har det hänt innan?
  • Påminner beloppet om en lön?
  • Är det ett jämt belopp eller väldigt exakt? T.ex. 23'511 kr eller 10'000 kr jämt?
  • Är det ett affiliateprogram som du kanske tjänat pengar på och glömt som gör en utbetalning?
  • Påminner det ev. meddelandet eller överföringsinformationen om något speciellt?
  • Är det likt ett belopp du fått innan?
  • Kommer pengarna från Sverige eller utland? (Brukar synas)
  • Är du helt säker på att du inte väntar dig några pengar? Jag har själv två gånger glömt att jag ska få pengar och ringt banken och frågat vad det är för pengar som kommit in på mitt konto. Trots det har jag grymt minne.
  • Skriv beloppet på Facebook och se om någon reagerar "Nämen, vafan det är ju exakt min hyra" Haha (lite skämt)

Du ska alltså inte svara i tråden på dessa frågor men ställ dig själv dessa Banken brukar inte kunna lösa dessa mysterier (som som sagt hänt mig 2 ggr).
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 15:37 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Låt pengarna vara, även inte ditt jobb att lägga ner tid att lösas andras misstag.

Om du har tur så kanske du får behålla pengarna om några år.

Eller ta ut pengarna från kontot och ge till polisen och kräv hittelön
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 15:40 #13
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Kommer ihåg när jag satte in pengar på fel konto "fick fel konto nr", och var i kontakt med min bank SEB som i sin tur kontaktade Swedbank. Men jag har lite tur att de inte var ett giltigt konto så de studsade efter en vecka typ. Men annars så kunde inte banken göra nått vettigt när jag pratade med dem. De kunde skicka en förfrågan till den som ägde kontot om att skicka tillbaka men de kunde inte tvinga, de var de som de sa alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Eller ta ut pengarna från kontot och ge till polisen och kräv hittelön
Haha bästa ideen
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 15:47 #14
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Nej, banken kan inte tvinga mottagare att betala tillbaka/ta tillbaka pengarna. Däremot har det varit uppe i domstol vid flera tillfälle och då får de i stort sett alltid betala tillbaka. Det är väl det som gör att när banken kontaktar mottagaren och samtidigt meddelar praxis så brukar folk betala tillbaka frivilligt.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 15:50 #15
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Banken brukar kunna hjälpa till.
Vi ha ett par gånger fått pengar på kontot som vi inte vet var kommer ifrån (jobbigt i bokföringen). Varje gång har banken kunnat spåra avsändaren och det löst sig med att det faktiskt var pengar tillhörande oss som vi inte visste var på väg (kredits, gamla fakturor, affiliates).

Använd dock inte pengarna, var ju inte länge sedan en tant blev dömd till stöld för att hon tagit pengar som stack ut ur en bankautomat utan någon i närheten. Du kommer aldrig få rätt ifall misstaget upptäcks och någon kräver tillbaks summan. Vilket troligen kommer hända när avsändaren får betalningspåminnelse från den tilltänkta mottagaren.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 15:59 #16
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Det är att betrakta som stöld om du vet med dig att pengarna inte är dina.

Det är väl skillnad om det är på personkonto eller till företagskonto, via bankgirot.
Undrar om jag någonsin hade noterat om det kommit in pengar på mitt BG-konto... beror iofs på vilken summa det är, men det hade tagit tid, det kan jag lova!! Sån koll har jag inte på det kontot. Förresten... Vilken företagare har det!?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 16:03 #17
heavencloudss avatar
Flitig postare

Flitig postare
heavencloudss avatar

Jag tar tillfället i akt och uppmärksammar den göteborgska kvinnan som förra året fick 10'000'000'000 kr (dvs 10 miljarder) insatt på sitt konto.

Det var ett okänt (man ville ej uppge) företag som skulle korrigera en felaktig transaktion genom att skicka tillbaka typ 10 öre men så blev det några nollor för mycket. Hon hade pengarna på sitt konto under cirka ett dygn. Under den tiden hade hon kollat internetbanken, kollat kontoutdrag i bankomat samt pratat med banken som bekräftat att hon hade tillräckligt med pengar att köpa hela SAAB och Volvo. Ganska sick. Sedan försvann pengarna plötsligt tillbaka när felet hade uppdagats av företaget. Utan att koppla in domstol eller någon bank kunde de ta tillbaka pengarna. Troligen för att de hade kvinnans VISA-uppgifter (?).
heavenclouds är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 16:07 #18
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg
Jag tar tillfället i akt och uppmärksammar den göteborgska kvinnan som förra året fick 10'000'000'000 kr (dvs 10 miljarder) insatt på sitt konto.

Det var ett okänt (man ville ej uppge) företag som skulle korrigera en felaktig transaktion genom att skicka tillbaka typ 10 öre men så blev det några nollor för mycket. Hon hade pengarna på sitt konto under cirka ett dygn. Under den tiden hade hon kollat internetbanken, kollat kontoutdrag i bankomat samt pratat med banken som bekräftat att hon hade tillräckligt med pengar att köpa hela SAAB och Volvo. Ganska sick. Sedan försvann pengarna plötsligt tillbaka när felet hade uppdagats av företaget. Utan att koppla in domstol eller någon bank kunde de ta tillbaka pengarna. Troligen för att de hade kvinnans VISA-uppgifter (?).
du tänker inte på tillfället då en kvinna fick 950 miljoner insatt på sitt konto av försäkringskassan i barnbidrag..

Dock är det ganska många år sedan då det var ett tag sedan barnbidraget var på 950kr.
Men det stod i tidningarna.

Men om det handlar om en dragning som skulle korigeras via ett kreditkort (alla visa/mastercard. inte maestro) så får dom ta tillbaka pengarna om det blir fel.
Detta då man skriver på speciella avtal med visa/mastercard när man ska ha ett kort med dessa märken på.
Har inte hört om 10 miljarder.. :P. lite illa.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 16:13 #19

Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds Visa inlägg

Det låter inte troligt, det måste ju varit bankens system som hade någon bugg.

Menar vilket företag har 10 miljarder på sitt bankkonto, och oftast när det gäller större belopp brukar man normalt inte kunna göra en vanlig betalning på det visat utan massa manuella godkännande eller extra kontroller.

Fast stora frågan är om banken gör fel och i sitt system så du får pengar på ditt konto och du tar ut dom. Kan dom verkligen kräva tillbaka något då? Dom har ju aldrig skickat några pengar som funnits i verkligheten då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-25, 16:16 #20
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det låter inte troligt, det måste ju varit bankens system som hade någon bugg.

Menar vilket företag har 10 miljarder på sitt bankkonto, och oftast när det gäller större belopp brukar man normalt inte kunna göra en vanlig betalning på det visat utan massa manuella godkännande eller extra kontroller.

Fast stora frågan är om banken gör fel och i sitt system så du får pengar på ditt konto och du tar ut dom. Kan dom verkligen kräva tillbaka något då? Dom har ju aldrig skickat några pengar som funnits i verkligheten då.
bankerna har "larm" som triggar när ovanliga transaktioner görs.
Jag fick ett samtal från swedbank när det sattes in 1 miljon kronor på mitt konto för några år sedan.
Jag fick snällt åka ner till banken och prata en stund med dem om pengarna, sedan var det ur världen.

Men när pengar kommer från till exempel försäkringskassan så tror jag det går förbi mycket av kollarna.
Om "larmen" funkar som spam scoring så är ju försäkringskassan högt rankad som "godkänd betalare" då det är statens OCH försvarets egna kassa som betalar både många och STORA summor dagligen hit och dit.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017